کد خبر: ۲۹۵۲۶۵
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
دیدار حاکمان عرب با باراک اوباما درباره ایران

ایران در خاورمیانه؛ متخاصم یا صلح‌طلب؟/ اعراب از آمریکا در قبال توافق هسته‌ای چه می‌خواهند؟

همانطور که پیش از این وزیر امور خارجه ایران طی یک یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز نوشت، توافق ایران با غرب که تلاش می‌شود ظرف یک ماه آینده حاصل شود، ورودی سلسله همکاری‌های منطقه‌ای ایران برای هموارکردن مسائل خاورمیانه خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد‌جواد‌ظریف در یادداشت خود می نویسد: «ما نمی‌توانیم در برابر ویرانگری‌های بی‌اندازه‌ در اطرافمان بی‌تفاوت باشیم چرا که هرج و مرج مرز نمی‌شناسد.»

به گزارش «آفتاب» به نقل از اکونومیست، اما اگر ایران تلاش می‌کند تا فضای روابط خود با همسایه‌های عربش را عادی کند، راه عجیبی را برای اثبات آن در پیش گرفته است. ایران طی روزهای اخیر سایه تهدیدهای خود را بر روی دو خط حمل و نقل بسیار حیاتی جهان، انداخته است. دو شریانی که مستقیما به نبض اقتصاد جهانی متصل هستند و از اهمیت فراوانی برخوردارند.
 
روز 28 آوریل، نیروی دریایی ایران یکی از کشتی‌های باری مائرسک تیگریس را متوقف و سپس آن را وادار به حرکت به سمت بندرعباس کرد. پس از آن مائرسک و ایران هر دو مدعی شدند که این اتفاق بر اساس یک مناقشه تجاری در سال 2005 روی داده است.  

 ظریف اصرار دارد که ایران متعهد به رعایت آزادی حمل و نقل در این تنگه است، جائی که مسیرهای کشتیرانی با حق عبور بی‌خطر از آب‌های ایران رد می‌شوند. اما این اقدام ایران موجب نگرانی آمریکا شده و ناوهایی را برای محافظت از کشتی‌های این کشور، هنگام عبور از تنگه، به منطقه فرستاده است.

در همین حال، در آن سوی شبه‌جزیره عرب، نیروهای ایرانی و عرب مشغول منازعه پنهانی در باب‌ المندب، تنگه‌ای که به دریای سرخ و کانال سوئز راه دارد، هستند. ماه مارس، نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان در یمن دخالت کردند تا از پیشروی نیروهای شیعی که کانال ورودی ایران در عربستان محسوب می‌شوند، جلوگیری کنند. نیروهای دریایی عربی بنادر یمن را بسته‌اند و نیروی هوایی حوثی‌ها و واحدهای نظامی وفادار به علی‌عبدالله صالح، رئیس‌جمهور اسبق یمن را که در سال ۲۰۱۲ کنار رفت بمباران می‌کنند.

کاروان کشتی‌های ایران در مقطعی سعی کردند این محاصره را بشکنند، اما با ورود ناو هواپیمابر آمریکا، به منظور هشدار به ایران و حمایت از نیروهای عرب، عقب نشستند. در تاریخ ۳۰ آوریل ایران اعلام کرد، دو فروند ناوشکن خود را در ورودی باب‌المندب مستقر کرده است. حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ایران گفت: «ما طبق مقررات بین‌المللی برای اطمینان از امنیت کشتی‌های بازرگانی خود علیه دزدان دریایی در خلیج عدن حضور داریم.»

جنگنده‌های عربستان فرودگاه صنعا، پایتخت یمن را بمباران کردند تا مانع از فرود هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران شوند. مقامات خلیج فارس می‌گویند، جت‌های ایرانی درخواست فرود در پایگاه‌ هوایی عربستان را به منظور بازرسی هواپیما برای اطمینان از عدم حمل سلاح نادیده گرفتند.

ایران اتهامات اعراب مبنی بر حمایت مسلحانه از حوثی‌ها را رد می‌کند، اما حمله لفظی علیه عربستان سعودی، فضای دیپلماتیک این دو کشور را به شدت متشنج کرده است. محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ایران اخیرا گفته است: «امروز عربستان با بی‌شرمی و وقاحت، ملتی را که به دنبال نفی نظام سلطه است، بمباران و قتل عام می‌کنند. امروز آل سعود در معرض اضمحلال و سقوط است.»

پادشاهی‌های حاشیه خلیج فارس، مانند اسرائیل، نگران "توافق بد" آمریکا با ایران هستند. از نظر آن‌ها، آمریکا در نتیجه این توافق، ایران را به عنوان یک کشور سلطه‌طلب در منطقه به رسمیت می‌شناسد و ایران با لغو تحریم‌ها، منابع بیشتری جهت حمایت از متحدان و نایبان خود در جهان عرب پیدا می‌کند. حاکمان عرب اواخر این ماه با باراک اوباما در کمپ‌دیوید دیدار می‌کنند و از او نوعی تعهد رسمی برای کمک به بازداری ایران طلب خواهند کرد. 

قدرت‌نمایی ایران، متقاعد‌کردن کنگره را برای آقای اوباما سخت می‌کند. اما علائمی که ایران می‌فرستد از همیشه متناقض‌تر است. سیستم سیاسی مبهم و جناحی ایران پیش‌بینی در مورد تصمیمات این کشور را سخت می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین