کد خبر: ۳۰۷۷۳۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
استعفای سیاسی ١٨ نماینده در برابر انتصاب استاندار

انتصاب در شیراز، اعتراض در بهارستان/وزیر کشور کوتاه نیاید

سخنان مهربانانه وزیر کشور در روز رأی اعتماد بالاخره کار دستش داد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در بزنگاه رأی اعتماد، به نمایندگان وعده داد که در انتخاب استانداران از مشورت آنها بهره‌مند خواهد شد، حالا انتصاب استاندار فارس موجی از نارضایتی در میان نمایندگان به وجود آورده و به استعفای دسته‌جمعی ١٨ نماینده این استان منجر شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آنها گزینه‌های پیشنهادی را برای رحمانی‌فضلی فرستاده بودند و گزینه نهایی معرفی‌شده هیچ‌کدام از آنها نبود. همین شد که صدایشان درآمد و خواهان استیضاح وزیر کشور شدند و صحن علنی مجلس را ترک کردند. 

واکنش مجمع نمایندگان استان فارس به این انتصاب در شرایطی اتفاق افتاد که حمله برخی لباس‌شخصی‌ها به علی مطهری در این استان با سکوت این مجمع و عدم‌انتشار بیانیه‌ای در این زمینه همراه بود. نمایندگان اصولگرای استان فارس، معرفی گزینه جدید را خلاف وعده‌های وزیر و به‌شکلی محرمانه توصیف می‌کنند. یکی از نمایندگان که اصرار دارد نامی از او به میان نیاید، به «شرق» می‌گوید: «با وجود ١٨ نماینده اصولگرا، چطور وزیر کشور به فکر معرفی استاندار اصلاح‌طلب افتاده است».

اگرچه برخی از این نمایندگان به کل ماجرای سیاسی‌بودن این استعفای دسته‌جمعی را منکر شده‌اند، بااین‌حال به‌وضوح می‌توان رگه‌هایی از سوگیری‌های سیاسی را در این استعفا دید، چنانچه در لابه‌لای سخنان برخی از آنها اشاره به انتخاب فرد تندرو در استان موردتأکید قرار گرفته است. از اینها گذشته مرور اخبار نشان از آن دارد که تغییر مکرر چند استاندار در دولت احمدی‌نژاد هیچ‌گاه به استعفای دسته‌جمعی نمایندگان استان فارس منتهی نشد. 

فارس، استاندار مستقل می‌خواهد 

علی مطهری، نماینده‌ای که حمله به او در بهارستان تا حدودی با سکوت نمایندگان همراه بود، در همین زمینه تأکید دارد که «رحمانی‌فضلی نباید در برابر خواسته نمایندگان کوتاه بیاید».

او همچنین می‌گوید: «در استان فارس باید فردی انتخاب و مسئولیت را برعهده بگیرد که تحت‌تأثیر فشارهای آنها قرار نگیرد و فردی مستقل باشد». بااین‌حال نمایندگان مستعفی به‌صراحت معترف‌اند که لابی‌ها برای انتخاب گزینه‌هاس موردنظر آنها ثمر نداده و در انتصاب نهایی با آنها مشورت نشده است. 

مهدی برومندی از نمایندگان این استان همچنین به تماس برخی از فعالان ستادهای روحانی اشاره دارد و گله آنها مبنی بر اینکه مگر فرد معتدل و نزدیک به دولت در استان نبود که ایشان فردی غیربومی را استاندار فارس کرده‌اند. 

احمدی‌نژاد ٦ استاندار عوض کرد

به گفته او، «دوره احمدی‌نژاد هم شاهد بودیم که استان ما شش استاندار و سرپرست عوض کرد و این تغییرات به شرایط استان ضربه زد، حالا هم همین شده و ما به‌دوراز مباحث سیاسی، نگران تغییر پی‌درپی استانداریم».

برومندی درباره اینکه دلیل سکوت مجمع نمایندگان در حمله به علی مطهری چه بوده نیز می‌گوید: «ما مخالف این حمله بودیم. اما استاندار در آن روز خاص اصلا در تهران مأموریت بود و در شیراز نبود».

پاسخ او درباره اینکه واکنش استاندار و مسئولان امنیتی به حصر چند ساعته مطهری در پاسگاه نظامی چه بوده و چرا استان فارس نتوانسته امنیت نماینده مجلس را تأمین کند نیز کوتاه است: «به هر حال شورای تأمین استان به این نتیجه رسیده بود که زمان سخنرانی تغییر کند». برومند همچنین درباره اینکه چرا در دوره احمدی‌نژاد خبری از استعفای دسته‌جمعی نمایندگان استان فارس به گوش نرسید، نیز می‌گوید: «آن موقع نماینده نبودم و باید از نمایندگان دوره پیش بپرسید».
معرفی استاندار جدید محرمانه انجام شد

جعفر قادری، دیگر نماینده مستعفی نیز به «شرق» می‌گوید: «با وجود توافق قبلی، در معرفی استاندار فارس به برخی وعده‌ها توجه نشد و متأسفانه بی‌هیچ مشورتی با نمایندگان استان فارس، استاندار تعیین شد. تأکید دارم که معرفی استاندار جدید، محرمانه و بدون اطلاع نماینده ولی‌فقیه، نمایندگان خبرگان و مجلس انجام شده است».

 او همچنین به سویه‌های سیاسی این استعفا و برخی موضع‌گیری‌ها اشاره دارد: «به نظر بنده این افراد حداقل‌های تصدی استانداری فارس را ندارند چراکه نه بومی استان هستند و نه تجربه مدیریتی در استانداری را دارند؛ ضمن آنکه این شائبه درخصوص آنها وجود دارد که تمایلات سیاسی خاصی دارند و افراد تندرویی هستند».

او درباره اینکه چرا مجمع نمایندگان استان فارس در برابر حمله لباس‌شخصی‌ها به علی مطهری، موضع خاصی اتخاذ نکرده نیز تأکید دارد که این استعفا سیاسی نبوده و نمایندگان فارس مخالف حمله به مطهری بودند. 

محک دشوار آقای وزیر

سید محمد احمدی، استاندار پیشین فارس، به تازگی درحالی‌که گفته می‌شد قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس را دارد، از این مسئولیت استعفا داد. با استعفای احمدی، مدتی «خلیل رضاییان» معاون عمرانی این استانداری با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست استانداری فارس فعالیت می‌کرد و شامگاه شنبه خبر رسید که بالاخره وزارت کشور، محمدعلی افشانی را به‌عنوان گزینه مورد نظر برای استانداری فارس، به هیأت‌دولت معرفی کرده است. ساعاتی بعد از انتشار خبر هم نمایندگان استان فارس در آغاز جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در اقدامی که بیشتر نمادین به نظر می‌رسد، از استعفای دسته‌جمعی خود در اعتراض به معرفی افشانی خبر دادند. باید دید رحمانی‌فضلی این‌بار در برابر استعفا و انتقاد نمایندگان استان فارس چه واکنشی نشان خواهد داد. او پیش‌تر از ماجرای پول‌های کثیف و تزریق آن به انتخابات سخن گفت و کمی بعدتر در صحن علنی مجلس آن را بازی رسانه‌ای خواند. وزیر کشور در روزهای آینده آزمون دشواری پیش‌رو دارد. 

علی‌مطهری: وزیر کشور کوتاه نیاید

نمایندگان معیارها و شاخص‌هایی برای انتخاب استاندار دارند که باید به این معیارها احترام گذاشت، البته آنان فقط می‌توانند پیشنهاد بدهند و حق دخالت ندارند. آنها نمی‌توانند برای دولت الزامی ایجاد کنند و بگویند که این فرد باشد یا نباشد زیرا این کار دخالت در امور اجرائی و قانون اساسی است. دولت به‌هرحال باید به‌طور مستقل تصمیم بگیرد.

روزی که وزیر کشور در جلسه رأی‌اعتماد عنوان کرد که استانداران را با نظر نمایندگان انتخاب می‌کند اشتباهی صورت گرفته و باعث ایجاد چنین توقعاتی شده است. همان سخنان وزیر کشور مشکلاتی را برای وزارت کشور ایجاد کرده است، درحالی‌که نمایندگان حق دخالت در امور اجرائی را ندارند و می‌توانند پیشنهاد دهند. مثلا ما این فرد را اصلح می‌دانیم و تصمیم را به‌عهده دولت بگذارند و دیگر دنبال نکنند که چرا این فرد انتخاب نشد. اواخر دولت احمدی‌نژاد بخش‌نامه‌ای به استانداران ابلاغ شده بود که در انتخاب فرمانداران توجهی به نظر نمایندگان نشود، اگرچه لحن این بخش‌نامه تند بود اما حرف، حرف درستی بود. به خاطر اینکه نمایندگان نباید در امور اجرائی دخالت کنند و این رویه غلط باید هرچه‌زودتر از بین برود. در این استان باتوجه به وجود برخی دخالت‌ها باید فردی انتخاب شود و مسئولیت را برعهده بگیرد که تحت‌تأثیر فشارهای آنها قرار نگیرد و فردی مستقل باشد. وزیر کشور نباید در برابر این افراد عقب‌نشینی و نظر خود را اعمال کند و تحت‌تأثیر فشارها قرار نگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
معلم
|
United States of America
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
0
14
نمایندگان مستعفی با این کار خود بدون هدف یا با هدف در حال ایجاد بحران برای فارس هستند.مراقب باشید اگر در استان بی نظمی یا بحران امنیتی ایجاد شد جرقه آن را همین نمایندگان روشن کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
0
17
ما این نمایندگان رو نمیخواهیم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
0
16
این بدعت بدی که دارد شکل میگیرد و نمایندگان در حال پایه گذاری آن هستند باید توسط وزیر محترم در نطفه خفه شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
0
8
دولت این حق را دارد که از افراد همسو با دولت به شرط لیاقت و کاردانی استفاده نماید
با این رویه یعنی قانون بی قانون
با عرض تاسف برای این نمایندگان معلوم نیست در شیراز چه خبر هست ؟؟!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین