کد خبر: ۳۱۴۸۸۵
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴

حاشیه‌‌نگاری مراسم نکوداشت شبی به یاد شیون فومنی+تصاویر

شمس لنگرودی با بیان اینکه شیون جز نوادر دوران است و شعر گیلکی شیون نه الان بلکه تا زمانی که زندگی جاری است و تا همیشه روزگار مادنگار خواهد بود و او شیون را جز معدود شاعرانی دانست که اینگونه دردل مردم زیست و با مردم زندگی کرد و وی را با توجه به نوآوری‌هایش در شعر فارسی ازچهره‌های مانا ادب معاصر برشمرد.
آفتاب‌‌نیوز :

مراسم شبی به یاد استاد "شیون فومنی"با حضور جمع کثیری از هنرمندان ،شاعران و علاقه مندان وی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش آفتاب، بنابر این گزارش این مراسم که به همت موسسه راد نواندیش و همکاری فرهنگسرای ارسباران تدارک دیده شده بود راس ساعت 18 روز جمعه 30 مرداد با حضور جمعیت بی شماری از علاقه مندان برگزار شد به طوری که استقبال از این مراسم به قدری زیاد بود که خیل پر شوری از حضار موفق به حضور در سالن اصلی نشدند و برگزار کنندگان مراسم برنامه های سالن اصلی را با استفاده از دوربین‌های مدار بسته در راهروهای فرهنگسرای ارسباران پخش کردند تا بدین طریق مدعوین حاضر از برنامه‌های سالن اصلی بهره‌مند شوند.

حاشیه‌ نگاری مراسم نکوداشت شبی به یاد شیون فومنی+تصاویر
 
شمس لنگرودی،نادر گلچین خواننده،فریدون شهبازیان موسیقی دان،دکتر محمد سریر،حافظ موسوی شاعر و منتقد ادبی‌، حسین محجوبی نقاش،ارسلان کامکار موسیقی دان‌، دکتر قدمعلی سرامی استاد دانشگاه، دکتر احمد ابومحبوب استاد دانشگاه و منتقد ادبی، بردیا صدر نوری هنرمند و پیانیست معاصر، علی اکبر پور، میلاد کیایی آهنگساز و نوازنده، مهندس مظفری خواننده ترانه گیلکی، وثوق احمدی شاعر و نقاش معاصر، و خانواده استاد شیون فومنی جز شخصیت‌های شناخته شده حاضر در مراسم بودند.

حاشیه‌ نگاری مراسم نکوداشت شبی به یاد شیون فومنی+تصاویر
 
در ابتدا مراسم استاد احمد ابومحبوب مترجم و منتقد ادبی در رابطه با ویژگیهای دوزبانه بودن استاد "شیون فومنی" در حوزه ادبیات معاصر با رویکرد مردمی  به ایراد سخنرانی پرداخت  و استاد شیون فومنی را از نامداران حوزه شعر گیلکی و در حوزه شعر فارسی از شاعران سرشناس و توانا برشمردند.

حاشیه‌ نگاری مراسم نکوداشت شبی به یاد شیون فومنی+تصاویر

در ادامه مراسم تصاویری از سخنان چهره‌های شاخص شعر،هنر و ادب درباره جایگاه و ارزشهای ادبی استاد شیون از زبان  استاد جمشید مشایخی،نادر گلچین ،محمد علی بهمنی،حافظ موسوی،قدمعلی سرامی،حسین محجوبی،به صورتی کلیپی به نمایش گذاشته شد.
 
اجرای غزل فارسی منتخبی از اشعار "شیون فومنی" توسط خواننده نامدار موسیقی اصیل ایرانی استاد علی جهاندار به همراه سنتور نوازی مرتضی سعیدی راد از شاگردان پرویز مشقاتیان در مایه بیات اصفهان و به صورت مرکب خوانی از جمله برنامه‌هایی بود که خیل عظیم حضار حاضر در سالن را به وجد آورد.

حاشیه‌ نگاری مراسم نکوداشت شبی به یاد شیون فومنی+تصاویر
 
بر اساس این گزارش دکتر محمد سریر موسیقی دان معاصر دقایقی در رابطه با شعر و غزل شیون و جایگاه اشعار وی در ادبیات معاصر مطالبی راعنوان کرد وبه ساخت موسیقی دو غزل از اشعار  شیون فومنی که با صدای استاد محمد نوری تحت عنوان آلبوم "جاودانه با عشق" اشاره کرد و دلیل آهنگسازی این دو اثر را عشق علاقه وافر خود به استاد شیون دانست و اعتقاد داشت ارزشهای شعر شیون در آینده بیشتر شناخته خواهد شد.

پخش موسیقی کوتاهی از ساخته‌های فریدون شهبازیان موسیقی دان برجسته معاصر با شعر شیون فومنی که در واقع این اثر همان موسیقی پایانی فیلم سینمایی میرزا کوچک جنگلی بود باعث ابراز احساسات حضار و علاقه‌مندان به شعر فارسی شد.

حضور حامد فومنی فرزند ارشد و متولی آثار فرهنگی و ادبی استاد شیون فومنی غزل خوانی فارسی و گیلکی اشعار پدر به همراه پیانو نوازی مهندس بردیا صدر نوری از بخشهایی بعدی برنامه "شبی به یاد شیون" بود.

حاشیه‌ نگاری مراسم نکوداشت شبی به یاد شیون فومنی+تصاویر
 
بنابر این گزارش شمس لنگرودی شاعر معاصر با حضور در جایگاه، پیرامون ارزشهای ادبی شعر شیون به ایراد سخنرانی پرداخت و اشاره کرد : شیون جز نوادر دوران است و شعر گیلکی شیون نه الان بلکه تا زمانی که زندگی جاری است و تا همیشه روزگار مادنگار خواهد بود و او شیون را جز معدود شاعرانی دانست که اینگونه دردل مردم زیست و با مردم زندگی کرد و وی را با توجه به نوآوری‌هایش در شعر فارسی ازچهره‌های مانا ادب معاصر برشمرد.

حاشیه‌ نگاری مراسم نکوداشت شبی به یاد شیون فومنی+تصاویر
 
در پایان مراسم پس از تجلیل و اهدا لوح تقدیر توسط مهندس صدر نوری،ناصر ایزدی و شهرام صارمی به همسر شاعر نامی شیون فومنی گروه کر مهر ورزان به سرپرستی شاهرخ شیردوست کسمایی با گروه 40 نفره سه اجرا یکی به زبان فارسی و 2 اجرای گیلکی از آثار شیون فومنی را به نمایش گذاشت که این بخش یادبود با تشویق جمعیت حاضر مورد استقبال بسیار گسترده حضار قرار گرفت.

حاشیه‌ نگاری مراسم نکوداشت شبی به یاد شیون فومنی+تصاویر
 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین