کد خبر: ۲۹۶۵۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳

اقتصاددانانی که وبلاگ و سایت شخصی دارند را بشناسید

در حال حاضر اغلب اساتید برجسته جهانی در تمام حوزه های علمی، به انتشار برخی نوشته ها، دیدگاهها و تالیف های خود در سایت های رسمی و وبلاگ های شخصی خود می کنند. موضوعی که به رغم گذشت سالها، هنون آنچنان که باید و شاید در ایران و در میان چهره های علمی کشور جا نیفتاده است. اقتصاددانان نیز از این دسته هستند. گردشی در فضای مجازی نشان می دهد که اقتصاددانان داخلی کمتر به سبک هم رشته ای های خود در خارج از کشور سایت یا وبلاگی برای انتشار نوشته ها، مصاحبه ها و محلی برای ارتباط با دانشجویان و علاقمندان به دانش اقتصاد، راه اندازه کرده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سایت صدای اقتصاد نوشت: در میان اقتصاددانان داخلی، شاید برجسته ترین چهره ای که در این زمینه فعال است «محسن رنانی» باشد. اقتصاددانی نهادگرا که دلبستگی خاصی هم به «تارنمای رسمی» خود دارد. نخستین مطلبی که با باز کردن این سایت (به آدرس http://renani.ir) به چشم می خورد، مربوط به کتاب معروف او یعنی "اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران"، به چشم می خورد. کتابی که آن را برای نخستین بار به صورت الکترونیک در همین سایت منتشر کرد.  نگاهی به بخش آخرین مطالب منتشر شده در صفحه به خوبی نشان از فعال بودن این سایت دارد؛ آخرین مطلب گزارشی از سخنرانی وی در نشست علمی آب است که 15 اردیبهشت ماه امسال برگزار شده بود.

نیازی نیست از علاقه رنانی به شعر و داستان بگوییم، بلافاصله با باز شدن صفحه سایت، ترکیب شعری که در ابتدای صفحه حک شده، تصویر رنانی و حتی رنگ صفحه، به خودی خود گویای بخشی از علایق این اقتصاددان است.

«تارنمای محسن رنانی» متشکل از بخش های مختلفی شامل؛ یادداشت ها، مصاحبه ها، سخنرانی ها، برنامه ها و البته زندگی نامه و عکس هایی از وی است. رتبه این سایت در میان سایت های داخل کشور در ALEXA برابر با 44 هزار و 202 است. رتبه جهانی این سایت هم 2 میلیون و 402 هزار و 906 است.

محلی برای علاقمندان به اقتصاد بازار
«محمد طبیبیان» از چهره های برجسته اقتصادی کشور چه در حوزه اجرایی و چه دانشگاهی است که چند سالیست زندگی و تدریس دانشگاهی خود را به آمریکا منتقل کرده است. او از مدافعان نظریه اقتصاد بازار است که پیش از سفر به آمریکا در دانشگاه صنعتی اصفهان تدریس می کرد.
سایت شخصی طبیبیان "به آدرس http://mtabibian.com " در قالب بخش های مختلف ضمن بیان اهداف وی از راه اندازی این سایت، بخشی از نوشته ها، گفت و گوها و سخنرانی های وی را منتشر می کند. علاوه بر این در بخشی از این سایت نرم افزارهای آموزشی در حوزه اقتصاد کلان هم وجود دارد که علاقمندان و دانشجویان از آن استفاده می کنند.

تازه ترین مطلب منتشر شده در این سایت متن مقاله دکتر طبیبیان در دومین کنفرانس ایکوبیگ (صنعت بانکداری و اقتصاد جهانی) تحت عنوان "نقش سیستم بانکی در تامین اعتباری تولید و سرمایه گذاری" است که در تاریخ 14 اردیبهشت ماه امسال منتشر شده است.

مطالب نوشته و منتشر شده در این سایت توسط طبیبیان، تنها منوط به اقتصاد ایران نبوده و او در بخشی از نوشته هایش به ارزیابی شرایط اقتصادی کشورهای مختلف دنیا هم پرداخته است.

طبیبیان یکی از مخالفان قیمت گذاری دستوری در اقتصاد است و به تبع همین امر بخشی از نوشته های منتشر شده در این سایت به این موضوع اختصاص دارد. رتبه این سایت در جهان 4 میلیون و 939 و 502 است.

انعکاسی روشن از تفکر آمارتیاسن 
«وحید محمودی» چند سالی است که بخشی از فعالیت های خود را به اروپا منتقل کرده و هر از گاهی سفری به ایران هم دارد. دکتر محمودی که گرایش مطالعاتی اش مربوط به اقتصاد توسعه و برنامه ریزی اقتصادی است، بخشی از مطالعات، نوشته ها و علایق خود را در سایتhttp://vahidmahmoudi.ir منتشر می کند. در این سایت بیوگرافی دکتر محمودی به همراه بخشی از سوابق اجرایی و تحصیلی وی نیز آمده است. «فقر کودک در ایران»، «نابرابری اقتصادی»، «عقلانیت و آزادی»، «اندازه گیری فقر و توسعه در ایران»، بخشی از تالیف ها و ترجمه های وی است که در این سایت وجود دارند.

«دیدمان توسعه مردم محور» که برگرفته از تفکر «آمارتیاسن» است، به عنوان مشی فکری و بحث مورد علاقه محمودی در این سایت توضیح داده شده است. سخنرانی ها، مصاحبه ها و مقالات، بخش دیگری از مطالب این سایت را تشکیل می دهند. رتبه جهانی این سایت در ALEXA معادل 11 میلیون و 270 هزار و 264 است.

پژوهش های مربوط به اقتصاد خاورمیانه در سایت جواد صالحی اصفهانی
«جواد صالحی اصفهانی» سالهاست که به همراه برادر و خواهر خود در آمریکا ساکن است. تدریس اقتصاد در دانشگاه پنسیلوانیا، موسسه پلی تکنیک ویرجینیا و فعالیت های پژوهشی در بسیاری از موسسه ها و نهادهای اقتصادی آمریکا، از جمله فعالیت های علمی و دانشگاهی وی را تشکیل می دهند.

او با راه اندازی وبلاگ Tyranny of numbers"" به آدرس " http://djavadsalehi.com" از مارس 2009 ، مطالب، مصاحبه ها و مباحث مختلفی در حوزه فقر، نابرابری، سرمایه انسانی و به ویژه موضوع هدفمندی یارانه ها در این صفحه منتشر می کند. در واقع این صفحه به محلی برای ارتباط وی با دانشجویان و علاقمندان به اقتصاد روز ایران تبدیل شده است.

از جمله علایق پژوهشی جواد صالحی اصفهانی معطوف به اقتصاد جمعیت، اقتصاد انرژی، اقتصاد ایران و اقتصاد خاورمیانه است که بخشی از پژوهش های وی در این خصوص نیز در وبلاگ فوق منتشر شده است. رتبه جهانی این سایت 12 میلیون و 887 هزار و 380 است.

یک لیوان چای داغ با قدوسی
در سایتش خود را اینگونه معرفی کرده است؛ " حامد قدوسی٬ متولد بهمن ۱۳۵۶ هستم و با همسرم در نزدیکی نیویورک زندگی می‌کنم. در دانشگاه اقتصاد مالی درس می‌دهم. به سینما، فلسفه و دین‌پژوهی هم علاقه‌مندم". حامد قدوسی اینها را در «یک لیوان چای داغ»، جایی که نوشته هایش را منتشر می کند نوشته است. صفحه ای به آدرس (http://chaay.ghoddusi.com) که در آن مقالات، پژوهش ها، داده های اقتصادی قدوسی منتشر می شود. البته این صفحه تنها به انتشار مطالب او اختصاص ندارد، در این سایت او با دانشجویان و علاقمندان به مباحث اقتصادی هم در ارتباط است. اغلب مطالب، مقالات و مباحث مطرح شده با محوریت انرژی و سوخت است؛ از سوخت های فسیلی گرفته تا انرژی های نو. 

عنوان آخرین مقاله منتشر شده در این سایت " هم‌پیوندی قیمت‌های فیزیکی و آتی گاز طبیعی" است. در دسته بندی این سایت، مشاهده می شود که مطالب مختلفی در بخش هایی همچون؛ اقتصاد ایران، اقتصاد بین الملل، بازار نفت، زنان و جنسیت، اقتصاد روزمره، تاریخ، کار و بسیاری مباحث دیگر وجود دارد.

این سایت در ALEXA رتبه جهانی اش یک میلیون و 927 هزار و 773 است. در میان سایت ها و وبلاگ های ایرانی هم رتبه 48 هزار و 459 را دارد.

تاریخ اقتصاد ایران از نگاه سیف
سایت «http://niaak1.blogspot.com» محلی مناسب برای علاقمندان به مطالب و یادداشت های «احمد سیف» است. چهره نام آشنای ایران که سالهاست در دانشگاه استافوردشایر انگلستان به تدریس اقتصاد مشغول است. اغلب کتب و نوشته های این اقتصاددان مربوط به تاریخ اقتصادی ایران است.

او علاوه بر این، بخشی از فعالیت خود را به ترجمه بخشی از آثار اقتصادی جهان هم معطوف کرده است.

سیف در این سایت علاوه بر انتشار بخشی از یادداشت ها و نوشته های اقتصادی خود، محلی برای ارتباط با دانشجویان و علاقه مندان هم فراهم ساخته است.

به سر خیابان فرصت بیایید 
«سر خیابان فرصت» عنوان وبلاگیست که «علی دادپی» برای انتشار یادداشت ها، مصاحبه ها و انتشار برخی از مقالات دانشگاهی انتخاب کرده است. در «سرخیابان فرصت» مطالبی در حوزه اقتصاد خرد، بازار و خانوار منتشر شده است. البته همه مطالب محدود به مباحث اقتصادی و علمی نیست، او در وبلاگش گاهی از خود و احوالات شخصی اش هم می نویسد. به مباحث فرهنگی هم علاقمند است؛ بخشی از آنچه که در این وبلاگ (http://adadpay.com) منتشر شده، بیانگر این موضوع است.

آخرین مطلبی که در این وبلاگ توسط دادپی منتشر شده یادداشتی از وی تحت عنوان "نفت در دنیای جدید" است که چندی قبل در روزنامه جهان اقتصاد چاپ شده بود. "زنان، تحصیل و اشتغال" مطلب دیگری است که در این وبلاگ منتشر شده، مطلبی که در هفته نامه صدا منتشر شده بود.
رتبه این وبلاگ در ایران 56 هزار و 168 و در جهان 2 میلیون و 18 هزار و 481 است.

بازارهای مالی و دیدگاههای عبده تبریزی
اگر به مباحث پولی و مالی علاقمندید، « وب سایت آموزش مالی ایران » می تواند محل جذابی برای شما باشد. از آشنایای با اصطلاحات مالی و سرمایه گذاری گرفته تا وجود مقالات، کتب و حتی رویدادهای اقتصادی ایران. در این وب سایت که متعلق به موسسه تحت مدیریت «حسین عبده تبریزی» است، مطالب مختلفی از حوزه پولی، مالی و بازار سرمایه منتشر شده است. در عین حال در این وب سایت دروس علمی، مقالات، پایان نامه ها، میزگردها و .. را منتشر می کند.

آدرس این وب سایت " http://www.iranfinance.net" است که رتبه جهانی این سایت 2 میلیون و 300 هزار و 709 و رتبه آن در ایران 36 هزار و 831 است.

اقتصاددان

آدرس سایت

رتبه سایت در ALEXA

محسن رنانی

http://renani.ir

رتبه جهانی: 2402906
رتبه ایران: 44202

محمد طبیبیان

http://mtabibian.com

رتبه جهانی: 11270264

جواد صالحی اصفهانی

http://djavadsalehi.com

رتبه جهانی: 12887380

حامد قدوسی

http://chaay.ghoddusi.com

رتبه جهانی: 1927773
رتبه ایران: 48459

احمد سیف

http://niaak1.blogspot.com

-

علی دادپی

http://adadpay.com

رتبه جهانی: 2018481
رتبه ایران:56168

وب سایت آموزش مالی ایران/ حسین عبده تبریزی

http://www.iranfinance.net

رتبه جهانی:2300709
رتبه ایران:36831

 



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
0
0
خیلی عالی بود. ممنون
بردبار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
0
0
اقای دکتر خسرو پیرائی نیز از اقتصاد دانان خوب کشورمان هستند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین