کد خبر: ۳۰۴۷۶۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
برخی افراد و گروه‌ها از درگیری نان می‌خورند

نقدی بر عملکرد سیاسیون و روحانیون در ضیافت افطاری رئیس‌جمهور/ كينه‌های حوادث 88 در سينه‌ها جامانده است

ادامه درگيري بين نخبگان سياسي به‌ويژه نمايندگان احزاب و گروه‌های سياسي مي‌توانست براي آينده كشور و تماميت نظام خطرآفرين باشد بنابراين يكي از شعارها و بخشي از عملكرد حسن روحاني پل زدن ميان اين دو جناح متخاصم بود ...
آفتاب‌‌نیوز :
هر دو جناح سياسي بعد از انتخابات 88 به شدت آزرده خاطر شده‌اند. نوع درگيري اين نوع جناح‌ها به‌صورت مستقيم به درون جامعه نيز انعكاس يافته است. ادامه درگيري بين نخبگان سياسي به‌ويژه نمايندگان احزاب و گروه‌های سياسي مي‌توانست براي آينده كشور و تماميت نظام خطرآفرين باشد بنابراين يكي از شعارها و بخشي از عملكرد حسن روحاني پل زدن ميان اين دو جناح متخاصم بود تلاش براي پيوند ميان دو جناح درگير به‌ويژه گروه‌هايي كه  هويت و موجوديت خود را با درگيري و تعارض شروع كرده‌اند كار ساده‌اي نيست اما بالاخره از جايي بايد شروع مي‌شد.

به گزارش آفتاب به نقل از قانون، اين بار روحاني از بركت ماه رمضان براي گردآوري نگاه‌هاي مختلف و گاهي مخالف گروه‌هاي سياسي استفاده كرد. از آنجايي كه ماه مبارك رمضان ارج و قرب قابل توجهي براي شيعيان و به ويژه ايرانيان دارد، اصولا به احترام اين ماه مبارك اشخاص سعي مي‌كنند اختلافات را كنار گذاشته و با آرامش بيشتري با يكديگر رفتار كنند. از اين جهت برگزاري  دو افطاري رئيس جمهور با احزاب و روحانيون اقدامي مناسب بود اما روحاني تصور نمي‌كرد كه افراد سياسي حتي در ماه رمضان نگاه سياسي خود را كنار نمي‌گذارند و بدون اختلاف يا حرف و حديثي در افطاري‌ها شركت مي‌كنند.

  نبود ظرفيت در بين جناح‌هاي سياسي

 البته پيش از  اين نيز ثابت شده بود كه افراد و اشخاص سياسي در كشور تاب و تحمل عقايد مخالف را ندارند و اگر حرفي باب ميل‌شان نباشد، اخلاق و منش اسلامي را فراموش مي‌كنند و تنها  در مخالفت با عقايد طرح شده فرياد سرخواهند داد و يا محفل را ترك مي‌كنند يا گوينده را از گفته پيشمان مي‌كنند. نمونه بارز اين اتفاق در نطق علي مطهري در خصوص حصر رخ داد. مطهري كه نماينده اصولگرايان است وقتي حصر را خلاف دانست و اين موضوع را از تربيون مجلس كه نماد دموكراسي كشور اعلام كرد، عامل واكنش تند و زد و خورد بين اصولگرايان اين قوه شد. به نظر مي‌رسد جناح‌هاي سياسي و اشخاص سياسي كشور از سياست لازم براي ابراز عقيده و شنيدن حرف مخالف برخوردار نيستند و خود را درست مطلق مي‌دانند.

  افطاري‌هاي پر تنش

اين بار افطاري‌هاي روحاني شاهد تنش‌هاي اينچنيني بود. فردي از اردوگاه اصلاح‌طلب حرفي زده كه به مذاق اصولگرايان خوش نيامده و جلسه را ترك كردند. در نشست رئيس جمهور با سياسيون و احزاب، سعي شد عدالت رعايت شود و از هر گروه دو نفر سخنراني كنند. بر اين اساس غلامعلی حداد عادل، کاظم جلالی و اسدا... بادامچیان از اصولگرایان و غلامحسین کرباسچی، قدرت‌ا... علیخانی، فاطمه راکعی و الهه کولایی هم از اصلاح‌طلبان پشت تریبون رفتند و در کمال آرامش سخنان خود را ایراد کردند. اما در این بین سخنان کرباسچی مورد اعتراض مصباحی مقدم قرار گرفت و وی جلسه را ترک کرد.

مصباحی مقدم در گفت و گویی که پس از خروج از مراسم داشته است گفته که کرباسچی در پی تطهیر اصحاب فتنه بوده است. منظور او از اصحاب فتنه، میرحسین موسوی است که کرباسچی او را سید مظلوم نامیده است. نظیر همین اتفاق در افطاری رئیس جمهور با روحانیون نیز روی داد. سخنان یکی از سخنرانان جلسه به مذاق برخی از حاضرین خوش نیامد. حجت‌الاسلام و المسلمین ادیب استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بنده از رئیس‌جمهور محترم به عنوان مجری قانون اساسی می‌خواهم که در کنار حراست از دستاوردهای علمی و فناورانه نظام، تعریفی دوباره از راهکارهای چگونگی دفاع از حقوق مردم بر اساس اصول قانون اساسی ارائه دهد؛ چرا که شاهد هستیم که متأسفانه بر اساس تعاریف و استنباط‌‌های غلط، گاهی حقوق مردم ضایع می‌شود که نمونه آن تعطیلی کنسرت‌های قانونی و مجوزدار است که این را نادیده‌گرفتن حقوق مردم و خلاف قانون اساسی می‌دانم.در خلال سخنان حجت‌الاسلام ادیب تعداد قابل توجهی از علما با گفتن احسنت سخنان او را تایید کردند و از طرفی حدود هفت هشت نفر از ائمه جمعه فریاد برآوردند و با شعار مرگ بر فتنه‌گر و مرگ بر ضد ولایت فقیه، جلسه برای لحظاتی به تشنج کشیده شد. یکی از امامان جمعه اعلام کرد ائمه جمعه جلسه را به نشانه اعتراض ترک کنند اما کسی جلسه را ترک نکرد و همه جمع معترضین نشستند و جلسه آرام گرفت. آنچه بیش از هرچیز باعث آرامش مجلس شد سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی بود که به شعاردهندگان تذکر داد که به جای غرش کردن و شعار دادن به فکر آبروی اسلام باشید و به داد اسلام برسید.

  خط و نشان براي رئيس جمهور

جبهه پیروان خط امام و رهبری نسبت به برخی حواشی پیش آمده در ضیافت افطاری رئیس‌جمهور با احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب و مستقل واكنش نشان داد و بيانيه منتشر كرد. اين كار البته قابل پيش بيني بود، در عرف بعد از اختلاف نظر گروه‌هاي سياسي براي دامن زدن به تنش و اختلاف از اين راه استفاده مي‌كنند. اين جبهه كه تقريبا بزرگ‌ترين جريان سياسي كشور است در بيانيه خود آورده‌اند: اگر قرار است این جلسات ادامه یابد قطعاً برگزار کنندگان این گونه جلسات نباید صرفاً یک وقت دهنده باشند، یقیناً اگر فردی خطوط قرمز نظام را مراعات نکرد حتماً باید تذکر بدهند و این حق و وظیفه آنهاست چرا که بیان مطالبی که خطوط قرمز نظام را در نوردد نقض غرض و با اهداف برگزارکنندگان مغایر و در تقابل است.

  سطح تحمل پايين سياسيون

آنچه که در بالا آمد همه حواشی پیش آمده یا بهتر بگوییم حاشیه سازی پیش آمده در افطاری رئیس جمهور بود. یک نفر نظرش را گفته و یک نفر معترض شده و رفته است. از سال 88 به بعد دو جناح اصلی کشور رقابت دیرینه خود را تبدیل به خصومتی شدید کردند. اتفاقی که در نشست رئیس جمهور افتاد این بود که برای اولین بار دو جناح سیاسی کشور به برکت ماه مبارک رمضان و به ابتکار رئیس جمهور زیر یک سقف و دور میز افطار جمع شدند و سنگ بنای تعامل به جای تخاصم گذاشته شد. اما هنوز اين ظرفيت در بين سياسيون كشور عمق زيادي پيدا نكرده است چرا كه در هر دو نشست تنش‌هايي رخ داد. با اين حال روحاني بايد اين تدبير خود را در جهت افزايش اين ظرفيت هر از گاهي عملي كند تا اشخاص سياسي كشور به اين نتيجه برسند  كه در كنار دفاع از عقايد سياسي‌شان مي‌توانند با يكديگر تعامل داشته باشند. سياسيون ما نياز دارند تحمل‌شان را براي شنيدن صحبت‌هاي  گروه و جناح مخالف افزايش دهند چرا كه از همين صداهاي مختلف است كه پيشرفت به درستي شكل مي‌گيرد. ايران تجربه همصدايي در كل كشور را دارد و ضربه‌هاي زيادي را متحمل شده است. 

روزنامه شرق نیز درهمین‌باره نوشته است: دو افطاری و دو حاشیه. سیاسیون و روحانیون از فرصت دیدار با روحانی نهایت استفاده را می‌کنند و به بهانه سفره افطاری رئیس‌جمهوری بخشی از مطالبات برزمین‌مانده را طرح می‌کنند. اگرچه طرح آن  باعث دل‌خوری برخی از حاضران می‌شود. آنها که مطالبات را طرح کردند، اصلاح‌طلب بودند و معترضان هم اصولگرا. برخی مانند مصباحی‌مقدم جلسه چهارشنبه فعالان حزبی با روحانی را به نشانه اعتراض به سخنان دبیرکل حزب کارگزاران، غلامحسین کرباسچی، ترک کردند و برخی هم با همهمه و شعار به حرف‌های سخنران روز پنجشنبه؛ حجت‌الاسلام ادیب واکنش نشان دادند. «ادیب» با بیان اینکه دولت یازدهم به مفهوم دولت فراجناحی نزدیک‌تر از دولت‌های دیگر است، گفته است: «انتظار از دولت تدبیروامید این است که در مسیر رفع تنش‌های پیش‌آمده در گذشته قدم بردارد و برای ایجاد آشتی ملی تلاش کند و در راستای همدلی و هم‌زبانی در دفاع از منافع ملی تعریفی جدید از چینش نیروهای سیاسی و اجتماعی سامان دهد. جمهوری اسلامی هدیه خداوند به ایران است و بنده از رئیس‌جمهوری محترم به‌عنوان مجری قانون اساسی می‌خواهم در کنار حراست از دستاوردهای علمی و فناورانه نظام، تعریفی دوباره از راهکارهای چگونگی دفاع از حقوق مردم براساس اصول قانون اساسی ارائه دهد چراکه شاهد آن هستیم که متأسفانه براساس تعاریف و استنباط‌‌های غلط گاهی حقوق مردم ضایع می‌شود که نمونه آن تعطیلی کنسرت‌های قانونی و مجوزدار است که این را نادیده‌گرفتن حقوق مردم و خلاف قانون اساسی می‌دانم».

تذکر حجت‌الاسلام طباطبایی به شعار‌دهندگان

«محمدعلی آهنگران»، فرزند مداح معروف که در جلسه روحانیون و روحانی حاضر بوده، روایت خود را از واکنش به سخنان ادیب این‌گونه نوشته است: «در خلال سخنان حجت‌الاسلام ادیب، تعداد قابل‌توجهی از علما با گفتن احسنت سخنان او را تأیید کردند و از طرفی حدود هفت‌، هشت نفر از ائمه‌جمعه فریاد برآوردند و با شعار مرگ بر فتنه‌گر و مرگ بر ضدولایت‌فقیه، جلسه برای لحظاتی به تشنج کشیده شد. یکی از امامان‌جمعه که در ردیف مقابل من نشسته بود، بلند شد و اعلام کرد ائمه‌جمعه جلسه را به نشانه اعتراض ترک کنند، اما کسی جلسه را ترک نکرد و همه جمع معترضان نشستند و جلسه آرام گرفت. آنچه بیش از هرچیز باعث آرامش مجلس شد، سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی بود که به شعاردهندگان تذکر داد که به‌جای غرش‌کردن و شعاردادن به فکر آبروی اسلام باشید و به داد اسلام برسید». آهنگران در پایان نوشته است که ظاهرا همچون ضیافت افطار فعالان سیاسی، افطار روحانیون هم متأثر از موضوعاتی چون ممنوع‌التصویری بوده و این بحث و مناقشه را پایانی نیست. «محسن کوهکن»، نایب‌رئیس جبهه پیروان، درباره افطاری روز چهارشنبه به فارس گفته بود: «آقای کرباسچی  در این دیدار ضمن تطهیر سران فتنه گفت که این سید مظلوم (میرحسین موسوی) کلان نظام را قبول دارد و نیت بدی نداشت».

اگرچه اخبار حاکی از این بود که تنها مصباحی‌مقدم جلسه روز چهارشنبه را ترک کرده است، اما حسین طلا، نماینده اصولگرای مجلس، هم مي‌گويد بعد از سخنان کرباسچی جلسه را ترک کرده است. او به فارس گفته است: «آقای کرباسچی در آن جلسه اعلام کرد که اگر سید مظلوم ما میرحسین موسوی در این جلسه حضور داشت، همین اعتقاد را داشت که نظام را باید حفظ کنیم و اما سؤال من این است که اگر وی مظلوم است، ظلم بزرگی که به نظام صورت گرفت را چه کسی باید پاسخ دهد؟» در ادامه، جبهه پیروان خط امام و رهبری(اصولگرا) هم به افطاری روز چهارشنبه واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای نوشته است: «اگر قرار است این جلسات ادامه یابد، قطعا برگزارکنندگان این‌گونه جلسات نباید صرفا یک وقت‌دهنده باشند، یقینا اگر فردی خطوط قرمز نظام را مراعات نکرد حتما باید تذکر بدهند. متأسفانه دبیرکل کارگزاران، آقای غلامحسین کرباسچی، در این جلسه از یکی از سران فتنه با نام «این سید مظلوم» نام برد، اگر دوستان ارزشی در جلسه صرفا به احترام رئیس‌جمهور که میزبان جلسه بودند عکس‌العمل نشان ندادند و جلسه را ترک نکردند، بیانگر بی‌تفاوتی به سخنان ساختارشکنانه آقای کرباسچی نبود. چنانچه در آینده فرد یا افرادی مراعات نکنند، قطعا هم‌زمان پاسخ لازم و قاطع داده خواهد شد».

تحمل ستودنی ٢ جناح

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، اما روایت متفاوتی از دیدار چهارشنبه نوشته و رفتار دوجناح با هم را تساهل‌آمیز و ستودنی خوانده است. او در صفحه شخصی توییتر خود از آن با عنوان «شب ماندگار در خاطره سیاسی کشور» یاد کرده و نوشته است: «امسال برکت این ماه، برگزیدگان پالیتی ایران را گرد آورد تا روی یکدیگر بوسیده، در کنار هم نشسته، با هم سخن گفته و سخن هم را بشنوند؛ این اتفاقی بزرگ است». ابوطالبی با بیان اینکه در ضیافت افطاری شب گذشته دوستانی از هر دو جناح مخالف بودند و حاصل آن را تنش بیشتر و نه وحدت افزون‌تر می‌خواندند، نوشته است: «اما دیشب، تحمل همه ستودنی بود؛ صمیمیت و دوستی هر دو جناح مثال‌زدنی بود و اینکه پس از دو دهه برخی از آنها یکدیگر را می‌دیدند برای همه تعجب‌برانگیز می‌نمود. دیشب همه خوشحال بودند و بر سر میزهای افطاری با مشارکت هر دو جناح، برادری و محبت و صمیمیت و عاطفه و سخن از دوستی‌ها و همکاری‌ها و کشور‌داری مشترک موج می‌زد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۹
جهانگیر جعفری رحمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
9
39
بنام خالق یکتا
ضیافت افطاری رئیس جمهور بسیار خوب و مفید بود که امیوارم ادامه داشته باشد. این نوع تجمعات از یک طرف باعث تبدیل خصومت به رقابت بین گروه ها می شود واز طرفی همه گروه ها فرصت پیدا می کنند دیدگاه های خود را در حضور طرف مقابل بیان کنند که همین عمل باعث افزایش ظرفیت انتقاد پذیری گروه ها می شود.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
5
21
با تشکر از رییس جمهور محترم این جلسا ت باعث وحدت گروها میشود این گونه حرکات وتنشها عادی میباشد ودر کل انسجام حزبها نظامرا قویتر از همیشه به احداف بزرگ اسلام وعدالت خواهی میرساند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
10
3
افطاری دادن خوبه، ولی سوء استفاده نه
آرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
2
9
...به نظر مي‌رسد جناح‌هاي سياسي و اشخاص سياسي كشور از سياست لازم براي ابراز عقيده و شنيدن حرف مخالف برخوردار نيستند و خود را درست مطلق مي‌دانند..
.. سياسيون ما نياز دارند تحمل‌شان را براي شنيدن صحبت‌هاي گروه و جناح مخالف افزايش دهند چرا كه از همين صداهاي مختلف است كه پيشرفت به درستي شكل مي‌گيرد. ايران تجربه همصدايي در كل كشور را دارد و ضربه‌هاي زيادي را متحمل شده است. ..
تهراني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
4
7
انشاء اله اين جلسات ادامه يابد / البته نه براساس اطلاعيه جبهه پيروان كه جلسه افطاري هم بايد مدير و ناظم داشته باشد
رضایی
|
Germany
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
16
6
البته کسانی که دم از پایین بودن تحمل و ظرفیت سیاسیون می زنند خود تحمل کوچترین انتقاد را ندارند و تحمل انتخاب مردم در سال 88 را نداشتند و فتنه به پا کردن و حالا در پی باسازی خود آمده اند ولی این حوادث در ذهن مردم باقی خواهد ماند و خائنین هیچ موقع فراموش شدنی نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
زدی به خال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
1
8
شما بزنید به سر همدیگر داعش قدرتمند می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
2
2
خیلی مغرضانه نوشتی...خودت تاب کوچکترین انتقادی نداری اونوقت اینطوری مینویسی؟؟؟
انصاف هم خوب چیزیه که البته چون تحریمیم توی کشور نیست!!!هه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین