کد خبر: ۳۰۰۸۵۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
احتمال ورود مجدد کمیسیون امنیت و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به یک پرونده

کدام نمایندگان کنونی مجلس ردصلاحیت خواهند شد؟

اعضای هیات نظارت و هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگوهای جداگانه با «آفتاب» خبر از احتمال ورود مجدد به پرونده نماینده مشهد داده‌اند. هرچند که به نظر حیدرپور این ورودها نمی‌تواند مستقیما منجر به رد‌صلاحیت نمایندگان شود ولی بی‌تاثیر بر این موضوع نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- از همین حالا حرف و حدیث‌هایی بر سر تعیین صلاحیت برخی از نمایندگان کنونی مجلس جاریست. تلاش بهارستانی‌ها برای تصویب طرحی تحت عنوان استمرار صلاحیت نمایندگان مجلس نیز مزید بر علت شد که بنا بر شنیده‌ها تعدادی از نمایندگان کنونی مجلس از همین حالا باید مجلس دهم را برای خود از دست رفته بدانند.

به گزارش آفتاب، از یک طرف پرونده‌های اخیر هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری و از طرف دیگر پرونده‌های مفتوحه در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان دست‌کم چند نماینده تهران و مشهد را در معرض تهدید ردصلاحیت قرار داده است.

فارغ از آنکه چه سرنوشتی برای پرونده‌های دو نماینده نزدیک به جبهه پایداری و انفصال از خدمات دولتی‌شان پیش خواهد آمد و یا نتیجه پرونده مهدی کوچک زاده در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان چه خواهد شد، تخلفات کریمی‌قدوسی در مجلس و شکایت از این نماینده مشهد در مجلس صفحه‌ی جدیدی از نمایندگان لب‌مرزی برای انتخابات آینده است. به ویژه آنکه سابقه شکایت شورای عالی امنیت از این نماینده و همچنین تکذیب چندباره سخنان او از جزییات مذاکرات هسته‌ای، نماینده مشهد را بیش از هر کسی دیگری زیر ذره بین برده است. هرچند خودش اعتقادی بر این امر نداشته و دلسوزی برای نظام را دغدغه اصلی خود می‌داند.

عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز در این‌باره گفته است که «تخلفات هر نماینده بنا بر آنچه در این هیات تصویب شده است با جرائم و ض.ض.بررسی صلاحیت نمایندگی متغیر باشد.» عوض حیدرپور در ادامه این نکته را نیز اضافه می‌کند که در پایان هر فصل پرونده‌ای بررسی شده در هیات نظارت تسلیم هیات رئیسه برای اعمال‌نظر نهایی نیز می‌شود که از این نظر هیات رئیسه نیز می‌تواند برخورد‌هایی با نماینده متخلف داشته باشد. غلامرضا اسداللهی، یکی از اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در گفت‌وگویی با « آفتاب» از احتمال ورود مجدد هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و این هیات به پرونده کریمی قدوسی خبر داده است که می‌تواند در سرنوشت این نماینده برای انتخابات بعدی تاثیرگذار نباشد.» احمدرضا دستغیب، یکی از اعضای هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی نیز در همین رابطه با «آفتاب» گفته است: « ورود به این پرونده به تصمیم هیات رییسه بستگی دارد. کمااینکه قبلا نیز چنین تصمیمی از سوی ایشان عملیاتی شد.»

از «یار محمود» تا «دلواپس هسته‌ای»

جواد کریمی قدوسی تا پیش از آنکه به جایگاه امروزی خود در مجلس برسد و به عنوان یک "دلواپس" در مجلس شناخته شود، یک نماینده نزدیک به احمدی‌نژاد و عضو جبهه پایداری بود که مهمترین موضع‌گیری او در مجلس نهم مربوط به "یکشنبه سیاه " بود. حادثه 22 بهمن قم شاید جدی‌ترین مرزبندی مجلس تا قبل از دولت یازدهم بود که کریمی‌قدوسی در آن حمایت از محمود احمدی‌نژاد را برگزید و حتی از جدی‌ترین مخالفان کمیته حقیقت‌یاب حادثه 22 بهمن بود. تا جایی که اعضای کمیته بنا بر اسنادی از قرابت او با برخی جریان‌ها عامل حادثه نیز پرده برداشته و مخالفت او را این چنین توجیه کرد.

درگیری لفظی با ظریف و شکایت شورای عالی امنیت 

آمدن دولت یازدهم مرزبندی‌ها جدیدی در بهارستان ترسیم کرد تا کریمی‌قدوسی از همان روز ابتدایی مخالفت با تیم مذاکره‌کننده‌ را سر دهد. او بعدتر رکوردار طراحی سوال و تذکر در حوزه هسته‌ای شد و توانست برای اولین بار در تاریخ مجالس چهار سوال همزمان از یک وزیر را در صحن علنی مجلس مطرح کند. درگیری  لفظی با محمد جواد ظریف و نقل‌قول‌های غیر معتبر از مقام معظم رهبری درباره عملکرد تیم مذاکره‌‌کننده، جنجال دیگر این نماینده بود که در همان زمان شنیده شد هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی به‌دلیل برهم‌زدن نظم جلسه تذکر جدی به وی داده؛ تذکری که با اعلام خبر شکایت شورای عالی امنیت از کریمی قدوسی و محمود نبویان سبب شد تا برای اولین بار کریمی قدوسی خود را در خطر رد صلاحیت برای دوره بعدی مجلس ببیند.

ادعای مجدد موافقت با بازدید از مراکز نظامی

البته این تذکرات نماینده مشهد را مجاب به رعایت آیین‌نامه داخلی مجلس و قانون نکرد تا یکبار دیگر اختلاف بین کریمی‌قدوسی و عباس عراقچی تکرار شود. او به‌تازگی در مصاحبه یا یکی از خبرگزاری‌ها نقل قولی از عباس عراقچی مبنی بر موافقت تیم مذاکره‌کننده با نظارت بر مراکز نظامی ایران مطرح کرد تا عراقچی در جواب او فریاد اعتراض برآورد و در توئیتر شخصی خود بنویسد: «اهالی آن رسانه و آقای کریمی‌قدوسی را به خدا واگذار می‌کنم.»

جعل امضا

فراتر از آن تدوین طرح 3 فوریتی "توقف مذاکرات هسته‌ای" دیگر جنجال کریمی‌قدوسی در مجلس نهم به شمار می‌رود. جنجالی نه به دلیل مخالفت دولت و نه به‌خاطر 3 فوریتی‌بودن طرح که زوایای پنهان این طرح و این جریان بود. در شرایطی که بدنه مجلس شورای اسلامی حامی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بودند، کریمی قدوسی خبر از ائتلافی 80 نفره برای ترک میز مذاکره داد که به گفته‌ی او، طرح توقف مذاکرات هسته‌ای را نیز به امضا رسانده‌اند. ادعایی که البته سریعا جعلی از آب درآمد و تعدادی از نمایندگانی که نامشان در پایان طرح 3 فوریتی قید شده بود در مصاحبه‌های جداگانه با خبرگزاری‌ها، امضاهای کریمی‌قدوسی را جعلی خواندند تا کارنامه وی در مجلس نهم تکمیل شود. 

فرار به جلوی پایداری‌ها از پشت‌پرده ردصلاحیت‌ها

حالا اعضای هیات نظارت و هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگوهای جداگانه با «آفتاب» خبر از احتمال ورود مجدد به پرونده نماینده مشهد داده‌اند. هرچند که به نظر حیدرپور این ورودها نمی‌تواند مستقیما منجر به رد‌صلاحیت نمایندگان شود ولی بی‌تاثیر بر این موضوع نیست. به هر شکل چنانچه که کریمی‌قدوسی نتواند از فیلتر دوره بعدی انتخابات عبور کند‌، او نیز به جمع نمایندگان پایداری استان تهران خواهد پیوست؛ جمعی که برخی از آنان همچون مهدی کوچک‌زاده برای فرار از اعلام رد صلاحیت‌شان، مدعی به انصراف برای کاندیداتوری در دوره بعدی شده‌اند. کوچک‌زاده اخیرا در جمع خبرنگاران خبر از آن داده که برای دوره دهم نامزد نخواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
شهروندتهرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
6
47
این جناب قدوسی اگر رد صلاحیت هم نشه هرگز رأی نمیاره.مگر ایشان در انتخابات قبلی باچند رأی واردمجلس شد؟نمایندگانی با طرزتفکر ایشان هرگزموردتأیید مردم نیستند وبه مجلس راه پیدانخواهندکرد.مجلس جای تقلب وجعل کردن امضاء نیست.
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
2
28
رد یا تایید صلاحیت ملاک نیست ملاک اصلی رای ملت است که اگر نیارن باید برن
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
7
37
اتفاقا بايداينهاتاييدصلاحيت شوند تامردم باتودهني وراي ندادن ردصلاحيتشان كنند
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
5
47
نمايندگاني که از رحيمي پول گرفته اند به ليست رد صلاحيت ها بايد اضافه شود
نامدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
2
11
رد صلاحیت قدوسی شاید

ولی برای دیگر نماینده ها از الان پرونده درست نکنید که بعدا بگید فلان شد
محمد
|
Malaysia
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
2
14
انشاءالله اگه خدا بخواهد همه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
1
10
کلیه نمایندگان باید جای خودشان به نیروهای جدید ی بدهند که به هیچ گروه وجناحی وابسته نیستند وفقط به منافع ملی بیند یشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
0
7
دوستان من در تبلیغات انتخاباتی این آقا در مشهد مشارکت داشتم.واقعا متاسفم.فکر نمیکردم دارم از همچین فردی حمایت میکنم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین