کد خبر: ۳۱۴۰۹۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷

نماینده آستارا: پدران دوم زمین‌خواران را باید پیدا کرد

پای گردنه‌خواری و ساحل‌خواری هم به میان آمد. ماجرای «زمین‌خواری میلیاردی گردنه حیران» با توطئه و تبانی یکی از نمایندگان مجلس و هم‌دستی مقامات دولت قبل، هر روز ابعاد وسیع‌تری به خود می‌گیرد. این‌طور که گفته شده، فقط پای یک زمین‌خواری ساده در میان نیست بلکه این زمین‌خواری حالا دیگر دریاخواری، کوه‌خواری، ساحل‌خواری و گردنه‌خواری را هم به زنجیره خود اضافه کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 با دست‌نوشته‌های مقامات دولت قبل و در پی سفارشات متشخصان دولت قبل، این پکیج زمین‌خواری تکمیل شد. با تهدید و زورگویی، زمین‌های چندصدمیلیونی را مفت و مجانی از چنگ صاحبان آنها درآوردند و ویلاهای شیک ساختند. یک هکتار زمین را ٥٠٠ هزار تومان ناقابل معامله و هکتار‌هکتار زمین مزروعی را در پی سفارشات متشخصان دولت قبل، بذل و بخشش کردند. مسئولان به دلال‌بازی افتادند و از این زمین‌خواری سود کلان به جیب زدند. حالا اما نه‌تنها خبری از بگیر و ببند نیست بلکه همچنان زمین‌خواری و ساخت‌وسازهای غیرمجاز ادامه دارد... . محمدعلی نجفی، استاندار گیلان، هم در پی این اخبار که مدام از گوشه‌وکنار می‌رسد، گفته در دو سال گذشته ۴۶ پرونده تخلفات زمین‌خواری در گردنه حیران تشکیل شده که از این تعداد پرونده شش مورد حکم تخریب و برگشت به حالت اولیه و شش مورد پرونده حکم قرار منع‌تعقیب صادر شده و دو مورد هم حکم توقف عملیات ساخت‌وساز گرفتند و با تدابیر و اقداماتی که توسط کمیته نظارتی در امر مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز صورت گرفته، ٨٣ هکتار از اراضی دخل‌وتصرف شده توسط اداره راه و شهرسازی و همچنین ١٥١ هکتار از اراضی‌ای که توسط زمین‌خواران تصاحب شده بود، توسط اداره منابع طبیعی در شهرهای دیلمان، آستارا و زیباکنار رفع‌ تصرف شدند. او هم تأکید کرده که در بین متخلفان نام برخی مسئولان شهرستانی و ملی گذشته هم به چشم می‌خورد و هر فردی که تخلفی در این محدوده داشته باشد، مشخصاتش وجود دارد و ویلاهایشان مشخص است.  صفر نعیمی‌رز، نماینده مردم آستارا که عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس است، درباره این زمین‌خواری‌ها در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید که در زمین‌خواری گردنه حیران پای خیلی‌ها وسط است، شاید بیشتر از تعداد انگشتان دست و پا؛ به اسم فرزندان، همسران، بستگان و وابستگان نسبی و سببی خود این زمین‌خواری‌ها را کردند؛ پس باید پدران دوم را پیدا کرد... .

‌آقای نعیمی‌رز، شگرد زمین‌خواری در گردنه حیران به چه صورت بوده است؟
روستای حیران در گردنه حیران و در شهرستان آستارا واقع شده که این منطقه از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های اهالی این شهرستان است. این روستا علاوه بر اینکه دارای ارتفاعات بسیار زیبایی است، یک منطقه تفریحی و سیاحتی به شمار می‌رود. این منطقه همچنین در شبکه راه بین‌المللی قرار دارد و از نظر منابع طبیعی دارای چشم‌انداز بسیار زیبایی است. از زمانی‌که روستای حیران به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شد، پای عده‌ای از افراد متمکن و متمول توسط مسئولان شهرستان به این منطقه باز شد، درواقع از سال ٨٦ افراد متمکن و متمول بر این منطقه نفوذ پیدا کردند. سه روستای حیران سفلی، حیران علیا و حیران وسطی فاصله زیادی با هم داشتند و اجرای طرح هادی کمک می‌کرد که مسافت این سه روستا کم شود. به همین دلیل این سه روستا با یکدیگر تجمیع شدند و به ١٦٠ هکتار رسیدند. با همراهی مسئولان وقت مصوب شد که مزارع و تفرجگاه‌های مردم نیز داخل این محدوده قرار بگیرد. از آن به بعد برخی آقایان در این منطقه ویلاسازی کردند و زمین‌ها را به قیمت‌های پوچ و واهی از اهالی آنجا خریداری و تصاحب کردند. اهالی این روستا یک‌ میلیون تومان را به‌صورت یک‌جا ندیده بودند؛ به همین دلیل از آنها سوءاستفاده کردند و زمین‌های صد ‌میلیونی آنان را دو‌ میلیون خریداری کردند. آن دسته از روستاییانی هم که حاضر نبودند زمین‌های خود را بفروشند و مقاومت می‌کردند، با استفاده از نیروی انتظامی و مرزبانی به‌همراه مسئولان منابع طبیعی آنها را تهدید می‌کردند؛ به این صورت که به این روستاییان می‌گفتند این زمین‌ها جزء منابع طبیعی و مزارع هست و چنانچه اینها را واگذار نکنید، دولت این زمین‌ها را از شما خواهد گرفت؛ بنابراین بهتر است با یک قیمت جزئی آنها را به ما بفروشید. پس از اینکه این زمین‌ها را خریداری می‌کردند، شروع به ساخت‌وساز در آنها کردند. وقتی که زیرساخت‌های زمین از جمله آب، برق و گاز فراهم شد، طمع این عده بیشتر شد و قصد کردند تا صد هکتار دیگر را به ١٦٠ هکتار دیگر ملحق کنند. مراجعی که در آن زمان دخیل بودند، با آنها همکاری کردند تا به بهانه طرح هادی، این صد هکتار را هم به آن ١٦٠ هکتار دیگر وصل کنند. این قضیه به امضای بخشداری و فرمانداری وقت رسید و برای تصویب نهایی به استان رفت. اگرچه با تغییر دولت سعی کردند به‌صورت محتاطانه عمل کنند اما بالاخره جلوی پرونده گرفته شد. اگرچه جلوی این پرونده گرفته شد اما این مسئله چندان برای اهالی مثمر نبود، چون این عده مانند دوره قبل و قبل از نهایی‌شدن اسناد و مدارک، شروع به ساخت‌وساز در آن صد هکتار کرده بودند به‌طوری‌که قبل از صدور مجوز بازنگری طرح هادی، این ساخت‌وسازها و ویلاسازی‌ها بعضا در صد هکتار نیز انجام شده بود. آنجا را محصور کردند و برای خودشان انبارهایی ساختند. نهایتا در دولت روحانی این موضوع به بن بست رسید و لو رفت؛ حالا باید دید سرنوشت قضائی این پرونده به چه صورت خواهد بود.

‌چه کسانی درگیر این زمین‌خواری شد‌ه‌اند؟
مسئولان وقت از جمله نماینده وقت مجلس در سال ٨٦ به‌همراه بخشدار، فرماندار، مسئولان منابع طبیعی، اسناد و املاک، بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی مجوزها را صادر کرده بودند؛ در واقع همه با هم همراهی کرده بودند. هم‌اکنون مزارع مردم تبدیل به مکان سکونتی شده و گردشگاه‌ها و تفرجگاه‌ها افول کرده، به‌طوری‌که خیلی از اهالی این روستاها بیچاره، بدبخت و دربه‌در شده‌اند و زمین‌های خود را رها کرده‌اند. آقایانی که این زمین‌ها را از اهالی روستا گرفتند، از نظر تمکن مالی در سطح بالایی هستند، ویلاهای چندین‌میلیاردی در آن منطقه ساختند و آب‌های سرگردان، معدنی و چشمه‌های زلال را داخل شبکه‌های آب‌رسانی کردند و برای خود استخرهای آنچنانی ساختند تا در فصل تابستان غرق آب و عیش و نوش شوند. بی‌خبر از اینکه صاحبان اصلی زمین‌ها علاوه بر اینکه کشتزارها و معیشت خود را ازدست داده‌اند، این بار از نعمت آب شرب هم محروم شده‌اند. البته در این میان، نماینده وقت مجلس به فردی به نام «االف- ر» که صاحب کارخانه موزائیک و سرامیک در کرج بود، بیش از ١٠ هکتار زمین داد این درحالی است که اعطای این ١٠ هکتار زمین به این فرد بدون استعلام از مراجع ذی‌صلاح و تنها با هماهنگی مسئولان وقت داده شده و این فرد هم به ساخت‌وساز تله‌کابین و کارتینگ و هتل‌سازی در این ١٠ هکتار اقدام کرده است. یعنی درواقع با توطئه و تبانی این نماینده مجلس این کار انجام شده است.

‌نزدیکان دولت قبل هم در ماجرای این زمین‌خواری درگیر هستند؟
کسی نمی‌توانست روی زمین‌های آن منطقه دست بگذارد، پس قاعدتا با عده‌ای آشنا بودند.

‌آیا در این زمین‌خواری نزدیکان احمدی‌نژاد دست داشتند؟
من نمی‌خواهم اسم ببرم ولی اگر به سراغ نماینده وقت، فرماندار و بخشدار بروند، قطعا سفارشات مسئولان استان هم‌جوار به‌ویژه گیلان لحاظ شده است. مطمئنا آنها تحت‌تأثیر تماس تلفنی مسئولان و دست‌نوشته مسئولان قرار گرفتند که چنین کاری را کردند، چون این کار شدنی نبود.

‌چند نفر در این پرونده دخیل‌اند؟
زیاد هستند؛ اگر از همین افرادی که من اعلام کردم، استعلام بگیرند آن‌وقت همه‌چیز فاش خواهد شد که چه کسانی درگیر این زمین‌خواری هستند. به تعداد انگشتان دست‌وپا یا حتی بیشتر درگیر این زمین‌خواری شدند.

‌آیا هم‌اکنون کسی در جریان این زمین‌خواری دستگیر یا بازداشت شده است؟
فعلا کسی دستگیر نشده است.

‌ به جز زمین‌خواری در گردنه حیران، دریاخواری هم انجام شده است؟
ضلع غربی شهرستان آستارا که در آن ساخت‌وساز شده است اما ضلع شمالی شهرستان رودخانه مرزی است که نمی‌توان به آنجا رفت؛ ضلع جنونی هم حدفاصل بین آستارا و تالش است که جای پیشروی ندارد اما ضلع شرقی شهرستان دریای خزر است که افرادی داخل آب دریا را پر کردند و برای خودشان ویلاهایی ساختند و محصور کردند.

‌این مصداق دریاخواری محسوب می‌شود؟
بله، دریاخواری و ساحل‌خواری به حساب می‌آید.

‌در گردنه حیران کوه‌خواری هم انجام شده است؟
کوه‌خواری و گردنه‌خواری متعلق به ضلع غربی شهرستان مرزی آستاراست.

‌چه میزان کوه‌خواری انجام شده است؟
باید بازرسان ویژه از منطقه بازدید کنند و برآورد داشته باشند.

‌پس فعلا ارزش زمین‌خواری تخمین زده نشده است؟
نه، ولی به ارزش ‌میلیاردها تومان زمین‌خواری انجام شده است.

‌از گردنه حیران و این زمین‌خواری بازدید کردید؟
بله، این حوزه کاری من است.

‌همچنان ساخت‌وساز انجام می‌شود؟
بله. متأسفانه همچنان ساخت‌وساز در حال انجام است.

‌ارزش زمین‌ها هم‌اکنون چقدر است؟
الان زمین‌های آن منطقه متری ٥٠٠ ‌هزار تومان هم فروش می‌رود. اما در جریان زمین‌خواری‌ها، یک هکتار زمین را به مبلغ ٥٠٠ ‌هزار تومان خریداری کردند. متأسفانه این زمین‌ها مزروعی بودند؛ چه‌بسا در جوار زمین‌های مزروعی، زمین‌های منابع طبیعی هم موردتعرض قرار گرفته است. مجموع مساحت گردنه حیران دو‌هزارو ٢٠٠ هکتار است که هزار هکتار توسط منابع طبیعی محصور است و هزارو ٢٠٠ هکتار نیز در دست اشخاص است که حالا دیگر در دست اهالی نیست. اهالی این روستا به دلیل آنکه فقیر بودند، از قیمت روز زمین‌های خود بی‌خبر بودند و به قیمت ناچیزی زمین‌های خود را فروختند. عده‌ای از روستاییان وقتی متوجه شدند که قیمت واقعی زمین‌شان چقدر بوده، از غصه دق کردند و مُردند. مسئولانی هم که دلال‌بازی کردند و از موقعیت منطقه باخبر بودند، سود کلانی به جیب زدند.

در اصل ‌پشت‌پرده زمین‌خواری گردنه حیران چه کسانی بودند؟
دولتی‌ها. تنها این شهرستان نیست، از استان هم‌جوار نیز تعدادی متشخص نفوذ کردند. اینهایی که چنین زمین‌خواری کردند به نام فرزندان، همسران، بستگان و وابستگان نسبی و سببی خود چنین کاری را کردند، پس باید پدران دوم را پیدا کرد.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین