کد خبر: ۳۱۴۲۲۸
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵

مک کانل: احتمال موفقیت اوباما در خصوص توافقنامه هسته‌ای ایران زیاد است

مک کانل گفت تعجب نخواهد کرد اگر هر یک از جمهوریخواهان سنا از توافقنامه هسته ای ایران حمایت کنند.
آفتاب‌‌نیوز : واحد مرکزی خبر نوشت: آسوشیتدپرس در گزارشی از جرج تاون ایالت کنتاکی آمریکا به قلم بروس شرینر نوشت: میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا دوشنبه بر خلاف میل خود اذعان کرد باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در رویارویی با جمهوریخواهان کنگره بر سر توافقنامه هسته ای ایران، «امکان موفقیت زیادی» دارد.

با توجه به اینکه مک کانل، رهبر اکثریت سنا توافقنامه هسته ای را ناقص توصیف، و جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان هم از این توافقنامه انتقاد کرده است، پیش بینی می شود سنا و مجلس نمایندگان آمریکا که هر دو در کنترل جمهوریخواهان است، ماه آینده توافقنامه هسته ای ایران را رد کنند.
توافقنامه هسته ای ایران موجب محدودیت دامنه برنامه هسته ای ایران در ازای کاهش تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه این کشور خواهد شد.

اوباما قول داده است هر گونه قطعنامه کنگره مبنی بر رد توافقنامه را وتو کند. پس از وتوی احتمالی این قطعنامه همه چیز به این بستگی خواهد داشت که آیا مخالفان توافقنامه می توانند آراء لازم برای باطل کردن وتوی رئیس جمهور را کسب کنند یا خیر.
مک کانل با گفتگو درباره چشم انداز این کشمکش، باطل کردن وتوی رئیس جمهور را دشوار توصیف کرد. اوباما برای حفظ حق وتوی خود نیاز به رای 34 تن از دموکرات های سنا دارد، و این در حالی است که تاکنون تنها 20 سناتور دموکرات از توافقنامه هسته ای ایران اعلام حمایت کرده اند. در مجلس نمایندگان هم رای 146 دموکرات برای حفظ حق وتوی رئیس جمهور لازم است و این در حالی است که تاکنون 48 تن از نمایندگان دموکرات اعلام کرده اند با توافقنامه هسته ای ایران موافقند، و ده تن با آن ابراز مخالفت کرده اند.

مک کانل در جمع گروهی تجاری در ایالت کنتاکی با اشاره به اوباما گفت: « او می تواند با کسب یک سوم به علاوه یک رای در هر یک از بخش های کنگره (سنا و مجلس نمایندگان) پیروز شود. پس هنوز احتمال زیادی می رود که وی موفق شود.» مک کانل گفت با وجود این، حتی اگر اوباما موفق شود، رئیس جمهور بعدی می تواند توافقنامه را بازنگری کند.

اذعان علنی سناتور ایالت کنتاکی به احتمال موفقیت اوباما در کشمکش با کنگره، بازتاب اظهارات جمهوریخواهان و دموکراتها در محافل خصوصی خود است. با این همه، وی در حالی این سخنان را بیان کرد که گروههای مخالف و موافق توافقنامه هسته ای ایران میلیون ها دلار صرف تبلیغاتی کرده اند که امیدوارند از طریق آن بتوانند بر رای نمایندگان درباره توافقنامه هسته ای ایران در ماه آینده تاثیر بگذارند.

مک کانل گفت تعجب نخواهد کرد اگر هر یک از جمهوریخواهان سنا از توافقنامه هسته ای ایران حمایت کنند.
وی تصریح کرد: «رئیس جمهور به طور کلی برای جلب حمایت دموکرات ها تلاش خواهد کرد.»

یکی از افراد برجسته ای که مخالف توافقنامه هسته ای ایران است، چاک شومر، سناتور ایالت نیویورک و دموکرات شماره 3 سنا است. مک کانل گفت مخالفت شومر با توافقنامه به ما کمک می کند.

وی پس از سخنرانی در جمع گروه تجاری در کنتاکی به خبرنگاران گفت: « امیدوارم بتوانیم آنها را شکست دهیم، اما روند موجود به طور قطع به نفع رئیس جمهور پیش می رود. این را خواهیم دید».

جف فلیک، سناتور ایال آریزونا، و تنها سناتور جمهوریخواهی که به حمایت از توافقنامه هسته ای ایران فکر می کرد، به تازگی اعلام کرد قصد دارد به توافقنامه رای منفی دهد.
مک کانل در این باره گفت: «خوشحال شدم که در نهایت وی به همان نتیجه ای رسید که بقیه ما رسیده ایم؛ اینکه حمایت از توافقنامه در جهت منافع آمریکا نیست.»

وی ابراز امیدواری کرد توافقنامه هسته ای ایران در سنا توام با توجه و فعالانه مورد بحث و بررسی قرار گیرد. وی گفت: «من از همکارانم خواسته ام پشت میزهای خود بنشینند، به سخنان یکدیگر گوش کنند و این توافقنامه را با توجه و در نظر گرفتن ملاحظاتی که مستحق آن است، بررسی کنند. این یک تصمیم بسیار بسیار بزرگ در زمینه سیاست خارجی است.»

مک کانل همچنین بار دیگر توافقنامه هسته ای را به عنوان «یک توافقنامه بسیار ناقص» از بسیاری جهات محکوم کرد و گفت: « این توافقنامه ایرانی ها را در آستانه دستیابی به توانمندی هسته ای قرار می دهد و هیچ تاثیری روی دیگر فعالیت های آنها نمی گذارد. آنها امروزه بزرگترین حامی تروریسم در جهان هستند. بازرسی ها ناقص است.»

باب کورکر، سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا نیز با انتشار مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست گفت کنگره باید این توافقنامه را رد کند و آن را به رئیس جمهور برگرداند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین