کد خبر: ۲۹۵۸۳۶
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با آفتاب:

ناامنی در خلیج فارس، آتشی است که دامن منطقه را خواهد گرفت

توجه کنیم که ناامنی در خلیج فارس به زیان همه کشورهای منطقه خواهد بود و به سود کشورهای فرامنطقه ای. آشوب و فضای ملتهب، آتشی است که دامن تمامی کشورهای منطقه را خواهد گرفت و منفعت گرمای مطلوبش، به کشورهای فرا منطقه ای خواهد رسید که از آشوب در خاورمیانه سود می برند
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- حسن بهشتی پور کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل درباره واکنش پنتاگون به متوقف کردن یک کشتی تجاری در تنگه هرمز، توسط ایران به خبرنگار «آفتاب» گفت: «پس از اینکه ایران کشتی را که شاکی خصوصی داشت را متوقف کرد، پنتاگون تبلیغات روانی به راه انداخت تا از دو جهت از نتایج آن بهره برداری کند.»ناامنی در خلیج فارس، آتشی است که دامن منطقه را خواهد گرفت

در پی توقیف یک کشتی تجاری آمریکایی در آب‌های خلیج فارس توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ارتش آمریکا روز جمعه اعلام کرد که ممکن است به ناوهای این کشور اجازه دهد تا علاوه بر اسکورت کشتی‌های آمریکایی در تنگه هرمز از کشتی‌های دیگر کشورها نیز محافظت کند.

بهشتی پور با اشاره به فضاسازی پنتاگون، درباره نتایجی که ارتش آمریکا درصدد دستیابی به آن است، افزود: «اول آنکه با تشدید فضای ایران هراسی به کشورهای حومه خلیج فارس نشان دهند که آمریکا پشتیبان آنها است و در منطقه حضور دارد تا کشتی هایی که از سایر کشورها در آب های خاورمیانه تردد می کنند، را تحت حمایت خود در آورد.»

او با اشاره به سابقه تاریخی این اتفاق گفت: «این مسئله یک سری شباهت هایی به جنگ نفتکش ها در سال 1366 دارد. آمریکا طی 80 روز کشتی های غول پیکر کویتی را با پرچم آمریکا اسکورت کرد، که ایران این را نوعی جنگ سرد علیه خود تلقی کرد. در نهایت این تنش، با عقب نشینی آمریکا متوقف شد.»

این تحلیلگر درباره تشریح منظر دوم بهره برداری پنتاگون از این تبلیغات روانی گفت: «از جهت دوم، پنتاگون می خواهد که فضای مثبت مذاکرات و روابط میان دو کشور را خدشه دار کند و در جهت اهداف صهیونیستی فضا را متشنج نشان دهد و از آن بهره برداری تبلیغاتی کند.»

این در حالی است که طی ماه های اخیر، روابط دو کشور ایران و عربستان رو به سردی و تیرگی گذاشت و به گزارش اکونومیست، منازعه ای پنهانی و غیرعلنی میان این دو کشور در تنگه باب المندب درگرفت.

بهشتی پور در این باره گفت: «روابط ایران و کشورهای عربی حومه خلیج فارس تنش آمیز است. البته در این میان با عمان ما رابطه خوبی داریم؛ اما در رابطه با عربستان روابط کمی تیره و تار شده است که با هوشمندی و ذکاوت دیپلماتیک قادر به حل آن هستیم.»

این تحلیلگر معتقد است که ناآرامی و بی ثباتی در منطقه به زیان تمامی کشورهای خاورمیانه خواهد بود: «ما نباید با مجموعه کشورهای حومه خلیح فارس وارد تنش و درگیری شویم. آبراه بین المللی خلیج فارس، در حال حاضر از حساسیت بسیار بالائی برخوردار است و ما باید با تدبیر هر چه بیشتر سعی کنیم این حساسیت ها را در نظر گیریم و بهانه به دست دشمن ندهیم.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «توجه کنیم که ناامنی در خلیج فارس به زیان همه کشورهای منطقه خواهد بود و به سود کشورهای فرا منطقه ای. آشوب و فضای ملتهب، آتشی است که دامن تمامی کشورهای منطقه را خواهد گرفت و منفعت گرمای مطلوبش، به کشورهای فرا منطقه ای خواهد رسید که از آشوب در خاورمیانه سود می برند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین