کد خبر: ۲۹۲۰۵۷
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۷
/مناظره اندیشه‌ای با موضوع ابعاد حقوقی بیانیه سوییس/

یک وکیل دادگستری: بیانیه سوییس دارای ضمانت اجرای حقوقی است

یک وکیل دادگستری گفت: بیانیه سوییس دارای ضمانت اجرای حقوقی است و باید آن را به عنوان سند حقوقی بشناسیم.
آفتاب‌‌نیوز : امیر ساعد وکیل در مناظره اندیشه‌ای با موضوع ابعاد حقوقی بیانیه سوییس که از سوی بسیج حقوقدانان در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: بیانیه سوییس، بیانیه حقوقی است که ناشی از توافق‌نامه ژنو است و به نظرم این بیانیه دارای ضمانت اجرایی حقوقی است.

او با اشاره به معاهده ان.پی.تی ادامه داد: طبق ماده شش این معاهده، هر یک از اعضای این معاهده متعهدند که با حسن نیت، مذاکرات درباره اقدامات موثر جهت توقف هر چه سریع‌تر مسابقات هسته‌ای و خلع سلاح هسته‌ای، انعقاد معاهده خلع سلاح عمومی و کامل، تحت کنترل شدید و موثر بین‌المللی را تعقیب کنند. بر همین اساس پس از بیانیه سوییس اگر هر یک از دولت‌های مذاکره کننده در چارچوب توافقاتی که پیش از این انجام شده (در ژنو و سوییس) در مسیر خود حرکت نکنند، می‌توانم بر مبنای همین ماده 6 معاهده ان.پی.تی طرف مقابل طرح دعوا کند و پیگیری اصل حسن نیت در معاهده را کند که این موضوع در متن بیانیه سوییس هم آمده است.

این حقوقدان ادامه داد: این که بنشینیم و بر سر این موضوع که بیانیه سوییس،‌ توافق است یا تفاهم؛ کاملا در حقوق بین‌الملل مضحک است. ما بیش از این که به دنبال نام باشیم باید درباره محتوای آن و این که چه آثار حقوقی را به بار خواهد آورد بحث و گفت‌و‌گو کنیم.

وی با بیان این که در بیانیه سوییس آمده که "هیچ چیز توافق نمی‌شود تا همه چیز توافق شود" ، گفت: موکدا تاکید می‌کنم که بیانیه سوییس دارای ضمانت اجرای حقوقی است و قابلیت استناد علیه و له طرفین را دارد و باید آن را به عنوان سند حقوقی بشناسیم.

وکیل تصریح کرد: ماده 6 ان.پی.تی می‌تواند ملاکی باشد برای این که ما به سمتی برویم که اگر هر یک از دو طرف از تعهدات خود تخطی کردند می‌توانند علیه فرد خاطی اقامه دعوای بین‌المللی کنند.

این مشاور دعاوی بین‌المللی با اعتقاد بر این که دولت وقت در پیشرفت و پیشبرد مذاکرات اشتباهی نکرده است ادامه داد: اتفاقی که اکنون در جامعه اتفاق افتاده وحدت کلمه‌ای است که در میان ملت وجود دارد و این دستاورد بزرگی است که فضای مذاکرات آن را پیش آورده است. بر همین اساس لزومی ندارد ما موضوع را بزرگ جلوه دهیم بلکه باید تلاش کنیم که چگونه امتیازات ایران را درسند نهایی در نظر گیریم.

او تصریح کرد: ما باید بپذیریم که تحریم‌ها بر زندگی مردم کشورمان تاثیرگذار بوده و این دلیل کافی است تا دولت برای برطرف کردن این مشکلات در حال تلاش باشد و باید آن را دستاورد مبارکی برای تمام میهن‌مان بدانیم.

این وکیل دادگستری با اشاره به این که ما در بیانیه سوییس، هم دستاورد و هم عقب‌نشینی‌هایی داشته‌ایم ادامه داد: باید با تدبیر و هوشیاری از تیم مذاکره کننده حمایت کنیم و در جاهایی که می‌توانیم امتیاز بیش‌تری را به دست بیاوریم.

وی تاکید کرد:‌ باید وزارت خارجه ایران فکت شیت آمریکایی را رد کند و برای محفوظ نگه داشتن منافع خود باید بیانیه سوییس را ثبت کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین