کد خبر: ۲۹۰۴۱۹
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
«همدلی و همزبانی» رمز عبور از مشکلات پیش رو است

استقبال کارشناسان سیاسی و اقتصادی از نامگذاری سال جدید

نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب به «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» با استقبال شخصیت ها، گروه ها، جمعیت های سیاسی، مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس روبه رو شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
رهبر معظم انقلاب علاوه بر نامگذاری سال جدید که در پیام نوروزی ایشان نمود یافت، در سخنان مهم خود در حرم امام رضا(ع) نیز یک بار دیگر بر ضرورت حمایت از دولت تأکید و به منتقدان هم توصیه کردند که در انتقادات خود به مرز تخریب نرسند. 

مسئولان، کارشناسان و فعالان سیاسی در اظهار نظرها و تحلیل های خود در باره نامگذاری سال 94 زوایای مختلفی را مورد توجه قرار داده اند از جمله تعیین اولویت های کلان کشور از سوی رهبر معظم انقلاب و توجه دادن به برخی تحولات مهم پیش رو مثل انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی و مذاکرات هسته ای. کارشناسان با اشاره به موانع پیش روی دولت برای رفع مشکلات موجود، تأکید رهبر انقلاب بر همدلی و همزبانی بین دولت و ملت را اقدامی هوشمندانه و راهبردی می دانند که پیامد طبیعی آن حمایت بیشتر از دولت برای تحقق برنامه های خود خواهد بود.

رهامی: اختلافات آسیب جدی در راه تحقق برنامه های دولت است

حجت الاسلام رهامی در همین باره به روزنامه «ایران» گفت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 که به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک حماسه سیاسی بود و موفقیت های دولت در یک سال و چند ماه گذشته، تأکید ایشان بر حمایت از دولت و تحقق برنامه های آن است چنانچه در موضوع گفت وگوهای هسته ای از تیم مذاکره کننده حمایت کردند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: اختلاف بین مسئولان و نهادها و نخبگان آسیب های جدی را متوجه تحقق برنامه های دولت خواهد کرد بخصوص که شاید رهبری انقلاب پیش بینی می کردند در پی مذاکرات هسته ای اخیر، برخی تخریب ها علیه دولت کلید زده شود، لذا با نامگذاری سال جدید به همدلی و همزبانی بین دولت و ملت، بر همکاری و تعامل به جای تقابل و اختلاف تأکید کردند هر چند موضع ایشان همواره بر تعامل و همکاری بین نهادهای مختلف نظام بوده است. 

وی به انتخابات پیش رو در سال جاری هم اشاره کرد و گفت که رهبری معظم انقلاب با تأکید بر همدلی و همزبانی زمینه های خلق یک حماسه سیاسی دیگر را نیز رقم خواهند زد. 

لیلاز: همدلی و همزبانی ناظر بر تحولات پیش رو است

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی هم تحولات پیش روی سال جاری را برجسته کرد و به روزنامه «ایران» گفت: سال 94 سال پرتحولی است که ابتدایش با تفاهم سیاسی هسته ای آغاز شد و انتهایش به دو انتخابات مهم یعنی مجلس و خبرگان رهبری ختم می شود. 

این عضو مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: به نظر می رسد رهبر انقلاب توجه داشته اند که تفاهم سیاسی هسته ای احتیاج به مدیریت و همکاری و همدلی دارد تا بتوان از دستاوردهای آن بهره برداری بهتری کرد. چون صرف تفاهم یا در نهایت توافق به خودی خود منجر به رفع مشکلات نمی شود و نیاز است تا بخش خصوصی و مردم وارد عرصه اقتصاد شوند. بنابر این انتخاب عنوان همدلی و همزبانی می تواند ناظر به همین تحولات مهم باشد. 

وی افزود: بعد از اعلام بیانیه ایران و 1+5 و در شرایطی که همه می دانیم رهبری انقلاب در جریان تصمیمات هسته ای و مذاکرات قرار دارند، برخی دلواپسان شروع به اعلام مخالفت کرده اند. انتقادها و مخالفت ها قبل از اعلام بیانیه کاملاً ضروری و مفید بود اما بعد از این به ضرر دولت و منافع ملی است. دولت در مقطع فعلی نیازمند حمایت بیشتر است. بنابراین کسانی که دغدغه رهبری و اهداف و منافع نظام را دارند باید به تأکیدات ایشان بر همدلی و همزبانی و کمک به دولت توجه داشته باشند. 

به گفته لیلاز، دولت با مشکلات زیادی دست به گریبان است و بازسازی اقتصاد موانع زیادی پیش رو دارد که می طلبد بخش خصوصی به صورت جدی وارد عرصه اقتصاد شود. حضور بخش خصوصی هم نیازمند ثبات بخشی و ایجاد آرامش در کشور است. 

او تأکید کرد که همدلی و همکاری به معنای نادیده گرفتن ضعف های دولت و انتقاد نکردن نیست. بلکه همه باید مراقبت کنند و نقطه ضعف ها را گوشزد نمایند. خوشبختانه دولت یازدهم دولتی است که صدای منتقدان را می شنود و این فرصت مغتنمی است برای مردم و منتقدان تا کمک کنند بر اساس تأکیدات رهبر انقلاب بر همدلی و همزبانی، دولت سال مهم 94 را پشت سر بگذارد.

عضو شورای شهر تهران: تحقق همدلی تکلیف شرعی همه نهادها است

مرتضی طلایی هم در تحلیل نامگذاری سال جدید به شرایط خاص کشور اشاره کرد که از یک طرف در مسیر رشد و تعالی و رسیدن به موفقیت های بیشتر قرار دارد و از سوی دیگر مواجه است با سنگ اندازی ها و کارشکنی های نظام سلطه و دشمنان. 

این فعال اصولگرا به روزنامه ایران گفت: آنچه در این شرایط خنثی کننده تلاش های دشمنان و تضمین کننده رسیدن به قله های پیشرفت است، همدلی و همکاری و تعامل بین دولت و ملت و همه نهادهای نظام با یکدیگر است همان که امام(ره) از آن به عنوان «وحدت کلمه» یاد کردند و آن را نقطه عطف پیروزی انقلاب اسلامی خواندند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه انتخاب عنوان «همدلی و همزبانی بین دولت و ملت» انتخابی هوشمندانه و راهبردی است، تأکید کرد که برای تحقق آن اقدامات مختلفی باید در دستور کار قرار گیرد که اصلی ترین گام را باید مجموعه دولت بردارد چون مردم در طول 36 سال عمر انقلاب اسلامی همواره همیار و همکار مسئولان و نظام بوده اند.

به گفته طلایی، تبلور این شعار در جلب اعتماد بیشتر مردم از سوی دولت است چرا که هر چه این اعتماد بیشتر شود، مشارکت مردمی در اداره امور و کمک به دولت هم افزایش خواهد یافت. این عضو شورای شهر تهران با اشاره به وظایف سخت دولت و وجود مشکلات زیاد پیش روی آن تصریح کرد: نه تنها مجلس بلکه همه نهادها و دستگاه ها باید همدلی و همکاری با دولت برای رفع مشکلات و پیشبرد برنامه های نظام را تکلیف شرعی خود بدانند. هر مجموعه ای که دل در گرو نظام دارد، باید به میزان توانمندی خود در جهت کارآمدتر کردن نظام و رفع مشکلات اقدام کند فارغ از اینکه در چه جایگاهی است. 

در این میان البته روابط دولت و مجلس مهم تر به نظر می رسد. ما می توانیم اختلاف نظرها و سلایق خود را داشته باشیم اما آنجا که پای منافع ملی در میان است و تصمیمات کلان کشور است، باید تعامل و همکاری را در دستور کار داشته باشیم.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه: همدلی یعنی تعامل دو طرفه

حمیدرضا ترقی هم در همین باره به ایرنا گفت: بیاناتی که رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار سال بیان داشته اند، مفهوم عمیقی دارد و همدلی به عنوان تعامل دو طرف است که هر دو نیازمند درک و شناخت متقابل هستند. دو طرف باید نیازهای یکدیگر را بسنجند. 

حمیدرضا ترقی تصریح کرد: دولت باید به گونه ای عمل کند که دقیقاً منطبق با خواست و نیازهای واقعی مردم باشد و به نیازهای واقعی مردم توجه کند. مردم هم باید مطالبات و توقعات خود از دولت را بر اساس درک درست تنظیم کنند؛ توقعات مردم به گونه ای نباشد که امکان تحقق آن وجود نداشته باشد. 

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی افزود: مردم هم باید خود را جای دولت بگذارند و به این موضوع فکر کنند که با این مشکلات و پیچیدگی های اقتصادی و فشارهای بین المللی دولت کدام یک از انتظارات آنان را می تواند برآورده کند.

قائم مقام وزیر کشور: همدلی و همزبانی توقعات را واقع بینانه می کند

حسینعلی امیری هم گفت که همدلی و همزبانی موجب واقع بینانه تر شدن توقعات مردم از دولت می شود. حسینعلی امیری در گفت وگو با ایرنا افزود: مردم باید با توجه به منابع محدود توقعات را واقع بینانه تر کنند. دولتمردان هم باید نیازهای واقعی مردم را حس کنند و نسبت به درخواست های مردم پاسخ مناسب و در شأن آنها بدهند. قائم مقام و سخنگوی وزیر کشور ادامه داد: همدلی و همزبانی مردم و دولت منجر به اعتماد بین هر دو می شود و فعالیت های هیچ دولتی بدون اعتماد مردم به پیشرفت نمی انجامد. اعتماد متقابل می تواند بزرگ ترین سرمایه کشور محسوب شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: نقش آفرینی مجلس ضروری است

بدون تردید کیفیت روابط مجلس با دولت در سال جدید که با عنوان همدلی و همزبانی نامگذاری شده، بیشتر از پیش مورد توجه رسانه ها و افکار عمومی قرار خواهد گرفت. چنانچه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نقش آفرینی بهارستان برای تحقق همدلی و همزبانی دولت و ملت را ضروری دانست. 

غلامرضا تاجگردون در گفت وگو با ایرنا افزود: تلاش همگانی برای تحقق همدلی و همزبانی بین دولت و ملت، گام نخست دستیابی به توسعه پایدار در کشور است و مجلس شورای اسلامی می تواند با نظارت سازنده بر عملکرد دولت از سویی و تصویب قوانین اثرگذار در افزایش تعامل ملت و دولت بویژه در زمینه توسعه اقتصادی از سوی دیگر نقش اثرگذاری در تحقق شعار امسال داشته باشد. تاجگردون با یادآوری پیشرفت های خیره کننده ایران اسلامی در سال های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: همبستگی ملی و اعتماد بالا بین مردم و مسئولان عامل اصلی بسیاری از موفقیت های پیشین ملت ایران است.

رئیس فراکسیون رهروان ولایت: نباید به جبهه خودی سیلی زد

کاظم جلالی نیز در گفت وگو با ایسنا و با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مشهد گفت: می توان دلواپس و نگران بود، اما این دلواپسی باید نسبت به رفتار غرب باشد، نباید به جبهه خودی سیلی زد و کسانی که سخت ترین کار را در تاریخ ایران انجام می دهند، تضعیف کنیم. 

رییس فراکسیون رهروان ولایت افزود: به هر حال جامعه ما یک جامعه تک صدایی نیست و نمی تواند هم تبدیل به جامعه تک صدایی شود بلکه نقدهایی می تواند وجود داشته باشد و طبیعتاً باید با نگاه مدارا با منتقدان برخورد شود و صدای منتقدان شنیده شود، اما از سویی در یک مسأله ملی مثل موضوع هسته ای کسانی که نقد دارند هم باید با دقت و حفظ منافع ملی نقدهای خود را مطرح کنند. 

نماینده شاهرود اضافه کرد: وقتی سربازی در جلوی جبهه می جنگد، همه باید از او پشتیبانی کنند و او را به لحاظ روحی تقویت کنند چرا که این به نظر منطقی ترین وضعیت است.

رییس کمیسیون کشاورزی: توجه به پیام ها به نفع جامعه است

عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هم در همین باره به <خانه ملت> گفت: نامگذاری سال ها توسط رهبر معظم انقلاب به نوعی توجه دادن ارکان نظام و مردم به مهم ترین اولویت های کشور است. گرچه در این سال ها متأسفانه آنچنان که باید و شاید مسئولان کشور به این شعارهای سال جامه عمل نپوشانده اند اما همین توجه دادن های رهبر معظم انقلاب است که عاملی برای رشد سطح آگاهی های جامعه و تنظیم توقعات و خواسته های مردم در سطوح کلی شده و در نهایت به نفع جامعه بوده است.

رئیس کمیسیون شوراها: دولت و مجلس در مسیر وحدت گام بردارند

امیر خجسته، رئیس کمیسیون شوراهای مجلس هم اظهار داشت: قطعاً زمانی اقتصاد مقاومتی و فرهنگ جهادی در کشور محقق می شود که در میان مردم و ارکان دولتی و نظام همدلی و همزبانی وجود داشته باشد، از طرف دیگر نمایندگان مجلس عصاره ملت هستند، از این رو دولت و مجلس هم باید با تبعیت از این شعائر در جهت وحدت و حمایت بیشتر از یکدیگر گام بردارند.

*روزنامه ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین