کد خبر: ۲۹۲۱۰۱
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۲

طرح نظارت کنگره بر توافق هسته ای با ایران در یک کمیته سنا تصویب شد

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا امروز سه شنبه بررسی طرح نظارت بر توافق هسته ای با ایران را آغاز کرد و با 19 رای موافق و بدون رای مخالف آن را تصویب کرد. انتظار می رود این طرح به زودی در صحن سنا نیز مطرح و با اکثریت قاطع تصویب شود.س از تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی سنا، کاخ سفید علیرغم همه مخالفت ها و تهدید به وتوی آن، اعلام کرد که احتمالا باراک اوباما به دلیل تغییرات مثبت صورت گرفته در آن، ممکن است به جای وتو کردن، آن را تایید و امضا کند.
آفتاب‌‌نیوز : کمیته روابط خارجی سنای آمریکا امروز سه شنبه بررسی طرح نظارت بر توافق هسته ای با ایران را آغاز کرد و با 19 رای موافق و بدون رای مخالف آن را تصویب کرد. انتظار می رود این طرح به زودی در صحن سنا نیز مطرح و با اکثریت قاطع تصویب شود.

به گزارش تابناک،این طرح که از سوی باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ارائه شده بود، از لغو تحریم ها علیه ایران تا زمانی بررسی توافق هسته ای با تهران در کنگره، جلوگیری می کند.

در صورتی که این طرح که اکنون در کمیته روابط خارجی سنا تصویب شده است، در صحن سنا هم مورد تصویب سناتورها قرار گیرد، پس از توافق هسته ای با ایران ، کنگره 30 روز زمان خواهد داشت که تواقق هسته ای با ایران را مورد بررسی قرار دهد و در صورت لزوم آن را لغو کند.پس از آن رئیس جمهور که پیشتر وعده داده هر طرح کنگره را در این باره وتو خواهد کرد، 12 روز وقت خواهد داشت تا طرح کنگره را وتو کند و پس از آن در صورتی که مخالقان توافق هسته ای با ایران بتوانند موافقت 67 نفر از اعضای سنا را به دست آورده اند 10 روز فرصت خواهند داشت که دستور رئیس جمهور را وتو کنند. در خلال این 52 روز زئیس جمهور نمی تواند تحریم های مصوب کنگره را علیه ایران لغو یا تعلیق کند.


کاخ سفید: اوباما مصوبه سنا برای نظارت کنگره بر تواق هسته ای را امضا می کند


با این همه پس از تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی سنا، کاخ سفید علیرغم همه مخالفت ها و تهدید به وتوی آن، اعلام کرد که احتمالا باراک اوباما به دلیل تغییرات مثبت صورت گرفته در آن، ممکن است به جای وتو آن را تایید کند.

احتمالا یکی از این تغییرات مثبت، حذف بندی از این طرح بود که امضای توافق هسته ای را منوط به عدم حمایت ایران از گروه هایی می کرد که آمریکایی ها آن گروه ها را تروریستی می دانند. کاخ سفید معتقد بود که این بند ارتباطی به تواق هسته ای ندارد و نباید سایر مشکلات بین دو کشور را به توافق هسته ای ارتباط داد.

سخنگوی کاخ سفید پس از اطلاع از این اصلاحات اعلام کرد در صورتی که آنچه در کنگره تصویب شود با همین اصلاحات همراه باشد باراک اوباما آن را امضا خواهد کرد.


پیشتر خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن به قلم «پاتریشیا زنگرله» نوشت:
باب کورکر سناتور جمهوریخواه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد اعضای جمهوریخواه و دموکرات کمیته روابط خارجی سنا به توافق و مصالحه ای دست پیدا کردند که بر اساس آن، مدت زمان بازنگری کنگره درباره هر گونه موافقتنامه نهایی هسته ای با ایران به 52 روز کاهش پیدا خواهد کرد.

یک مقام ارشد سنا در این باره اعلام کرد این مصالحه که بعدا روز سه شنبه توسط تمام اعضای این کمیته مورد بررسی قرار خواهد گرفت، به کنگره 30 روز فرصت خواهد داد تا این موافقتنامه را مورد بررسی قرار دهد. همچنین بر این اساس، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای وتوی احتمالی اقدام کنگره 12 روز مهلت خواهد داشت و کنگره نیز ظرف مدت زمان 10 روز می تواند با این رای مخالفت کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین