کد خبر: ۳۱۵۷۲۴
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
گزارش عملکرد وزارت بهداشت در دو سال نخست دولت «تدبیر و امید»؛

از رفع بحران دارو تا اجرای طرح تحول نظام سلامت

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دو سال نخست دولت «تدبیر و امید» اقدامات متعددی را برای کاهش مشکلات حوزه سلامت از جمله رفع بحران دارو تا اجرای طرح تحول نظام سلامت انجام داده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، طرح تحول نظام سلامت از نیمه اردیبهشت سال 1393 شروع شد و تاکنون چهار فاز از این طرح ملی انجام شده، گرچه اقدامات دولت یازدهم برای رفع مشکلات حوزه سلامت از ماه ها قبل از شروع این برنامه و درست از زمان انتخاب حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری شده بود.

** بحران دارو رفع شد
نخستین اقدام دولت یازدهم در مسیر اصلاحات حوزه سلامت، در حوزه دارو رقم خورد، جاییکه در اواخر دولت دهم وضعیت نابسامانی داشت، بسیاری از داروها کمیاب شده بود و بیماران برای دسترسی به داروهای مورد نیاز خود با مشکلات زیادی مواجه بودند، دارو گران و بحران دارویی به یک تهدید جدی بدل شده بود.
بحرانی که درست یکسال قبل از شروع دولت یازدهم موجب اختلاف جدی مرضیه وحید دستجردی وزیر اسبق بهداشت با رییس دولت وقت شده بود.
او از هزینه کرد اعتبارات واردات دارو برای واردات غذای سگ و زین اسب گلایه می کرد تا جاییکه به برکناری اولین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی زن ایران منجر شد.
دولت تدبیر و امید در اولین ایستگاه اعتبار جداگانه ای را برای رفع بحران دارویی، تأمین داروهای مورد نیاز بیماران و جلوگیری از ادامه روند کمبود و گرانی دارو، اختصاص داد و درست چند ماه بعد از انتخاب رییس جمهور یازدهم، التهاب بازار دارو که ماهها از آن می گذشت، فروکش کرد و این اولین دستاورد دولت یازدهم در حوزه سلامت بود.

** طرح تحول نظام سلامت
ایستگاه بعد چند ماه بعد بود که در اردیبهشت 1393 با اجرای طرح تحول نظام سلامت کلید خورد، طرحی که تاکنون سه فاز آن شامل فاز اصلاحات در بیمارستان ها و کاهش سهم پرداختی مردم، تدوین و ابلاغ کتاب جدید ارزش های نسبی خدمات سلامت و هتلینگ و گسترش خدمات بهداشتی در حاشیه شهرها اجرا شده و اکنون در مرحله اجرای فاز چهارم یا همان اصلاحات در حوزه آموزش پزشکی است.
دولت در اولین گام بعد از تأمین بازار داروی کشور، حمایت از هزینه داروهای گرانقیمت بیماران صعب العلاج را در دستور کار داد، در گام اول 170 دارو در لیست حمایتی دولت قرار گرفت و تا پایان سال 93 با اضافه شدن 100 داروی دیگر فهرست داروهای مورد حمایت دولت از مرز 270 دارو گذشت و دولت با اعتباری حدود 1800 میلیارد تومان تقریباً هزینه یک چهارم از کل بازار 8200 میلیارد تومانی داروی کشور را تقبل کرد.
حمایتی که در سال 1394 نیز با وجود کاهش اعتبارات وزارت بهداشت ادامه یافت.
اقدامات اساسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه غذا و دارو به رفع بحران دارو محدود نشد و در گام مهم دیگر ایجاد نظام تأیید اصالت دارو برای مبارزه با داروهای قاچاق ایجاد شد که در ادامه آن قرار است، تجهیزات پزشکی، مکمل ها و بعد مواد غذایی نیز مشمول این برچسب گذاری اصالت شوند.
اقدام مهم دیگر قیمت گذاری تجهیزات پزشکی بود که برای اولین بار در دولت یازدهم رقم خورد و منجر به کاهش نسبی قیمت لوازم پزشکی و از جمله کاهش 50 درصدی قیمت اسنتت های قلبی بود.
اما شاه بیت اقدامات وزارت بهداشت در دولت یازهم، اجرای طرح تحول نظام سلامت بود که با اعتباری حدود 6700 میلیارد تومان از محل صرفه جویی ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و مالیات بر ارزش افزوده با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس در وزارت بهداشت اجرا شد.
وزارت بهداشت در اولین گام از اجرای این طرح اصلاحات در حوزه درمان و بیمارستان های دولتی را هدف قرار داد و با استفاده از اعتبار جدیدی که در اختیار داشت، فرانشیز خدمات درمانی را در بیمارستانهای دولتی به حدود شش درصد برای شهرنشینان و سه درصد برای روستاییان کاهش داد، رقمی که تا پیش از این بطور متوسط حدود 37 درصد از هزینه های بخش دولتی را شامل می شد.
اجرای فاز اول طرح تحول سلامت ابعاد دیگری هم داشت، رایگان شدن زایمان طبیعی(انجام 450 هزار زایمان رایگان) و کاهش سزارین در بیمارستانهای دولتی، نوسازی فضای فیزیکی بیمارستان ها، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانهای دولتی، اعزام 4500 پزشک متخصص به مناطق محروم و کمک به ماندگاری آنان با افزایش حقوق و مزایا، استقرار پزشکان متخصص مقیم در تمام شیفت های بیمارستانهای دولتی بخشی از این اقدامات بود.
اقدام مهم دیگر که با همکاری سازمان بیمه سلامت اجرا شد، بیمه شدن تمام افراد بیمه نشده کشور بود که با فراخوان سراسری نزدیک به 10 میلیون نفر فرد فاقد بیمه درمانی، زیر پوشش بیمه همگانی رفتند.
بر اساس بند دیگری از طرح تحول نظام سلامت، دیگر هیچ بیمار و همراه بیماری برای تهیه دارو یا تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان فرستاده نمی شود.
پرداخت تمام مطالبات معوقه پرستاران سراسر کشور تا پایان سال 1393، ایجاد سامانه جامع پرستاری، افزایش کارانه پرستاران به حدود 2.5 برابر نسبت به گذشته نیز از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در دولت یازدهم است.
اقدام دیگری که در سال 1394 کلید خورد، تدوین و اجرای راهنمای درمان چهار بیماری و آسیب شایع در کشور شامل بیماریهای قلبی - عروقی، سکته های مغزی و قلبی، سرطان و تصادفات است که مراحل اجرای آن ادامه دارد.

** کتاب جدید تعرفه های پزشکی
فاز بعدی طرح تحول سلامت که از آبان سال 1393 کلید خورد، اصلاح کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت یا همان کتاب ضرایب تعرفه های پزشکی بود که با استفاده از اعتبارات جدید بطور کلی تعرفه های پزشکی حدود 120 درصد رشد پیدا کرد، گرچه بعدتر شرکت های بیمه تجاری از اجرای این تعرفه ها سرباز زدند و افزایش نسبی تعرفه ها در بخش خصوصی مطابق مصوبه دولت بطور کامل اجرا نشد.
همزمان در حوزه انتقال خون نیز با اقدامات سازمان انتقال خون، میزان ذخیره خونی کشور که بطور متوسط حدود 5.5 روز بود در دولت یازدهم به حدود 9 روز افزایش یافت.
ایجاد کلینیک های ویژه خدمات درمان سرپایی در کنار بیمارستان های بزرگ که در ساعات بعد از ظهر نیز با تعرفه دولتی از مردم هزینه ویزیت دریافت می کنند و نیز ایجاد سامانه 1690 با همکاری نظام پزشکی برای پیگیری شکایات مردم از هزینه های زیرمیزی نیز از دیگر اقدامات وزارت بهداشت دولت یازدهم است.

** اصلاحات در حوزه بهداشت
فاز سوم طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت بود که همزمان با پیگیری اجرای برنامه پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران، در اواخر سال 1393 طرح ایجاد مراکز خدمات سلامت برای حاشیه نشینان که پیش از این از هیچ خدمت بهداشتی برخوردار نبودند، کلید خورد و با اجرای آن قرار است نزدیک به 10 میلیون حاشیه نشین کشور صاحب مراکز سلامت شوند، اقدامی که تاکنون در برخی شهرهای بزرگ مانند مشهد، تهران، تبریز انجام شده است.
همزمان نزدیک به دو هزار خانه بهداشت کشور یا بازسازی یا ایجاد شدند، واکسن پنجگانه یا پنتاوالان(واکسن توام دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، هموفیلوس آنفلوانزا و هپاتیت بی) برای اولین بار وارد شبکه بهداشتی - درمانی کشور و اجباری شد.
پنج میلیون دوز از این واکسن در شبکه توزیع شد و همه نوزادان از آبان 93 تحت پوشش این واکسن قرار می گیرند.
اقدام دیگر طرح غربالگری از سلامت دهان ودندان دانش آموزان کلاس اول بود که با اقداماتی مانند فیشورسیلنت، فلورایدتراپی و آموزش مراقبت از دندان برای کاهش پوسیدگی و از بین رفتن دندانهای دانش آموزان کلید خورد.
همزمان نزدیک به 2500 خودروی جدید برای دهگردشی مسوولان شبکه بهداشتی - درمانی در سراسر کشور اضافه شد.
برنامه پزشک خانواده نیز اکنون در روستاهای کشور و تمام شهرهای دو استان فارس و مازندران در حال اجراست و بیش از 4500 پزشک عمومی به عنوان پزشک خانواده خدمات این طرح ملی را به مردم ارائه می کنند.

** تدوین سند ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر
تدوین سند ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر اقدام مهم دیگر وزارت بهداشت در سال 1394 بود که با امضای وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و آموزش و پرورش و سرانجام معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شد و مورد تأیید خانم مارگارت چان رییس سازمان بهداشت جهانی در سفری که تیر امسال به تهران داشت، قرار گرفت.

** افزایش تعاملات بین المللی
افزایش تعاملات بین المللی با کشورهای منطقه و حتی دور مانند ژاپن در حوزه سلامت، تشکیل اولین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور معاون اول رییس جمهوری، تدوین راهبردهای سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت و راه اندازی سامانه سراسری سلامت الکترونیک نیز از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در حوزه سیاستگذاری بود.
قرار است امسال با همکاری بخش خصوصی، تعداد تخت های دیالیز در کشور دو برابر شود.
در حوزه آموزش پزشکی نیز که فاز چهارم طرح تحول سلامت است و قرار است در سال 1394 اجرا شود، قرار است طرح ملی آمایش سرزمینی کشور در حوزه آموزش علوم پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی اجرا شود.
اصلاح روند تربیت نیروی متخصص، کیفی کردن آموزش، پرهیز از گسترش بی رویه ظرفیت پذیرش، ایجاد رشته های جدید مورد نیاز کشور از جمله رشته تخصصی پزشک خانواده و نظارت بیشتر بر آموزش علوم پزشکی در دانشگاه های غیر دولتی مانند دانشگاه آزاد اسلامی، گسترش آموزش طب سنتی از جمله بخش های فاز چهارم طرح تحول سلامت است.
در حوزه تحقیقات و فناوری نیز بازنگری ارزشیابی مراکز تحقیقاتی دانشگاه های علوم پزشکی و اعطای موافقت اصولی به 50 مراکز تحقیقاتی جدید، تشکیل چند شبکه جدید تحقیقات علوم پزشکی، ارتقای کیفی کمیته های منطق های اخلاق در پژوهش و حمایت از طرح های مرتبط با اخلاق در پژوهش، ایجاد زمینه فعالیت پزشک پ‍‍ژوهشگر، اعطای پژوهانه به طرح های منتخب، صدور 231 مجوز راه اندازی دوره دکترای تخصصی پژوهشی با پتانسیل پذیرش 1126 دانشجو و 633 استاد راهنما و شروع دوره دکتری تخصصی پژوهشی در 195 دانشگاه علوم پزشکی و مرکز تحقیقاتی با جذب 568 دانشجو از اقدامات مهم این حوزه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین