کد خبر: ۳۱۱۷۱۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
خودروهای خارجی در سراشیبی قیمت

بازاری که از هیچ قاعده‌ و مکانیزمی پیروی نمی‌کند/دلیل تخفیف نجومی خودروهای وارداتی چیست؟/مشتریان منتظر ورود خودرو‌های اروپایی

بدین ترتیب تخفیف نجومی خودروهای وارداتی پس از توافق هسته‌ای در شرایطی صورت می‌گیرد که بسیاری از مشتریان منتظر ورود خودرو‌های اروپایی توسط خودروسازان داخلی یا نمایندگی‌های مادر هستند. موضوعی که به عقیده کارشناسان موجب افزایش رقابت در بازار خودرو کشور خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
بازار خودروهای وارداتی این روزها از هیچ قاعده‌ و مکانیزمی پیروی نمی‌کند، به‌طوری‌که با وجود کاهش 55 درصدی واردات ، تقاضا برای خودروهای یاد شده نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است. معمولا در چرخه کسب و کار ، هر کالایی با تقاضاکنندگان و عرضه‌کنندگان آن کالا روبه‌رو است؛ بنابراین اگر در بازاری به هر دلیل عرضه و تقاضا باهم برابر نباشند؛ یعنی بازار در تعادل نیست.

به‌عبارت دیگر اگر مازاد عرضه یا تقاضا وجود داشته باشد طبق نظریه‌های اقتصاد خرد قیمت کالا چنان تغییر می‌کند تا بازار به تعادل (برابری عرضه و تقاضا) برسد. فرض کنید در بازاری برای یک قیمت، مازاد عرضه وجود دارد در این حالت قیمت کاهش می‌یابد و به دنبال آن تقاضا افزایش و عرضه کاهش می‌یابد و این فرآیند تا جایی ادامه پیدا می‌کند تا عرضه و تقاضا با هم برابر شوند و تعادل بر قرار گردد.حال بازار وارداتی‌ها در شرایطی قرار گرفته که عرضه و تقاضا به‌طور همزمان سیر نزولی در پیش گرفته، به‌طوری‌که هم شاهد کاهش 55 درصدی واردات در چهار ماه گذشته بودیم و هم بازار این خودروها به‌دلیل کاهش تقاضا در رکود عجیبی به‌سر می‌برد. در این اوضاع و احوال برخی از واردکنندگان خودرو در بی‌سابقه‌ترین حرکت به تخفیف بیش از 15 میلیون تومانی خودروهای خود روی آورده‌اند.

علاوه بر این تخفیف‌ها، برخی واردکنندگان به عرضه اقساطی خودرو نیز روی آورده‌اند. هر چند در گذشته نیز فروش اقساطی از جمله مواردی بود که توسط برخی از واردکنندگان صورت می‌گرفت، اما در حال حاضر بسیاری از واردکنندگان با اخذ هزینه ناچیز و تحویل فوری خودرو سعی دارند با تغییر استراتژی در روش فروش به جلب‌نظر مشتریان بپردازند.

بدین ترتیب تخفیف نجومی خودروهای وارداتی پس از توافق هسته‌ای در شرایطی صورت می‌گیرد که بسیاری از مشتریان منتظر ورود خودرو‌های اروپایی توسط خودروسازان داخلی یا نمایندگی‌های مادر هستند. موضوعی که به عقیده کارشناسان موجب افزایش رقابت در بازار خودرو کشور خواهد شد.

بر این اساس «تفاهم هسته‌ای لوزان» در اوایل سال‌جاری و شکل‌گیری انتظار کاهشی قیمت درمیان مشتریان منجر به کاهش تقاضا و رکود در این بازار شد و اکنون با امضای «برنامه جامع اقدام مشترک» این انتظار کاهشی قیمت بیش از گذشته قوت گرفته است؛ به‌طوری‌که برخی از کارشناسان نیز بر افت 10 تا 15 درصدی قیمت خودروهای وارداتی تاکید دارند. برهمین اساس بسیاری عامل تقاضا را یکی از دلایل مهم تخفیف‌های نجومی واردکنندگان در کشور می‌دانند.

با این شرایط، برخی دیگر از واردکنندگان خودرو کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت خودروهای وارداتی در دوران پساتحریم را رد می‌کنند. این در حالی است که تخفیف ویژه و فروش اقساطی با شرایط مناسب در هفته‌های اخیر مهر تاییدی بر پیش‌بینی کاهش قیمت این خودروها خواهد بود.

به این ترتیب، تغییر استراتژی واردکنندگان خودرو در حالی صورت می‌گیرد که طی چند ماه گذشته به دلیل رکود، بازار قیمت خودروهای وارداتی در سراشیبی کاهش قرار گرفته بود. بسیاری از کارشناسان، توافق هسته‌ای از یکسو و اشباع شدن بازار از سوی دیگر را عامل مهم تخفیف خودروهای وارداتی عنوان می‌کنند و معتقدند که خودروسازان با ارائه تخفیف‌های ویژه قصد دارند به تحریک تقاضا در بازار بپردازند.

قواعدبازی در خودروهای وارداتی‌ در شرایطی تغییر می‌کند که کارشناسان دلایل مختلفی را برای تخفیف‌های نجومی واردکنندگان خودرو مطرح می‌کنند. با این وجود آنها کاهش قیمت خودروهای وارداتی به منظور افزایش تقاضا در بازار را مهم‌ترین هدف واردکنندگان عنوان می‌کنند، اما این کاهش خودخواسته قیمت توسط واردکنندگان در شرایطی صورت می‌گیرد که واردات خودروهای خارجی به کشور افت 55 درصدی داشته باشد. موضوعی که بنا به گفته کارشناسان به دلیل افت تقاضا و به صرفه نبودن واردات در بازار است.

در این میان برخی از کارشناسان رفتار واردکنندگان خودرو را تابعی از رویدادهای کلان سیاسی و اقتصادی کشور پس از توافق هسته‌ای می‌دانند و این موضوع را عامل مهمی برای اعمال تخفیف‌های نجومی عنوان می‌کنند.

منبع: دنیای اقتصاد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
پیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
1
21
این تحلیل از یک کارشناس بعیده. ظاهرا ایشان کاهش نرخ یورو طی یکسال گذشته را اصلا رصد ننموده اند. در مورد کاهش قیمت خودروهای وارداتی سه مورد مهم وجود دارد.1- کاهش تقاضا که به آن اشاره شده است. 2- کاهش چشمگیر قیمت یورو 3- تغییر مدل به 2016 که قاعدتا در مرداد و شهریور باید انجام شود و فروشندگان را با نگرانی افت مدل مواجه نموده. البته این آیتم سوم خود مستقیما کاهش تقاضا را هم ایجاد می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
2
22
من با تجزیه و تحلیل کار ندارم.حالا به هردلیل می خواد باشه باید این واردکننده ها و گاری سازیها ی خودی که یه مدت پول های هنگفت به جیب زدن یه بلایی سرشون بیاد .ملت باید ازشون نخرن تا انشا....ورشکست بشن و بفهمن مشتری مداری یعنی چه .خودروسازهای داخلی کم مونده بود بگن چهار چرخ هم جزو آپشنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
0
21
خدا ميدونه ماشينهاي 5سال كار كرده اروپا را خريدن بهتر از ماشينهاي توليد داخل است
محمد
|
United States of America
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
2
7
دولت باید به وعده های خودش عمل کنه و از شکسته شدن قیمت دلار جلوگیری نکند و اجازه بدهد تا تمام خودرو ساز های خارجی در ایران نمایندگی مادر داشته باشند و از سود هنگفت خودشون از تولید خودروهای بی کیفیت و ایرانی کش داخلی یک بار برای همیشه چشم پوشی کند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین