کد خبر: ۲۸۸۶۰۵
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶

"فرش آهنی" ایران ثبت جهانی شد ‌

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی از ثبت جهانی نشان جغرافیایی فرش ساروق اراک معروف به فرش آهنی در سازمان جهانی مالکیت فکری(wipo) خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : محمد نادری در گفت‌و‌گو با ایسنا، در طول سه سال اخیر، ثبت برندهای مطرح فرش کشور در دستور کار سازمان صنعت معدن و تجارت قرار داشته است که با تکمیل پرونده فرش ساروق با کمک بخش‌های خصوصی و تشکل‌های فرش، این پرونده به مرکز ملی فرش ارسال شد و این مرکز پرونده فرش ساروق را به همراه 10 برند مطرح فرش دستباف کشور ‌از جمله کاشمر، کاشان، نایین، کرمان، یزد به منظور ثبت جهانی به سازمان جهانی مالکیت فکری فرستاد.

وی افزود: با پیگیری مرکز ملی فرش ایران با همکاری سازمان یونسکو و سازمان جهانی مالکیت فکری در مدت دو سال، این فرش به ثبت جهانی رسید.

نادری گفت: برندهای شناخته شده جهانی از سوی ادارات فرش استان‌ها شناسایی شد که یکی از این برندها فرش ساروق بود، ولی متاسفانه با اعمال تحریم‌ها در سال‌های اخیر، رقبای فرش دستباف ایران توانستند خود را در بازارهای فرش مطرح کنند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: بر این اساس، این کشورها با تولید فرش‌های دستباف تحت عنوان فرش‌های ایرانی بویژه فرش ساروق، منجر به خدشه‌دار شدن این فرش در بازارهای جهانی شدند.

وی بیان کرد: فرش‌های دستبافی که در چین تولید شده و در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های چین و شانگ‌های به اسم فرش ساروق عرضه می‌شد، در تنوع رنگ، نقش و نوع بافت با نمونه اصلی بافته شده در منطقه ساروق متفاوت بود.

نادری ثبت جهانی فرش دستباف ساروق را راهکاری برای جلوگیری از تولید تقلبی این فرش دانست و گفت: پس از اعلام ثبت جهانی، استفاده از ظرفیت‌های قانون کپی‌رایت برای تولیدکنندگان فرش ساروق محفوظ خواهد بود.

رییس اداره فرش سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: ثبت جهانی نشان جغرافیایی برند فرش ساروق، انگیزه بسیار بالایی در تولیدکنندگان فرش ساروق ایجاد کرده است و امیدواریم از امروز شاهد عرضه فرش‌های تقلبی فرش ساروق در بازار نباشیم.

وی یادآور شد: فرش ساروق از گذشته تاکنون با طرح‌های مختلفی از جمله شاه عباسی، لچک و ترنج، جنگلی، شیخ صفی، مستوفی، بوته، مرغ ماهی‌خوار، تک بته و خشتی با ظرافت خاص در بافت، تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی از جمله کشورهای اروپایی و امریکایی شده است.

نادری با اشاره به عمده ویژگی‌های فرش ساروق، عنوان کرد: این فرش بیشتر در ر‌ج‌شمار‌های 160 به بالا تولید می‌شود و از تراکم و کیفیت، طرح و رنگ و نقش بسیار خوبی برخوردار است.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: به خاطر تراکم بالا، کیفیت و بافت فرش ساروق توسط بافندگان ماهر، این فرش به فرش آهنی معروف شده و جزو فرش‌های با کیفیت و مقاوم کشور است.

وی گفت: استفاده از نوعی رنگ قرمز با عنوان "دوغی" از ویژگی‌های فرش ساروق است که در گذشته تحت عنوان "ساروق آمریکایی" صادر می‌شده است.

نادری خاطرنشان کرد: در فرش ساروق بیشتر از رنگ‌های دوغی، قرمز لاکی، گلنار، خاکی، قهوه‌ای بژ، موشی، آبی تیره، سربی و ماشی استفاده می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین