آفتابنیوز : این روزها، تب بنزین در کشور ما داغ داغ است؛ اگر آب، مایه حیات است، بنزین مایه حرکت است. نه تنها حرکت ماشین ها بلکه حرکت اقتصاد به سمت توسعه. اوضاع بنزین در آن طرف مرزهای ایران چگونه است؟ آیا اروپایی ها و آمریکایی ها هم با قیمتی شبیه قیمت آن در ایران، باک های خود را پر می کنند؟
قانون در ادامه نوشت: بگذارید اول گشت انرژی خود را از اروپا استارت بزنیم؛ قیمت هر لیتر بنزین در برخی کشورهای قاره سبز به صورت میانگین به این صورت است: ایتالیا (35 /2 دلار)، نروژ (5 /2 دلار)، فرانسه (94 /1 دلار) ، آلمان (98/ 1 دلار) ، اسپانیا (87/ 1 دلار)، اتریش(76/ 1 دلار)، سوئد(1 /2 دلار)، سوییس (87/ 1 دلار) و یونان (19/ 2 دلار). اگر بخواهیم یک حساب سرانگشتی بگیریم، هر لیتر بنزین به صورت متوسط در کشورهای اروپایی چیزی حول و حوش 2 دلار خرج روی دست رانندگان می گذارد و اگر بخواهیم با دلار 3هزار و سیصد تومان، چرتکه بیندازیم آن وقت هر لیتر بنزین برای شهروندان فرنگی نزدیک به 6هزار و ششصد تومان، آب می خورد!
این عدد به تنهایی نشان می دهد که در حال حاضر، قیمت بنزین در ایران کمتر از یک ششم قیمت بین المللی آن است؛ شاید همین الان، عده ای بگویند که این کشورها، نفت ندارند و چون طلای سیاه را از دیگر کشورهای دنیا می خرند طبیعی است که بنزين برایشان، گران تمام شود اما لازم است اشاره کنم که کشور نروژ تقریباً اقتصادی شبیه ایران دارد و یکی از تولیدکنندگان نفت در دنیا محسوب می شود. بهای بنزین در این کشور حوزه اسکاندیناوی، 5/ 2 دلار است که به پول ما می شود 8 هزار و دویست و پنجاه تومان! تازه این قیمت ها بعد از ارزانی نفت تا این حد پایین آمده وگرنه در سال 2013، قیمت تمام شده بنزین در اروپا کمی بیش از این بود؛ ضمن اینکه بنزین در اروپا دارای نرخی شناور است و با توجه به بالا و پایین شدن قیمت نفت، مبلغ آن تعیین می شود.
حالا سری هم به کشورهای آمریکای شمالی بزنیم. در ایالات متحده، قیمت بنزین چیزی حول و حوش، 1 دلار است و در کانادا این قیمت به یک دلار و 37 سنت می رسد. جایگاهداران بنزین در این دو کشور ، روی هم رفته برای هر لیتر به پول ایران، مبلغی نزدیک به 3 هزار و پانصد تومان از شهروندان دریافت می کنند. اگر کمی از آبشار نیاگارا، پایین تر بیاییم و پا به سرزمین هوگو چاوز بگذاریم، متوجه می شویم که ونزوئلایی ها، ارزان ترین بنزین دنیا را در باک خود می ریزند. آنها، نه غم نفت دارند و نه آنقدر اقتصادشان رقابتی است که بخواهند بنزین گران تحویل شهروندان خود بدهند. قیمت هر لیتر بنزین در ونزوئلا به دو پنی می رسد!
حالا برگردیم به خاورمیانه؛ همسایه شمالی ما، یعنی تركمنستان، هر ماه 120 ليتر بنزين رايگان به صورت سهميه ای تحویل صاحبان ماشین می دهد و اگر ترکمن ها بخواهند بیشتر از 120 تا ، باک خود را پر کنند آن وقت باید، هر ليتر بنزين آزاد را 12 پني معادل 396 تومان بخرند.
سری هم به همسایه غربی خود بزنیم؛ ترکیه. دولت رجب طیب اردوغان در حال حاضر، بنزین را کمی بیش از 6 هزار تومان به شهروندان ترک میفروشد که تقریباً 6 برابر بیشتر از بهای بنزین در ایران است. در کشورهایی مثل بحرین، امارات، عمان، قطر و کویت هم که در منطقه خلیج فارس قرار گرفته اند و از مناطق نفتخیر محسوب می شوند قیمت بنزین بهصورت متوسط، هر لیتر حدود 400 تومان است.
به هر حال و بهعنوان یک قانون کلی، کشورهایی که حسابی دست شان به دهن شان می رسد، بنزین گران تری دارند و کشورهایی که خودشان تولید کننده و صادر کننده محصولات نفتی هستند، به مراتب قیمت کمتری دارند. عامل دیگر تفاوت قیمت در کشورهای مختلف، مالیات متفاوتی است که برای بنزین لحاظ شده است. به عبارت دیگر، تمام کشورها در بازارهای بین المللی با قیمت یکسانی برای بنزین و دیگر فرآورده های نفتی مواجه هستند اما مالیات و سیاست های مختلف هر کشور باعث اختلاف قیمت بنزین می شود. این نکته را هم نباید نادیده گرفت که قیمت بنزین با سطح رفاه در هر کشوری، ارتباط مستقیم دارد؛ مثلاً در نروژ که یکی از گران ترین نرخ های بنزین دنیا را دارد، سطح رفاه عمومی بسیار بالاست و از آن طرف ماجرا، خبری از «دور دور» با بنزین 700 تومانی یا هزار تومانی هم نیست!
درآمد سرانه کشورها در سال 2014
درآمد سرانه به دلار کشور
35700 ایتالیا
87350 نروژ
42370 فرانسه
45070 آلمان
31750 اسپانیا
47030 اتریش
50110 سوئد
71520 سوئیس
26950 یونان
47340 آمریکا
43250 کانادا
4340 ایران
دوست من با شغلی مثل من در نروز ماهیانه 7500 یورو درامد دارد که با حساب ریالی تقریبا معادل 28500000 تومان اما من 1200000 تومان درامد دارم یعنی 23 برابر بیشتر درامد دارد حالا با یک تناسب ساده من دارم بنزین رو لیتری 23000 تومان میخرم یعنی بیشترین نرخ قیمت بنزین در کره زمین برای چهارمین کشور دارنده نفت دنیا و دومین کشور دارنده ذخایر گاز دنیا .
آفتاب نامردی اگه انعکاس ندی
از سايت شما چنين تحليل بي منطقي بعيده.متاسفم
شما بهتر است با عرض معذرت و دور از جون خفه شوید و چیزی نگویید تا ما به درد خودمان بسوزیم و بسازیم تا انشاء الله در قیامت یقه شما را بگیریم !!!
در کشورهای سوئد و نروژ و . .. حدود 80% قیمت حاملهای سوخت مالیات است که به جیب دولت میرود برای هزینه مدارس مجانی-بیمه خدمات درمانی 95% و بیکاری و توسعه کشور
قیمت بنزین و گازوییل هم یکسان است.
اما گمرکی ورود خودرو در این کشورها 15% است و خریداران حق انتخاب خودرو کم مصرف و یا پر مصرف با خودشان است.
اما ما در ایران گمرکی 45 الی 90 درصد میگیریم و تازه 18 الی 65 میلیون پول پلاک و 8 الی 45 میلیون تومان اسقاط خودرو و . . .حق محضر خانه خودروهای خارجی هم بین 18 الی 65 میلیون تومان
پس خریدار باید خودرو تولید داخل با مصرف بالا بدونه ایمنی و ایربگ و . . . را باید بدهد و سالی 23000 هنفر هم میمیرند و تازه صدمات جدی و از کار افتادگی ها را هم آمار نمیدهند
پس هم پول بده هم جانت کف دستت باشد تازه منت قیمت ارزان بنزین هم بر سرمان میزنند
تازه شاخص حقوق ها هم که به کنار.
ولی ماشینهای اونا 4 تا مصرف میکنه مال ماها 10 تا