کد خبر: ۳۱۲۸۳۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
دستگاه مستقلی برای مبارزه با فساد وجود ندارد

پیامدهای وارد‌ شدن به پرونده‌های فساد؛ از تماس و پیامک تهدید تا لابی و ...

نظارت بر دستگاه‌ها و بخش‌های دولتی و عمومی وظیفه مجلس است. در مساله نظارت مهمترین موضوعی که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد مبارزه با مفاسد است. در بحث‌های نظارتی و تحقیق و تفحص رویکرد مجلس مبارزه با فساد نیست اما وقتی ورود پیدا می‌کند، همه این مسائل مورد برسی قرار می‌گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
مساله فساد اقتصادی همچنان در صدر اخبار روز است، از فساد نزدیکان احمدی‌نژاد گرفته تا پرونده فساد در بنیاد شهید. هفته گذشته امیر خجسته رئیس کمیته تحقیق‌وتفحص در گفت و گویی با گفته بود فساد در بنیاد شهید بالاتر از ارقام تخلف در تأمین اجتماعی است و از همان ابتدای کار برای نمایندگان از جمله مهناز بهمنی، نماینده سراب، پیامک های تهدید آمیز ارسال می‌شده است.

سیدمحمدحسین میرمحمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اظهار بی‌اطلاعی از پرونده بنیاد شهید و تهدیدهایی که علیه برخی از نمایندگان  درگیر در این پرونده صورت گرفته است به «آفتاب» گفت: کسی توانایی تهدید نماینده مجلس را ندارد، نمی‌دانم چه کسی چنین صحبتی کرده است. مجلس به وظایف خود عمل می‌کند و در این وظایف تهدید اصلا موضوعیتی ندارد. اگر مساله‌ای هم وجود داشته آن نماینده می‌تواند به دستگاه‌های امنیتی اطلاع دهند و برخورد شود. به نظر من این موضوع مساله خیلی جدی نبوده است. چند تماس و پیامک تهدید، مشکلی جدی نیست. وارد شدن به چنین پرونده‌هایی چنین پیامدهایی را هم به دنبال دارد اما مجلس در جایگاه قانونی که دارد به وظایف خود عمل می‌کند.

میرمحمدی با تاکید بر این که وظیفه مجلس بحث‌های نظارتی است، گفت: نظارت بر دستگاه‌ها و بخش‌های دولتی و عمومی وظیفه مجلس است. در مساله نظارت مهمترین موضوعی که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد مبارزه با مفاسد است. در بحث‌های نظارتی  و تحقیق و تفحص رویکرد مجلس مبارزه با فساد نیست اما وقتی ورود پیدا می‌کند، همه این مسائل مورد برسی قرار می‌گیرد. در حال حاضر هم تعدادی تحقیق و تفحص در مجلس صورت گرفته‌، گزارش‌های آن قرائت شده و در شرف انجام و تکمیل بوده و مجلس در این زمینه مصمم و در حال انجام اقدامات‌ جدی است. 

میرمحمدی با بیان این که مبارزه با فساد از جمله وظایف مجلس نیست و وظیفه قوه قضاییه است، گفت: مجلس در بعد نظارتی عام به بررسی کارکرد دستگاه‌ها می‌پردازد اگر در انجام وظیفه خود مفسده‌ای پیدا کند، اسناد را جمع‌آوری کرده و به قوه قضاییه ارسال می‌کند. البته یکی از خلا‌ءهای موجود این است که دستگاه مستقلی برای مبارزه با فساد وجود ندارد اما طرح آن نهایی شده است و امیدواریم در همین دوره مجلس این طرح به سرانجام برسد و مصوب شود و سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شود. 

وی ادامه داد: مبارزه با فساد اقتصادی، در مساله پیشگیری با دولت است. هم دولت باید در این زمینه اقداماتی انجام دهد و هم قوه قضاییه و برخورد با این مسائل وظیفه قوه قضاییه است. سازمان بازرسی کشور و دستگاه‌های نظارتی دیگر باید گزارش‌ها را جمع‌آوری و پیگیری کنند. اما با این عنوان خاص، سازمانی که مسئولیت و ماموریت مبارزه با مفاسد اقتصادی را داشته باشد‌، در تشکیلات فعلی وجود ندارد. تعدادی از نماینده‌های مجلس طرحی را آماده کرده‌اند و طرح نیز تقریبا آماده شده است و امیدواریم در همین دوره مجلس تشکیل سازمان مبارز با مفاسد اقتصادی مصوب شود. 

میرمحمدی با بیان این‌که پیش از تشکیل میزان کارایی سازمان مبارزه با مفاسد روشن نیست، گفت: تا کنون چون سازمانی ویژه برای مبارزه با مفاسد وجود نداشت، اقدامات در این زمینه به شکل پراکنده صورت می‌گرفت و متمرکز نبود. در زمینه دسترسی به اطلاعات‌، پیگیری‌ها و گزارش‌ها و رصد شدن این مسائل دستگاه مشخصی وجود نداشته است و به جهت این خلاء طرح سازمان مبارزه با مفاسد تهیه شده است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
0
19
... فساد کاشتیم بالطبع فساد درو میکنیم...
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
0
15
هر کاری با بقیه کردند با اینها هم میکنند.
فريبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
0
1
آقاي ميرمحمدي تهديدها رو جدي بگيريد! كم انسان حقيقي نبوده كه جانش رو بر سر حقيقت گذاشته!
يادتون باشه رئيس منابع طبيعي ماسال براي رو كردن قاچاق چوب درختان گيلان چه وحشيانه كشته شد!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
0
1
دو راه برای ریشه کن کردن فساد در ایران وجود داره
1- اعدام مفسدین در ملا عام و در مرکز شهر (ترجیحا با گیوتین یا گلوله ) و نگه داشتن جنازه برای چند روز در همان محل تا درس عبرتی بشه برای سایرین
2- شفاف سازی و سیستم نظارتی قوی
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین