کد خبر: ۲۹۲۳۰۰
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲

چرا حضور رضازاده در شورای شهر برای چمران مهم است؟/ پای ریاست شورا در میان است؟

رییس شورای شهر تهران با تمام قوا از حضور همزمان حسین رضازاده در شورای شهر و ریاست فدراسیون وزنه برداری حمایت می کند. این درحالی است که پیش از این افرادی همچون احمد دنیامالی و هادی ساعی،‌ عطای ریاست فدراسیون های قایقرانی و تکواندو را به دلیل مشغولیت در شورای شهر به لقایش بخشیده بودند.
آفتاب‌‌نیوز :
قدرت در شورای شهر تهران با اغماض به سود اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان کم و زیاد می شود؛ در سال اول اصلاح‌طلبان توانستند ریاست شورا را از آن خود کنند و البته شهرداری را به اصولگرایان واگذار کردند. در سال دوم اما اصولگرایان به هر نحوی بود، ریاست و هیات رییسه شورا را قبضه کردند. 

این چرخش ریاست شورا البته چندان محکم و استوار نیست و در هر رای گیری یا انتخابات جدی، احتمال لرزش پایه های تسلط هرکدام از جریان ها وجود دارد. هرچند که احمد مسجدجامعی در دومین سال شورای شهر چهارم ۳ رای سال گذشته را از دست داده بود و به همین دلیل ریاست را به مهدی چمران واگذار کرد، اما اصلاح‌طلبان هنوز می توانند ادعا کنند تا ۵۰ درصد اعضای شورای شهر به آنها وابسته هستند. ضمن اینکه با خروج هر عضو اصولگرایی از شورای شهر،‌ یک عضو اصلاح‌طلب جایگزینش می شود. (سهم گروه های سیاسی از شورای شهر تهران را اینجا و لیست های اولیه را اینجا ببینید)

شاید به همین دلیل است که مهدی چمران با تمام قوا پشت حسین رضازاده رفته است تا او هم در شورا بماند و هم در انتخابات ریاست فدراسیون وزنه برداری شرکت کند.

رضازاده در یک و نیم سال گذشته، عضو تاثیرگذاری در شورای شهر تهران نبوده است، اما رای او برای اصولگرایان شورا بسیار اهمیت دارد. رای رضازاده در انتخاب شهردار تهران، محمدباقر قالیباف را بر محسن هاشمی رفسنجانی پیروز کرد. البته که علیرضا دبیر در تغییر رای رضازاده تاثیر داشت و همچنین اصلاح‌طلبان گمان نمی کردند الهه راستگو به گزینه رقیب رای دهد. 

به هرحال و با تغییر و تحولات شورای شهر، رضازاده بیشتر در تیم اصولگرایی پذیرفته شده است. او البته در انتخابات شورا، در لیست اصولگرایان حضور داشت، اما اکنون رای او کاملا به اسم اصولگرایان شورا ثبت می شود. 

مهدی چمران و دیگر اصولگرایان شورا (از هر طیف) بهتر از کسی می دانند که با رفتن رضازاده، یک اصلاح‌طلب جای او می نشیند، همانطور که با رفتن سه عضو دیگر شورا، بازهم اصلاح‌طلبان تعداد خود را حفظ کردند؛ مسعود سلطانی‌فر تکنوکرات که در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان حضور داشت، جایگزین محمدمهدی مفتح اصولگرا شد، ولی‌الله شجاع پوریان اصلاح‌طلب جایگزین مهدی حجت میانه‌رو شد و علی صابری اصلاح‌طلب هم جایگزین مسعود سلطانی‌فر شد.

چهارمین عضو علی‌البدل شورای شهر چهارم هم افشین حبیب زاده است که او هم در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان بود. گزینه بعدی هم که حسین خلیل‌آبادی است، در لیست اصلاح‌طلبان بود. زهرا صدراعظم نوری هم همین شرایط را دارد. 

در جدول زیر ۱۲ نفر عضو علی‌البدل ابتدایی شورای شهر تهران را می بینید؛

ردیفنام تعداد آراوضعیت فعلی
۱مسعود سلطانی‌فر۱۱۴۱۱۸رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
۲ولی الله شجاع‌پوریان۱۱۰۶۹۶عضو شورای شهر
۳علی صابری۱۰۹۴۱۱عضو شورای شهر
۴افشین حبیب زاده کلی۱۰۸۰۵۹علی‌البدل
۵حسین خلیل آبادی۱۰۶۷۳۱علی‌البدل
۶زهرا صدراعظم نوری۱۰۵۸۹۶علی‌البدل
۷فائزه دولتی میاب۱۰۵۶۷۵علی‌البدل
۸عباس میرزاابوطالبی۱۰۴۵۹۱علی‌البدل
۹عباس مسجدی آرانی۱۰۴۲۷۳علی‌البدل
۱۰عادل عبدی۱۰۴۱۷۶علی‌البدل
۱۱خسرو دانشجو۱۰۳۹۴۹علی‌البدل
۱۲حسن غفوری فرد۱۰۱۸۲۲علی‌البدل

 به گزارش خبرآنلاین، درواقع با رفتن حسین رضازاده، اصولگرایان در انتخابات هیات رییسه شورا که کمتر از ۵ ماه دیگر برگزار می شود، شاید به سختی بتوانند دوباره اکثریت را از ان خود کنند.


از سوی دیگر اصلاح‌طلبان اگر یکی دو رای بالاتر داشته باشند،‌ می توانند بیشتر چوب لای چرخ شهردار تهران بگذارند. در ماه های گذشته حتی از اردوی اصلاح‌طلبان شورا زمزمه های تلاش برای سوال و استیضاح محمدباقر قالیباف، شهردار تهران هم شنیده شده است. اما به دلیل کمبود نفرات، این امکان برای آنها فعلا وجود ندارد. 

به همین دلیل است که چمران برخلاف اتفاقاتی که در زمان انتخابات ریاست فدراسیون قایقرانی و تکواندو برای احمدی دنیامالی و هادی ساعی افتاد، پا روی قانون گذاشته است که می گوید: نه حضور در شورا شغل است، نه حضور در فدراسیون‌ها. این پاسخی است به خواسته های دو طرفه؛ هم رضازاده به علاقه اش به حضور در راس وزنه برداری ایران می رسد و هم اصولگرایان شورا می توانند اکثریت متزلزل خود را حفظ کنند.

احمد دنیامالی در زمان انتخابات ریاست فدراسیون قایقرانی با وجود اجماع و اقبالی که اهالی قایقرانی به او داشتند، با حکم دیوان عدالت اداری از انتخابات انصراف داد و شورای شهر را برگزید. هادی ساعی هم شرایط مشابهی در انتخابات ریاست فدراسیون تکواندو داشت و حتی او در مجمع فدراسیون تکواندو راه ندادند.  

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین