کد خبر: ۳۱۲۶۴۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
کدام کشورها به مبادله تجاری با ایران علاقمند هستند؟

مبادلات تجاری ایران و غرب در دوران پساتحریم؛ بررسی فرصت‌ها و تهدیدات

پس از آنکه ایران توانست با غرب بر سر برنامه هسته ایش به توافق برسد و نخستین گام‌ها را برای بازگشتن در مسیر جهانی شدن بردارد، بسیاری از کشورهای خارجی و کمپانی‌های بین‌المللی ابراز تمایل کردند که سریعا با ایران وارد مبادلات تجاری شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- از طرف دیگر مقامات ایرانی نیز همین رفتار متقابل را انجام دادند و به سرعت وارد معاملات تجاری در حوزه‌های نظامی، تکنولوژی، گاز و نفت و... با سایر کشورها شدند.

به گزارش آفتاب، تنها ساعاتی پس از حصول توافق، تعدادی از کمپانی‌های بین‌المللی نفت از قبیل رویال داتچ، شل پی.ال.سی و انی به بیان منافع خود از بازگشت به بازار نفت ایران پرداختند. بازگشتی که سبب افزایش تولیدات نفتی اوپک خواهد شد.

در میان کشورهای اروپایی، فرانسه و آلمان بیش از سایرین عجله داشتند تا مبادلات تجاری خود را با ایران از سر گیرند. اخیرا تیمی از بلندپایه ترین مقامات آلمان مانند وزیر اقتصاد، به همراهی گروهی از تجار بسیار معروف آلمانی وارد ایران شدند. این کنفرانس نخستین کنفرانس تجاری طی یک دهه گذشته است.

این در حالی است که مقامات ایرانی در‌صدد هستند تا صنعت هواپیمایی این کشور را نیز تقویت کنند. به فاصله کوتاهی پس از توافق یک مقام ارشد ایرانی اعلام کرد که می‌خواهند 80 تا 90 هواپیمای جدید بخرند و اولین فاز توسعه هواپیمایی ایران را آغاز کنند.

هنگامی که کارشناسان بر روی دورنمای اقتصادی ایران تمرکز می‌کنند، عمده‌ترین سوال‌ها این است که کدام حوزه اقتصادی ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی بیشترین جذابیت را دارد؟ کدام کشورها بیشتر از سایرین به مبادله با ایران علاقمند هستند؟ مقامات ایرانی در کدام بخش از اقتصاد بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ فرصت‌ها و تهدیدهای این مسیر کدام‌ها هستند؟

پرجاذبه‌ترین بخش اقتصادی ایران

اولین بخشی که در اقتصاد ایران برای سرمایه گذاران جاذبه ایجاد می‌کند، نفت و گاز این کشور است. ایران چهارمین کشور بزرگ تولید نفت خام آزمایش شده و دومین منبع گاز طبیعی در جهان است. دومین بخش پرجاذبه اقتصادی ایران صنعت نظامی این کشور است. هنگامی که تحریم‌ها و توقیف‌های تسلیحات سازمان ملل علیه ایران برداشته شود، میلیاردها دلار روانه این صنعت خواهد شد. هم اکنون روسیه تحریم‌های تسلیحاتی خود را برداشته و با ایران مبادلاتش را از سر گرفته است.

از طرف دیگر ایران با هشتاد میلیون جمعیت( دومین کشور پرجمعیت خاورمیانه و هفدهیمن در سطح جهان) بازار بسیار خوبی برای اجناس مصرفی و تکنولوژی محسوب می‌شود. از همین روی است که بسیاری از شرکت‌های تولیدات پوشاک و مواد خوراکی و کمپانی‌های تکنولوژی در صدد یافتن بازار خود در ایران هستند.

جمعیت ایران مملو است از افراد تحصیلکرده که احتیاجات زیادی دارند. حتی در سال‌هایی که اقتصاد ایران از تحریم رنج می‌برد، ایرانی‌ها 75 میلیارد دلار را صرف خوراک، 20 میلیارد دلار را صرف پوشاک و 19 میلیارد را صرف مسافرت و توریسم کرده اند.

کشورها و شرکت‌هایی که بیشترین نفع را خواهند برد

اگر صحبت درباره بازار نفت و گاز باشد، کشورهایی که هم اکنون مشغول خرید و فروش با ایران هستند مانند چین، هند، ژاپن، ترکیه و کره جنوبی، خرید خود را به احتمال زیاد افزایش خواهند داد. همچنین کشورهای دیگر غربی نیز کم کم حضور خود را در این بازار پررنگ خواهند کرد.

به گزارش هافینگتون پست، ایالات متحده اما که بیشترین سهم را در ترغیب ایران برای رسیدن به توافق و برداشته شدن تحریم‌ها داشته، به نظر می‌رسد که کمترین نفع را ببرد؛ البته از بعد اقتصادی. به دلیل مخالفت‌های کنگره با توافق به احتمال زیاد کمپانی‌های آمریکایی به این زودی شانس مبادله با ایران را پیدا نخواهند کرد. اما روسیه و چین در میدانی دیگر، می توانند از مبادلات گسترده تسلیحاتی با ایران نیز به درآمدهای هنگفتی برسند. 

تهدیدات مبادلات ایران و غرب

اما اگر شرایط بر اساس پیش‌بینی‌ها به پیش نرود، تهدیداتی فضای تجاری ایران و غرب را دربرخواهد گرفت که مستقیما مرتبط می‌شود به شورای امنیت سازمان ملل متحد. اگر ایران بر سر تعهدات خود نماند، به طور قطع تحریم‌ها باز خواهد گشت و در این میان شرکت‌هایی که در تبادل تجاری با ایران عجله کرده‌اند، متضرر خسارت‌های هنگفتی خواهند شد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین