کد خبر: ۳۱۳۲۷۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸

تشدید احتمال جنگی بزرگ میان روسیه و ناتو

فضای ارتباطی روسیه و ناتو همچنان ملتهب و غبارآلود است. آنها در حال رهبری تمرینات ارتشی در مقیاس بزرگ هستند که در صورت وقوع جنگ احتمالی با یکدیگر آماده باشند. گزارش های متعدد هشدار می دهد که خود همین عملیات جنگی آزمایشی می تواند موجب تشدید درگیری ها شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- شبکه رهبران اروپای (ELN) گزارشی را منتشر کرده و دو طرف را به تعامل و تقویت شفافیت در فعالیت‌های نظامی دعوت کرده است. همچنین این شبکه در حالی که بر روی یک معاهده به منظور محدود کردن مجوزهای تسلیحاتی در امتداد خطوط مرزی آنها کار می‌کند، طرفین را به کاهش تمرینات جنگی فرا خوانده است.

به گزارش «آفتاب» به نقل از گاردین، رئیس فعلی شبکه رهبران اروپایی معتقد است که تمامی این فعالیت‌های جنگ آزمایشی در راستای فضای بی‌اعتمادی و بی‌ثباتی قرار دارد. او در این باره می‌گوید: هر تمرینی که توسط روسیه و ناتو صورت می‌گیرد، طرف مقابل را تحریک می‌کند و به داینامیک بی‌اعتمادی و عدم پیش‌بینی دامن می‌زند.

ایان کرنز درباره عواقب تمرینات جنگی ناتو و روسیه می‌گوید: همه بر روی عوامل بازدارنده تمرینات بزرگ جنگی تمرکز کرده‌اند، اما همچنان خطرات آن پابرجا مانده است. رهبران سیاسی باید احکام سیاسی را نشان دهند و در مواقعی که لازم است جنگ‌های آزمایشی خود را کنار بگذارند تا مانع از عواقب بد آن شوند.

این موسسه مستقر در لندن گفت که دو مانور نظامی اصلی که سال جاری میلادی برگزار شده پیش هشدار بوده است. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ماه ژوئن با حضور 15 هزار نظامی از 19 کشور جهان مانورهایی را در کشورهای شرق اروپا برگزار کرد. در ماه مارس نیز 80 هزار نیروی روسیه و هزاران یگان از تجهیزات در مانورهای سراسری آماده‌سازی جنگی حضور یافتند.

این گزارش با نام " آماده شدن برای بدترین" به بررسی تمرینات جنگی ناتو و روسیه می‌پردازد که تا چه اندازه می تواند وقوع جنگ احتمالی را تقویت کند. بر اساس رئیس شبکه رهبران اروپایی، هر دو طرف با گسترش چنین اقداماتی نشان می‌دهند که تا چه اندازه بر ظرفیت‌های طرف مقابل تمرکز کرده‌اند تا چینش نقشه جنگ احتمالی را در ذهن خود دقیق تر صورت دهند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین