کد خبر: ۳۱۵۲۴۲
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
مدیر کل بهداشت کمیته امداد خبر داد؛

ارائه سبد غذایی به ۲هزار مسلول/ ۸۵هزار کودک بن پروتئین می‌گیرند

مدیر کل بهداشت درمان و بیمه‎های اجتماعی کمیته امداد، از ارائه سبد غذایی به ۲ هزار و ۶۷ مسلول شناسایی شده در کشور خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
 دکتر جعفر رحیمی در نشست خبری روز دوشنبه افزود: فعالیت‌های کمیته امداد در بخش سلامت در قالب‌های مجزا در بخش‌های بهداشتی، بیمه درمان پایه و بیمه مکمل درمان ارائه می‌شود که هر کدام از آنها دارای اداره کل است.

به گزارش مهر،وی به فعالیت‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: با توجه به خصوصیات جامعه هدف کمیته امداد که اکثرا مسن و سالمند بوده و با بیماری‌های متعددی روبرو هستند، به همین دلیل به نیازهای سلامت و بهداشتی آنها باید توجه ویژه‌ای شود.

به گفته وی، آموزش سلامت، اهدای اقلام بهداشتی، بهسازی سرویس بهداشتی، کمک به سوء‌تغذیه کودکان زیر ۶ سال و... از جمله سرفصل‌های بهداشتی محسوب می‌شود.

مدیر کل بهداشت درمان و بیمه‌های اجتماعی کمیته امداد گفت: در سال گذشته ۲۳۰ هزار نفر در کلاس‌های بهداشتی و آموزشی شرکت کردند و همچنین ۷۰ هزار سرویس بهداشتی نیز احداث شد که با توجه به نیازها، در سال آینده باید ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار سرویس برای آنها ایجاد شود.

رحیمی در مورد سوء‌تغذیه کودکان زیر ۶ سال نیز گفت: این طرح با همکاری وزارت بهداشت اجرایی می‌شود بطوریکه به ۸۵ هزار کودک که ۱۵ درصد آنها مددجویان کمیته امداد هستند، ماهیاته ۷۰ هزار تومان بن پروتئین داده می‌شود.

به گفته وی، این طرح هر ۳ تا ۶ ماه پایش می‌شود و در صورت رفع نیاز تغذیه ای آنها، افراد جدیدی جایگزین می‌شوند.

مدیر کل بهداشت درمان و بیمه‌های اجتماعی کمیته امداد تاکید کرد: ۱۰۰ هزار نفر نیز می‌توانند به این طرح اضافه شوند که باید ابتدا با آموزش‌های لازم آشنا شوند.

رحیمی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۶۷ نفر مسلول در کشور شناسایی شده است، گفت: به این افراد ماهیانه سبد تغذیه ارائه می‌شود که تمامی داورهای آنها نیز رایگان است و در سال گذشته نیز ۱۵۰ میلیون تومان برای این افراد هزینه شده است.

وی تاکید کرد: همچنین در بخش بهداشت دهان و دندان کودکان خصوصا کودکان زیر ۱۲ سال روستایی نیز در سال گذشته ۶۵۰ میلیون تومان هزینه شده است که ۷ هزار نفر از این طرح استفاده کرده‌اند.

مدیر کل بهداشت درمان و بیمه‌های اجتماعی کمیته امداد گفت: برای ۵ هزار نفر از افراد تحت پوشش طرح خودکفایی اشتغال مددجویان شناسنامه سلامت صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۵۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش هستند، گفت: بیماری‌های مخصوص زنان مانند سرطان سینه، رحم و ... را قبل از پیشرفت شناسایی، در استان تهران تمام این زنان غربالگری شده‌اند و پس از غربالگری درمان آنها را تا آخرین مرحله پیگیری خواهیم کرد.

رحیمی در خصوص بیمه درمانی پایه کمیته امداد نیز گفت: کمیته امداد به همراه تامین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت و نیروهای مسلح ۴ سازمان اصلی بیمه ای در کشور محسوب می‌شوند که به دلیل ناکافی بودن بیمه‌های پایه، بیمه تکمیلی را برای مددجویان اجرایی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه از سال ۷۶ طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع را در میان مددجویان خود اجرایی کرده‌ایم، گفت: به همین دلیل توانسته‌ایم مشکلاتی که در بخش درمان کشور وجود دارد را برطرف و خودمان را واکسینه کنیم و همچنین توانستیم دسترسی افراد را گسترش، خدمات را توسعه و عمق بیمه‌ای را افزایش دهیم.

مدیر کل بهداشت درمان و بیمه‌های اجتماعی کمیته امداد با تاکید بر اینکه مددجویان با فرانشیز ۱۵۰۰ تومان می‌توانند به پزشک خانواده مراجعه کنند، گفت: با عبور از مسیر ارجاع و پزشک خانواده صددرصد هزینه‌های درمانی مددجویان پرداخت و هیچ سقفی در این خصوص نداریم.

به گفته رحیمی، در حال حاضر ۱۳۰۰ پزشک خانواده، ۱۱ هزار مرکز درمانی، داروخانه، بیمارستان و ... نیز در کل کشور طرف قرارداد ما هستند که به فعالیت آنها نظارت مستمری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با تمام مراکز درمانی دولتی در کشور قرارداد داریم، گفت: ۶۲۲ بیمارستان، ۲ هزار و ۱۵۰ داروخانه و ۲ هزار و ۷۷۰ متخصص و فوق تخصص طرف قرارداد ما هستند.

مدیر کل بهداشت درمان و بیمه‌های اجتماعی کمیته امداد در مورد بیمه تکمیلی نیز گفت: خدمات درمانی مکمل خارج از هزینه‌های بیمه پایه ارائه می‌شود و با تشخیص پزشک، خدمات توانبخشی، فیزیوتراپی، لیزیک چشم، هزینه‌های زخم‌بستر و... به بیماران تحت پوشش ارائه و چنانچه پزشک تشخیص دهد که بیمار به خارج اعزام شود، این کار را انجام می‌دهیم.

رحیمی به طرح نگهداری سالمندان در منزل اشاره کرد و گفت: برای نگهداری سالمندان بیمار در منزل ۱۰۰ هزار تومان به خانواده‌ها پرداخت می‌کنیم، به طوری که در حال حاضر بیش از ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر از این طرح استقبال و ماهیانه این مبلغ را دریافت‌ می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مددجویان بیمه پایه و ۴ میلیون نفر آنان نیز بیمه مکمل دارند، گفت: مددجویان روستایی از سال ۸۵ ا از ما جدا شده و ارائه خدمات درمانی به آنها را به سازمان بیمه خدمات درمانی واگذار کردند که خلاف قانون است و در این خصوص چندین بار اعتراض کردیم و کمیسیون بهداشت و درمان نیز رای به ما داد، اما در نهایت در صحن علنی مجلس به تصویب نرسید.

رحیمی با اشاره به اینکه ۲۰ هزار بیمار صعب‌العلاج تحت پوشش این نهاد هستند، گفت:آمادگی این را داریم که افراد جدید را نیز تحت پوشش قرار دهیم و همچنین افرادی که دولت سرانه درمانی به آنها را می‌دهد می‌توانیم به شرط نیازمند با پرداخت سرانه به کمیته امداد تحت پوشش قرار دهیم.

مدیر کل بهداشت درمان و بیمه‌های اجتماعی کمیته امداد، ادامه داد: دو بیمارستان بازرگانان تهران و آیت‌الله کرمی در اهواز برای کمیته امداد هستند که با کمترین تعرفه خدمات خوبی به افراد تحت پوشش و البته سایر بیمه‌شدگان ارائه می‌دهند.

به گفته وی، در سال گذشته در حوزه سلامت بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که از این رقم ۲۴۰ میلیارد تومان را دولت پرداخت کرده است.

رحیمی به بدهی کمیته امداد به مراکز درمانی دولتی اشاره کرد و گفت: بدهی ما به مراکز درمانی طرف قرارداد ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان است که با در نظر گرفتن بدهی امسال، این رقم بدهی بیشتر می‌شود.

مدیر کل بهداشت درمان و بیمه‌های اجتماعی کمیته امداد در مورد مشکلات طرح پزشک خانواده در کشور گفت: در حال حاضر این طرح در دو استان فارس و مازندران اجرایی می‌شود که البته نمی‌توان اسم آن را پزشک خانواده دانست، چون سطح بندی رعایت نشده و با توجه به زیاد بودن پزشکان متخصص، افراد به پزشک عمومی مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع باعث عدم کنترل هزینه‌ها و بار اضافی بر دوش بیمه‌ها شده است.

وی گفت: اما طرح پزشک خانواده در کمیته به خوبی اجرا می‌شود و نظام ارجاع در آن رعایت شده است، بطوریکه هر ۸۰۰ تا هزار بیمار یک پزشک خانواده دارند و این ایده‌آل است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین