کد خبر: ۲۸۶۳۵۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
یک سال تا انتخابات مجلس و عقب‌گردی در جهت توسعه سیاسی

تبعات تعلیق فعالیت احزاب اصلاح‌طلب در شرایط ممنوع‌التصویری چهره‌های تاثیرگذار

عدم فعالیت احزاب اصلاح‌طلب و تکیه صرف به شورای مشورتی و شخص‌محور در شرایطی که بدعت‌هایی همچون ممنوع‌التصویری و ممنوع البیانی برای چهره‌های تاثیرگذار اصلاحات در حال پایه‌گذاری است، می‌توانند تاثیر منفی در انتخابات پیش‌روی مجلس بگذارد. ضمن آنکه عدم فعالیت احزاب در مجموع عقب‌گردی در جهت توسعه سیاسی خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- مریم کاویانی: درست در شرایطی که یک سال به انتخابات مجلس یازدهم فرصت باقی مانده، هنوز برخی احزاب اصلاح‌طلب موفق به ادامه فعالیت نشده‌اند و کماکان اصلاحات با محوریت تصمیم و اجماع افرادی که تحت عنوان رهبران اصلاحات توصیف می شوند، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

در این میان فعالیت افراد شناخته‌شده اصلاح‌طلب که در گذشته به واسطه حضور در احزابی چون جبهه مشارکت اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و اعتماد ملی امکان فعالیت تشکیلاتی داشته‌اند، اکنون در شورای هماهنگی اصلاحات تنها به حضور در جلسات منظم بسنده کرده‌اند.

بعد از انتخابات سال 1388 و حوادث پس از آن، فعالیت‌های برخی احزاب اصلاح‌طلب که تاثیرگذارترین احزاب این جریان خوانده می‌شدند، در سال 1389 غیرقانونی اعلام شد. جبهه مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و اعتماد ملی سه حزبی بودند که بعد از ایجاد موانعی که به زعم دولت دهم قانونی توصیف می‌شد، از فعالیت بازماندند و تاکنون موفق به ادامه فعالیت آزادانه نشده‌اند. اعضای شورای مرکزی این احزاب در جریان درگیری سال 1388 دستگیر و بعضی از آنان تاکنون در زندان به سر می‌برند.

چنین شرایطی نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان که پیشتر و قبل از سال 1388، در قالب احزابی چون جبهه مشارکت اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و اعتماد ملی به صورت سازمان‌یافته حیات سیاسی خود را دنبال می‌کردند، اکنون پس از غیرقانونی اعلام شدن این احزاب، از امکان فعالیت تشکیلاتی محروم شده و هنوز مشخص نیست که چگونه و در چه بستری می‌تواند فعالیت خود را سامان بدهند و پیش ببرند؟

گرچه در این بین نسل جدید اصلاح‌طلبان که بیشتر از شاخه جوانان احزاب به ظاهر منحل شده هستند، دست روی دست نگذاشته و وارد میدان شده‌اند. این نسل با نام ندای ایرانیان در سه ماه گذشته توانسته از وزارت کشور دولت یازدهم مجوز حزب دریافت کنند و طی چند روز گذشته نخستین کنگره خود را با 800 نفر از اعضا برگزار کردند، هرچند که به نظر می‌رسد این جریان هنوز از سوی رهبران اصلاحات مورد تایید قرار نگرفته‌اند و رد این ادعا را می‌توان از غیبت مدعوینی که به بهانه حضور در مراسم ختم خواهر سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین ایران، در کنگره حاضر نشده بودند، یافت.

علی‌رغم اینکه ندای ایرانیان توانسته از وزارت کشور موفق به کسب مجوز برای فعالیت‌های تشکیلاتی خود شود، گروه‌های سیاسی مثل اتحاد ملت ایران اسلامی که به گفته برخی تحلیلگران متشکل از برخی اعضای جبهه مشارکت است، تاکنون موفق به دریافت مجوز از وزارت کشور نشده است و از سوی جریان اصولگرا برای تشکیل با فشار و هجمه‌هایی روبه‌رو است.

با این همه «گشایش فضای سیاسی» از جمله وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی به هنگام تبلیغات  دور یازدهم انتخابات ریاست جمهوری بود که حالا پس از گذشت یک سال و نیم از روی کار آمدن دولت او، در سپهر عمومی و از سوی کارشناسان و تحلیلگران محل توجه است و مورد بحث قرار می‌گیرد. می‌توان «آزادی فعالیت رسانه‌ها و احزاب» را از جمله نمودهای گشایش فضای سیاسی دانست. با این تحلیل برای ارزیابی اقدامات دولت یازدهم در راستای تحقق این وعده، عملکرد احزاب قانونی و تازه تاسیس که در بالا به آن اشاره شد می تواند تاحدودی به ترسیم فضای کلی از اقدامات دولت یاری رساند.

آیا احزابی که در سال‌های گذشته به دلایل متعدد از فعالیت بازداشته شدند، توانسته‌اند طی روند قانونی، حیات خود را دوباره از سر گیرند؟ آیا خانه احزاب که مجموعه‌ای برای سازماندهی همه احزاب اصلاح طلب و اصولگرا به حساب می‌آمد، موفق به برگزاری مجمع عمومی دوره ششم خود شده است؟ آیا تشکل‌های سیاسی که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم برای تاسیس حزب از وزارت کشور اقدام کرده‌اند موفق به دریافت مجوز شده‌اند؟

روی کار آمدن دولت یازدهم که با حمایت سیدمحمد خاتمی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همراه شد، این امید را تقویت کرد که بار دیگر احزاب اصلاح‌طلبی که منحله یاد می‌شدند، می‌توانند با پشت سرگذاشتن مراحل قانونی به فعالیت‌هایشان ادامه دهند؛ هرچند که بحث در مورد این احزاب طی سالی که دولت یازدهم پشت سر گذاشته، به واسطه پیگیری مذاکرات هسته‌ای به گونه‌ای متفاوت از گذشته به حاشیه رفت.

با این همه افت و خیزهای اخیر در حوزه سیاست داخلی و احزاب تحرکاتی دیده شده که می‌توان به آن‌ها امیدوار بود و از سویی نگران، به واسطه ممنوعیت ادامه‌دار فعالیت احزابی که چرایی غیرقانونی اعلام شدن فعالیتشان در هاله‌ای از ابهام است. عدم فعالیت احزاب اصلاح‌طلب و تکیه صرف به شورای مشورتی و شخص‌محور در شرایطی که بدعت‌هایی همچون ممنوع‌التصویری و ممنوع البیانی برای چهره‌های تاثیرگذار اصلاحات در حال پایه‌گذاری است، می‌توانند تاثیر منفی در انتخابات پیش‌روی مجلس بگذارد. ضمن آنکه عدم فعالیت احزاب در مجموع عقب‌گردی در جهت توسعه سیاسی خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
26
2
ایا احزاب اصلاح طلب قبول دارند در سال 88 قتنه ای بوجود امد که علاوه بر ظلم به نظام موجب خشنودی و حمایت دشمنان تابلو دار نظام شد ایا منکر حمایت دولتمردان امریکا و اسرائیل و منافقین و سلطنت طلبها حتی خاندان کثیف پهلوی و سران کشورهایی که عنادشان با ایران و ایرانی شهره هستند از این فتنه میتوان شد که من به عنوان یک فرد امی و غیر سیاسی همانند اکثر مردم نمی توانم انرا منکر شوم چه رسد به سیاست پیشه گان . حال یا اصلاح طلبان با ان فتنه موافق بوده اند یا مخالف اما واگر هم ندارد اگر مخالف بود ه اند در کجا انرا محکوم و حساب خود را از فتنه گران جدا کردند که من امی متوجه نشدم و اگر موافق بودند که همه قراین حاکی از موافقت انهاست باید گفت هیچ حکومتی به گروهی که در تدارک ضربه زدن به ارکانش هست اجازه نمی دهد تیشه به ریشه اش بزنند و برایشان ابزار فتنه افرینی مجدد فراهم نمی کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
3
18
جالب بود
اقای خاص اصلاحات دوستت دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
13
2
فتنه گران هر چه خواستند انجام داده اند و هم اکنون هم انجام می دهند بعد می گوید آزادی نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
1
9
هنوز هم بر طبل خالی فتنه میزنیم... این رو گفتن تا در ارامش اختلاس کنن... دولت پاک و حامیانش رو مگر ندیدید... مگر میشه. ریس دولت هشت سال جنگ فتنه و ریس هشت سال دولت سازندگی فتنه.. ریس هشت سال دولت اصلاجات فتنه.. ریس هشت سال مجلس و ..... فتنه.... رییس هشت سال دولت احمدی نژاد هم ........خه عزیز کمی هم فکر کردن بد نیست... یک عدد گفتن تا فضا...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
1
0
درست رفتار می کردند تا امروز اضطراب و دلشوره ممنوع التصویری نداشته باشند باید بدانند که حامیان فتنه در هیچ جا جا ندارند و این شعار مرگ بر فتنه گران هرگز فراموش نخواهد شد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین