کد خبر: ۲۸۷۲۷۰
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲

فروش کالاهای چینی به اسم ژاپن و مالزی

ظرفیت و زیرساخت‌های تولید تلویزیون در ایران به شکلی است که در صورت استفاده از تمام ظرفیت قدرت تامین نیاز داخل بدون واردات امکان پذیر است. این در حالی است که کارخانه‌های کشور به طور میانگین با حدود 60 درصد ظرفیت کار می‌کنند و نزدیک به 300 میلیون دلار نیز تلویزیون ساخته شده به کشور وارد می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تلویزیون یکی از موثرترین وسایل ارتباط جمعی است که بعد از اختراع به سرعت جایگاه خود را در جوامع مختلف پیدا کرد. ایران نیز در خاورمیانه از اولین کشورهایی بود که دارای تلویزیون شد و توانست این سیستم جدید را به کشور وارد کند. اما تولید تلویزیون در کشور ابتدا با تلویزیون‌های سیاه و سفید آغاز شد و با پیشرفت روزافزون امروزه آخرین تکنولوژی‌های تلویزیون از جمله ال سی دی و ال ای دی در کشور تولید می‌شود.

توجه به کالای ایرانی و گریز از تب کالای خارجی نکته‌ای است که اگر مورد توجه مردم و مسوولان قرار گیرد، قطعا می‌تواند وضعیت تولید و اقتصاد کشور را بهبود بخشد، در عین حال شرایط نیز باید به گونه‌ای باشد که کیفیت کالای ساخته شده در کشور قابل رقابت با نمونه‌های خارجی باشد.

در حال حاضر در بازار تلویزیون برخی از عوامل می‌تواند سبب شود مشتریان این کالا، به جای روی آوردن به کالاهای خارجی از اجناس تولید داخل استفاده کنند. در حالی که در بسیاری از کالاها قیمت تمام شده تولید در کشور ما به دلیل شرایط مختلف بالاست. اما در تلویزیون قیمت کالاهای ایرانی در مقایسه با نمونه‌های خارجی به مراتب پایین‌تر است. هرچند که هنوز برخی بر این باورند که هرچه گران‌تر است، بهتر است!

فروش تلویزیون‌های چینی به اسم ژاپن و مالزی

از سوی دیگر بسیاری از تلویزیون‌هایی که این روزها در بازار تحت عنوان ساخت ژاپن، مالزی و ... ارائه می‌شوند، به گفته فروشندگان کالاهای بی کیفیت چینی هستند که به عنوان تلویزیون‌های اصل به مردم فروخته می‌شوند و عمر مفیدشان بسیار کوتاه است.

همچنین کیفیت برخی کالاهای ایرانی را می‌توان هم ردیف با نمونه‌های خارجی دانست که می‌تواند جایگزین خوبی برای این کالاها باشد.

سهم عمده بازار تلویزیون‌های ایرانی در اختیار 6 تولیدکننده

در این زمینه حبیب الله انصاری - دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که ظرفیت تولید تلویزیون در اوایل انقلاب حدود 35 هزار دستگاه در سال بود، اظهار کرد: ‌در حال حاضر 16 واحد دارای پروانه ساخت تلویزیون در کشور فعالیت می‌کنند که البته سهم عمده بازار در اختیار شش تولیدکننده اصلی است.

وی با اشاره به ظرفیت تولید دو میلیون و 300 هزار دستگاه تلویزیون بر اساس پروانه تولید گفت: در 10 ماهه امسال میزان تولید تلویزیون یک میلیون و 459 هزار و 100 دستگاه بود که نشان از رشد 23 درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی ایران افزود: به این ترتیب می توان گفت که کارخانه‌های تولید تلویزیون با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند. در حالی که اگر با ظرفیت 100 درصدی کار کنند می‌توانند کل نیاز داخلی را تامین کنند.

به گفته انصاری میزان تولید تلویزیون در 10 ماهه سال گذشته یک میلیون و 187 هزار دستگاه بوده که رشد تولید در سال جاری نشان دهنده افزایش متقاضی برای تولیدات داخلی است.

رشد 23 درصدی تولید تلویزیون

وی با بیان این‌که افزایش تولید به معنای افزایش تقاضای بازار به عنوان پشتیبان است، گفت: اختلاف قیمتی که بین تلویزیون‌های ایرانی و خارجی وجود دارد سبب می‌شود افراد کم درآمد به تلویزیون‌های ایرانی مراجعه کنند. در عین حال تلویزیون‌های ایرانی از لحاظ کیفیت با نمونه‌های خارجی برابری می‌کنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی ایران که به گفته خود چند سالی است در دفترش از تلویزیون‌های ساخت داخل استفاده می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر سهم بازار از تلویزیون‌های ایرانی بیش از تلویزیون‌های وارداتی است که این امر در کاهش واردات تلویزیون و افزایش تولید قابل رویت است.

کاهش 1.8 میلیون دلاری واردات تلویزیون

انصاری ادامه داد: براساس آمار، ایران سالانه حدود 300 میلیون دستگاه واردات در حوزه تلویزیون‌های ساخته شده داشت که در 10 ماهه سال جاری 1.8 میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش واردات داشته‌ایم.

وی با بیان این‌که کاهش واردات به دلیل افزایش نرخ حقوق ورودی تلویزیون و در عین حال افزایش قدرت تولید داخلی اتفاق افتاده است، اظهار کرد: از نظر وابستگی ارزی کشور به واردات گران ترین قطعه‌ای که در حال حاضر به کشور وارد می‌شود، صفحه نمایش تلویزیون است.

سهم تلویزیون‌های ایرانی بیشتر از نمونه‌های خارجی

دبیر انجمن تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی ایران با بیان این‌که نیاز بازار داخلی به تلویزیون، سالانه حدود دو میلیون و 300 هزار دستگاه است، گفت:‌ اکنون بیش از 60 درصد از بازار تلویزیون در اختیار تولیدات داخلی است.

انصاری با بیان این‌که امروز تلویزیون جزو دستگاه‌هایی است که در اکثر خانواده‌های کشور وجود دارد، گفت: جامعه نیازمند تلویزیون از همه اقشار درآمدی در جامعه هستند و همین امر نیز سبب شده تا سهم تلویزیون‌های ایرانی در بازار مصرف از نمونه‌های خارجی بیشتر باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین