کد خبر: ۳۱۰۸۸
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۸۴ - ۱۷:۳۸
حداد عادل در جمع خبرنگاران:

اروپایی ها باید به پیشنهاد رییس جمهور پاسخ منطقی بدهند

آفتاب‌‌نیوز :  غلامعلی حداد عادل پس از اینکه «وزیری هامانه» از مجلس رای اعتماد گرفت، در کنفرانس خبری در پاسخ به این سئوال که شما از نمایندگان خواستید درباره حادثه سقوط هواپیمایی که منجر به شهادت جمعی از خبرنگاران و نیروهای ارتش شد، سکوت نکنند اما خودتان طرح استیضاح از وزیر دفاع را اعلام وصول نکردید، تصریح کرد: طرح استیضاح وزیر دفاع به دست ما رسیده است اما برای اینکه مطمئن شویم در طرح مواد آیین‌نامه رعایت شده است، آن را به اداره کل قوانین سپردیم و چنانچه آن اداره نظر خود را در این باره اعلام کند، در جلسه بعدی وصول طرح را اعلام خواهیم کرد. 

نمایند تهران همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا مصلحت نیست که کسی در راس سازمان مسئول قرار گرفته، مجازات شود گفت: نمی‌توان با اطمینان گفت که بالاترین فرد مسئول در این حادثه وزیر دفاع است. 

وی اظهار داشت: مجلس وظیفه دارد که درباره این حادثه تحقیق کند و امروز بعد از ظهر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط جلسه دارد و آنها به سئوالات نمایندگان پاسخ می‌دهند. 

عضو ائتلاف آبادگران تاکید کرد: پیدا کردن علت اصلی دشوار است و باید بیشتر در این باره تحقیق شود. رییس مجلس هفتم در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره نقش تحریم اقتصادی آمریکا علیه ایران در به وجود آمدن حادثه گفت: این حادثه یک اتفاق بود که ممکن است هزار عنصر و علل در بروز آن دخالت داشته باشد و در همه جوامع رخ دهد.
حداد عادل اضافه کرد: ما باید معلوم کنیم که علت اصلی کدام یک از این هزار عامل است و به صرف اینکه ما متاثر باشیم نمی‌توانیم انگشت اتهام به طرف کسی بگیریم. این کار محتاج بررسی است و ما باید دلایل مقامات ارتش را نیز بشنویم. 

رییس مجلس همچنین در پاسخ به این سئوال که چرا از هواپیمای باری برای جابه‌جایی خبرنگاران استفاده شده، اظهار داشت: هواپیمای سی130 هواپیمای نظامی دومنظوره است که از آن هم برای حمل بار و هم برای حمل نفرات استفاده می‌شود. 

حداد عادل افزود: معمولا ارتش از این هواپیما برای جابه‌جایی نیروهای چترباز استفاده می‌کرده و صرفنظر از این مسایل، موضوع مهم حفظ جان افراد در پروازها و رعایت ایمنی پرواز است و اگر یک مجرم هم سوار هواپیما می‌شد، باید هواپیما واجد شرایط پرواز باشد و از جان آن فرد هم حفاظت شود. 

رییس مجلس در پاسخ به این سئوال خبرنگار آفتاب که چرا بنیاد شهید اعلام کرده جان‌باختگان حادثه اخیر شهید نیستند و چرا در اصفهان از دفن «جان‌نثاری» در گلزار شهدا ممانعت کرده است، گفت: باید دید قانون بنیاد امور ایثارگران و جانبازان در این باره چیست چرا که هر کاری در کشور باید بر اساس قانون انجام شود. 

حداد عادل افزود: این مسئله نیز نیازمند بررسی بیشتری است و باید دلایل بنیاد ایثارگران و ارتش جمهوری اسلامی را هم بشنویم، اما آنچه مهم است این است که چه کلمه شهید درباره عزیزان از دست رفته به کار برده شود و چه نشود، از مقام آنها و از احترام ما به آنان کم نخواهد شد. 

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا رابطه‌ای میان حادثه سقوط هواپیمای سی-130 و عدم اجرای مصوبات مجلس از جمله ارتقای امنیت مسافران و سفرهایی هوایی وجود دارد، اظهار داشت: مسلما بسیاری از مصوبات مجلس تاکنون اجرا نشده است، بسیاری از مواد قانون برنامه هستند و به مرحله اجرا درنیامده که این مسئله به علت گذر زمان کوتاه از اجرای برنامه و مقارن شدن اجرای برنامه با تغییر دولت است. 

حداد عادل با بیان اینکه مجلس خواستار اجرای مصوبات از سوی دولت است، تاکید کرد: از رییس جمهور درخواست کرده‌ایم که به اجرای قانون تاکید کند که آقای احمدی‌نژاد نیز به اجرای قانون تاکید کرد و ما این مسئله را پیگیری می‌کنیم که اگر لازم باشد لایحه مکملی به مجلس می آید. 

خبرنگاری نظر رییس مجلس را درباره اظهارات اخیر رییس جمهور جویا شد. حداد عادل گفت:‌ اظهارات اخیر آقای احمدی‌نژاد درباره رژیم صهیونیستی تازگی ندارد و از همان ابتدا که اسراییل سرزمین فلسطین را اشغال کرد، مطرح شد. 

وی افزود:‌ در گذشته حتی برخی کشورها پیشنهاد داده بودند که قسمتی از کشور آرژانتین به یهودی‌ها اختصاص داده شود که اکنون رییس جمهور ما سئوالی را در این باره طرح کرده‌اند که باید به صورت منطقی پاسخ داده شود. 

حداد عادل تصریح کرد: اینکه در مقابل طرح یک سئوال که حق هر فرد و هر کشور است، این که جنجالی برپا شود و یا به ما اعتراض می‌شود، نشانگر ضعف طرف مقابل است و نمی‌توان گفت چون اروپایی‌ها خوششان نمی‌آید، پس دیگران ابراز نظر نکنند. 

رییس مجلس هفتم در پاسخ به سئوالی در خصوص اظهارات احمدی‌نژاد درباره بی‌اساس بودن وجود کوره‌های آدم‌سوزی هیتلر که گفته می‌شود برای یهودیان ساخته بود، گفت:‌ برای رییس جمهور ما و همه مردم آزادیخواه دنیا مهم است که چرا اجازه نمی‌دهند محققان و پژوهشگران نظرات خود را در این باره بیان کنند. 

حداد عادل افزود: اروپایی‌ها که اینقدر کشورهای دیگر را به محدود کردن آزادی‌ها متهم می‌کنند، چرا این اجازه را به خود می‌دهند کسی را که نظر خود را درباره کوره‌های آدم‌سوزی بیان می‌کند، زندانی کنند.
وی تصریح کرد: اگر فرض بر این باشد که وجود کوره‌های آدم‌سوزی صحت داشته است، چرا باید ملت‌های اسلامی تاوان چنین عمل و خللی را پس دهند. 

رییس مجلس در پاسخ به پرسشی درباره شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: مسلما نظر مجلس شورای اسلامی، اعتقاد دایمی و قاطع به لزوم دستیابی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است که در مجلس هفتم دو مصوبه داشته و دولت نیز ملزم به اجرای آن است. 

رییس مجلس هفتم در بخش دیگری در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران، درباره جلسه رای اعتماد امروز 172 تن از نمایندگان به وزیری هامانه گفت: رای اعتماد امروز بعد از فراز و نشیب‌های طولانی که در گذشته نسبت به وزیر نفت داشتیم، حکایت از عزم مجلس برای همکاری با دولت داشت. 

حداد عادل افزود: مجلس امروز حداقل‌های لازم را در وزیر پیشنهادی نفت تشخیص داد و بیش از حداقل هم ایشان حایز شرایط بوده است.
وی خاطرنشان کرد: رای اعتماد امروز نه تنها حکایت از اراده مجلس همکاری با دولت می‌کرد، بلکه علت رای ندادن‌های مجلس به گزینه‌های پیشنهادی در گذشته، در رای دادن امروز به وزیری هامانه مشخص شد. 

یکی از خبرنگاران از رییس مجلس پرسید شنیده شده است که فراکسیون‌های مختلف به دلیل اینکه نتوانستند افراد مورد نظرشان را در وزارت نفت واردکنند به گزینه‌های قبلی رای نداده‌اندو آیا این فراکسیون‌ها این مرتبه توانستند به هدف خود دست یابند که وزیر پیشنهادی رای اعتماد داند؟ 

حداد عادل در پاسخ گفت: این مطلب شایعه است و اساس موافقت و مخالفت مجلس هفتم، مصلحت کشور است و ما هرگز در مجلس در رای اعتماد یا عدم رای اعتماد، وزرا سهم‌خواهی کرده و نخواهیم کرد.
وی سهم‌‌خواهی مجلس از دولت را خلاف عهدی که نمایندگان با ملت بسته‌اند و مغایر با سوگند وفاداری نمایندگان به قانون و کشور دانست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین