کد خبر: ۲۹۷۴۹۴
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
«آفتاب» در گفت‌وگو با سخنگوی کمیسیون آموزش بررسی کرد؛

سرنوشت‌ پرونده‌های فساد در وزارت علوم چه می‌شود؟

به نظر می‌رسد پس از ماه‌ها کشمکش بر سر پرونده بورسیه‌های غیرقانونی و اعمال نظر دو کمیسیون درگیر در این پرونده نباید انتظار چندانی برای پیگیری تخلفات پیش آمده در دولت گذشته را از مجلس نهم داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- پرونده «بورسیه‌های غیرقانونی» که سال گذشته از سوی رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم دولت روحانی افشا شد و برای بررسی به کمیسیون‌های مختلف مجلس راه پیدا کرد، اکنون با انتشار اخباری تازه از تخلف 32 میلیاردی در صندوق رفاه دانشجویان و صدور نزدیک به 4هزار مدرک دیپل جعلی در وزارت آموزش و پرورش دوباره مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

به گزارش آفتاب، بر اساس آخرین اظهارات پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90، پرونده بورسیه‌های غیرقانونی 7 اردیبهشت ماه، قانونی اعلام شد. پورمختار همچنین از ارسال این پرونده به وزارت علوم خبر داد و در عین حال افزود: بورس داده شده به این افراد بلامانع بوده و وزارت علوم موظف به فراهم آوردن شرایط تحصیلی آنهاست. همچنین ابراهیم نکو نماینده رباط کریم از دیپلم‌های جعلی در طول هشت سال دولت احمدی‌نژاد در اکثر استان‌های کشور خبر داد و اعلام کرد که برخی از این افراد هم اکنون در دانشگاه‌های کشورهای همسایه در حال تحصیل در مقطع دکترای غیرحضوری هستند. علاوه‌بر این نگهبان سلامی به ماجرای تخلف در جذب هیأت علمی یکی از وابستگان معاون کامران دانشجو اشاره کرده است.

بر این اساس در حالی که نمایندگان کمیسیون‌های آموزش و اصل 90 درگیر با پرونده بورسیه‌های غیرقانونی‌اند، پرونده‌های مشابه‌ای گشوده شده‌اند که در هر دو کمیسیون کمتر مورد اعتنا قرار خواهد گرفت؛ درست مشابه آنچه در مورد پرونده بورسیه‌های غیرقانونی افشا شد و در نهایت از سوی کمیسیون اصل 90 قانونی توصیف شد.

به این ترتیب برای پیگیری روند بررسی پرونده‌هایی که به آن اشاره شد، به سراغ سخنگوی کمیسیون آموزش رفتیم. قاسم جعفری در پاسخ به سوالات خبرنگار «آفتاب» این پرونده را در کمیسیون 90 تمام‌شده دانست و گفت که ادعای بورسیه‌های «غیر قانونی» جفا به نظام است.

آقای جعفری پرونده بورسیه‌های غیرقانونی که چندی پیش در کمیسیون اصل 90 قانونی خوانده شد، اکنون در کمیسیون آموزش در چه مرحله است؟

من این واژه غیرقانونی را متوجه نمی شوم، آنچه در دست بررسی است مسیر طبیعی خود را طی کرده و کمیسیون اصل 90 هم نظر خود را گفته و اعلام کرده است اگر آنچه که صورت گرفته بر اساس مصوبات شورای بورس و رئیس شورای بورس و وزیر علوم وقت بوده، این مسائل کاملا مشخص  و بدون خدشه است. اگر مواردی وجود دارد که خلاف نظر رئیس شورای بورس و مصوبات او بوده باید روی آن کار شود و ظاهرا کمیسیون اصل 90 نظرش را اعلام کرده و این کمیسیون  وقتی نظری می دهد، ماهیت حقوقی و قضائی دارد و قابل اجرا است.

یعنی شما قبول ندارید بورسیه ها غیرقانونی بوده است؟

در هر فرایندی شما ممکن است مواردی پیدا کنید که خلاف قانون باشد اما این که ما یک مرتبه جریانی راه بیندازیم و مدعی شویم که 4 هزار مورد غیرقانونی غیرقانونی بورسیه شده اند جفای به نظام است.

کمیسیون آموزش سال اخر دولت احمدی‌نژاد به گفته بعضی از اعضای کمیسیون از بورسیه‌های غیرقانونی اطلاع داشته است...

از چه کسی این اطلاع را به دست آورده است؟

آقای نگهبان سلامی.

هرکسی حرفی زده باید مستند آن را ارائه کند. و حتما خودش باید پاسخگو باشد این بزرگوار هم باید مستنداتش را ارائه دهد من از چنین چیزی اطلاع ندارم.

صندوق رفاه دانسجویان چطور؟ در مورد تخلف 32 میلیاردی در این صندوق خبری منتشر شده است.آیا در این مورد پرونده در کمیسیون آموزش تشکیل شده؟

اصلا چنین شایعه‌ای معلوم نیست از کجا منتشر شده و چه کسانی پیگیر آن هستند. گزارش مستندی هم به کمیسیون نیامده است. در کمیسیون طرح شد که یکی از همکاران گفته افرادی از کمسیون از این مسئله خبر داشتند، از این فرد سوال کردند، گفت من چنین چیزی نگفتم. کمیسیون هم به من به عنوان سخنگو اعلام کرد که بگویم : کمیسیون قاطعانه اعلام می‌کند از هیچ روند غیر قانونی و تخلفی حمایت نمی‌کند اما چنین شایعه‌ای را هم مراجع قانونی خودشان باید بررسی کنند.

این خبر را رئیس سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرده‌اند...

هرکسی گفته باشد انها باید مستنداتشان را ارائه کنند. اینکه نسبت ناروا به کمیسیون زده شود درست نیست وگرنه خودشان باید پاسخگو باشند.

پرونده بورسیه‌ها چطور به کمیسیون اصل 90 رفته است؟

تعداد زیادی از این افراد ذی نفع شکایت کردند و آن‌ها هم بررسی کردند چون کمیسیون اصل 90 مرجع رجوع تظلم خواهی اشخاص حقیقی و حقوقی است.

صرف اینکه وزیر علوم و رئیس شورای بورس وقت بر اساس اختیاراتشان تصمیم به اعطای بورسیه به دانشجویان با معدل پایین بگیرند، کافی است برای اینکه این اقدام اقدامی قانونی خوانده شود؟

وقتی اختیاراتی را به عنوان مثال به رئیس‌جمهور واگذار می‌کنیم اگر رئیس‌جمهور بر اساس اختیاراتش تصمیماتی گرفت آن تصمیمات قانونی است. کمیسیون اصل 90 هم بررسی خودش را انجام داده است.

پس چطور عزل و نصب‌های انجام گرفته در وزارت علوم که از اختیارات وزیر علوم هم بود سیاسی خوانده و بهانه‌ای برای استیضاح فرجی‌دانا شد؟

کسی اعتراضش به وزیر این نبود که چرا اعمال اختیارات قانونی می‌کنی. وظیفه نمایندگان نظارت بر حسن اجرای قانون است هرجا احساس کنند که قانون درست اجرا نمی‌شود وظیفه‌شان هست اعمال نظر کنند.

با این وصف آیا نمایندگان احساس نمی‌کنند دادن بورسیه به 4 هزار دانشجویی که شرط معدل لازم برای دریافت بورسیه را نداشته‌اند، نشان از حسن اجرای قانون ندارد و باید اعمال نظر و رسیدگی کنند؟

این را از خودشان بپرسید.

پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان در کمیسیون آموزش در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

صندوق ذخیره فرهنگیان که کمیسیون تحقیق و تفحص از آموزش و پرورش را تصویب کرده و به هیات رئیسه فرستاده که باید دوباره به کمیسیون بازگردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
11
2
به حق زهرای مرضیه ، به حق علی که ... من از همون دانشجوهام و هیچ مشکل علمی و معدل و رزومه ندارم، خدا ازتون نگذره به حق علی، الهی رسوای عالم بشی، الهی مرضی بگیری که...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
0
11
این آقا هرجا کم میاره میگه از خودشون بپرسید....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
0
9
فراموش می شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
1
1
خداوند رحمت کند جناب آقای خلخالی ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
8
1
سلام
لطفآ پرونده کرسنت را هم پیگیری کنید .
ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
0
6
جای دکتر فرجی دانا خالی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
5
1
این پرونده میره لای پرونده 650 میلیون یورو. برداشت غیر قانونی چهار میلیاردی و اخیرا رانت دو میلیاردی همه اش هم در دولت تدبیر!!!
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
0
3
چه بگوییم
اگر جلوی اولین خطا را می گرفتند اینطور نمی شد .
حسین
|
Australia
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
0
0
سرنوشت‌ پرونده‌های فساد در وزارت علوم چه می‌شود؟

هیچ ؛ مثل اختلاسها ماست مالی می شود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین