کد خبر: ۳۱۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۸۴ - ۲۳:۱۷

مشارکت گسترده مردم در انتخابات عراق

آفتاب‌‌نیوز : اعتقاد بر اين است که شمار شرکت کنندگان در انتخابات بالاست. بسياری از اهل سنت برای اولين بار در انتخابات شرکت کردند.

مردم عراق روز پنجشنبه 15 دسامبر، برای انتخاب دولت و مجلس چهار ساله و جديد خود به پای صندوق های رای رفتند. از سال 2003 و اشغال عراق به دست نيروهای تحت رهبری آمريکا، اين اولين دولت کامل در آن کشور خواهد بود.

برای برگزاری اين انتخابات، تدابير امنيتی گسترده ای اتخاذ شده و تنها خودروهای پليس و خودروهای نظامی اجازه رفت و آمد در خيابان ها را دارند. اما گزارش هايی از بروز چند مورد خشونت در دست است و از جمله چند دقيقه پس از باز شدن حوزه های رای گيری در ساعت 7 صبح به وقت محلی، در بغداد، پايتخت، صدای انفجار خمپاره به گوش رسيد. اما کسی کشته نشده است.

جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق از مردم کشورش خواست روز انتخابات را به روز وحدت ملی و جشن تبديل کنند.

جان لوين، خبرنگار بی بی سی در بغداد می گويد به نظر می رسد ميزان مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد و اکثريت مسلمانان سنی مذهب نيز انتظار می رود در انتخابات شرکت کرده باشند.

سنی های عراق انتخابات قبلی اين کشور را تحريم کرده بودند. مشارکت بالای سنی ها در اين انتخابات، مشروعيت بيشتری به دولت جديد خواهد داد.

احزاب عراقی در روز چهارشنبه، 14 دسامبر، برای تشويق مردم به مشارکت در انتخابات، از آخرين امکانات تبليغاتی استفاده کردند و حتی برخی از گروه های شورشی نيز مردم را به شرکت در انتخابات تشويق کرده اند.

خبرنگاران بی بی سی که به حوزه های رای گيری در نقاط مختلف عراق رفته اند، می گويند در طول روز، از تعداد رای دهندگان کاسته نشد و مردم بی وقفه در صف ها در انتظار دادن رای بودند.

به گفته يکی از خبرنگاران بی بی سی، به نظر می رسد عراقی ها به شکل قابل توجهی خوشبينی دارند و اميدوارند که اين انتخابات، آغازگر فصل تازه ای برای آنان باشد.

کميسيون انتخابات عراق تعداد نامزدهای انتخاباتی را ٦٦٥٥ نفر از ٣٠٧ حزب و نوزده ائتلاف سياسی اعلام کرده است.

در همين حال جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا در شب انتخابات عراق بار ديگر از تصميم خود برای تهاجم به اين کشور دفاع کرد و گفت اين انتخابات، الهام بخش دموکراسی در خاورميانه خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین