کد خبر: ۳۲۵۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۸۴ - ۱۵:۴۸

آصفی خبر داد:طرحهای جدید ایران برای مذاکره با اروپا

آفتاب‌‌نیوز : سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: برای مذاکره هسته ای با سه کشور اروپایی طرح هایی در دست داریم که در مذاکرات آنها را ارائه خواهیم کرد.
حمیدرضا آصفی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص پیش بینی اش از نشست روز چهارشنبه با توجه به اظهارنظرهای اخیر مقامات اروپایی در واکنش به اظهارات آقای احمدی نژاد گفت: به دنبال پیش داوری نیستم و قضاوت عجولانه نخواهم کرد. در این مذاکره، حقوق جمهوری اسلامی ایران باید به رسمیت شناخته شود و ما از حق ملت نمی توانیم بگذریم.

وی افزود: موفقیت جلسه آتی برمی گردد به طرف اروپایی که زیاده خواهی نکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص موضوع مذاکرات گفت: گفتگو بر سر این است که چگونه حقوق ایران در غنی سازی به رسمیت شناخته می شود.

وی با اشاره به همکاری ایران با آژانس و اعلام این نهاد مبنی بر اینکه ایران هیچ انحرافی از مسیر هسته ای نداشته است، افزود: ما حقوق خودمان را می خواهیم و می خواهیم تبعیض آمیز با ایران برخورد نشود، آصفی خواستار آن شد که اروپا با مروری بر پرونده خودش، در جلسه مذاکره با ایران حاضر شود.

وی افزود: اگر اروپا حقوق ایران را به رسمیت بشناسد جای نگرانی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص واکنش اروپا به اظهارات رئیس جمهور درباره اسرائیل گفت: صحبت های رئیس جمهور بحث علمی است قبلا هم اشاره شده و در این مورد در دنیا نظرات مختلفی وجود دارد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با مذهب ستیزی از هر نوعش مخالف است و این موضوع در کارنامه جمهوری اسلامی ایران به روشنی ثبت است، اما بحثی که شده یک بحث نظری علمی است تعجب می کنم چرا با چنین موضوعی چنین برخورد می شود.

آصفی با بیان اینکه نوع پاسخگویی اروپایی ها در دنیای متمدن جایی ندارد گفت: این موضع گیری احساساتی و بدور از هر گونه منطق و نشانه آسیب پذیری طرف مقابل است.

وی با بیان اینکه چنین پاسخگویی در شان روابط رایج بین الملل نیست گفت: دنیا می پرسد در اظهارات رئیس جمهوری ایران چه بوده که آنها تا این حد وحشت زده اند و این به ضرر طرف مقابل تمام می شود.

آصفی گفت: اروپایی ها که عادت کرده اند متکلم وحده باشند باید عادت کنند نظرات دیگران را هم بشنوند هر چند که با آن مخالف باشند. این روش بسیار ناپسندی است که پیش گرفته اند که اجازه نمی دهند دیگران نظر خود را بیان کنند.

وی اظهارات اروپا را بی پایه و اساس دانست و آن را ناشی از حمایت یک جانبه و چشم و گوش بسته محافل غربی از صهیونیست ها خواند.

وی با اشاره به خارج شدن محکومیت رژیم صهیونیستی از دستور کار اتحادیه اروپا گفت: این اظهارات فاقد مبنا و منطق است و ریشه در حمایت آنها از رژیم صهیونیستی دارد.

وی در خصوص قرارداد گاز انتقال گاز ایران به چین و زمان نهایی شدن آن گفت: اینها بحث تکنیکی است، باید برای شرایط انتقال و قیمت و میزان تقاضا بررسی شود که دوستان ما در وزارت نفت دنبال می کنند در زمینه نفت و گاز تلاشهای زیادی داشته ایم و ادامه خواهیم داد.

وی انتقال خط گاز ایران به پاکستان و هند که قرار است تا پایان 2007 انجام شود را نتیجه تلاش دیپلماتیک ایران با این دو کشور در سالهای اخیر خواند و ابراز امیدواری کرد برای رشد و شکوفایی و امنیت منطقه و همگرایی منطقه ای کمک کند.

خبرنگاری پرسید: ابلاغ قانون تعلیق همکاری های ایران و آژانس از جمله پروتکل الحاقی در روزهای اخیر به چه معناست. آصفی گفت: باید منتظر بمانیم تا مذاکرات آتی را داشته باشیم که یکی از تاریخ های اعلام شده برای آن 21 دسامبر یا 30 آذر است.

وی افزود: آنچه در جمهوری اسلامی ایران عمل خواهد شد بستگی دارد به آنچه در این مذاکرات پیش خواهد آمد. تا روز بعد از مذاکرات دندان روی جگر بگذارید.

آصفی در خصوص اخباری مبنی بر اینکه دو کشور منطقه اعلام کرده اند خاک خود را برای حمله اسرائیل به ایران در اختیار این کشور قرار می دهند گفت: این خبر سازی است. روزنامه آهارنوست یک نظرسنجی دانشجویی کرده که بیش از 90 درصد مردم اسرائیل مخالف حمله به ایران هستند. چون می دانند توان چنین کاری وجود ندارد اینکه دو کشور حاضرند در منطقه خاک خود را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهند به هیچ وجه تائید نمی شود و در راستای جنگ روانی است.

خبرنگاری پرسید سطح مذاکرات ایران و اروپا کارشناسی است یا کارشناسی ارشد آصفی افزود: خیلی فرق نمی کند کارشناسی و کارشناسی ارشد ما در این است که در سطح وزرا نیست.

خبرنگاری گفت: آلمان فاش کرده که ایران موشک هایی با برد 2500 کیلومتری از کره شمالی خریداری کرده است آیا این موضوع را تائید می کنید، آصفی گفت: آن خبر درست نبود. موشک های ما بومی است و از کسی کمک نمی گیریم. صادراتمان هم خوب است اگر کسی خریدار باشد می فروشیم.

وی درخصوص اظهارات متناقض مقامات آمریکایی در خصوص دخالت ایران در انتخابات عراق گفت: دلیلی ندارد ایران دخالت کند آنچه اتفاق افتاد در عراق نشانه درک بالای مردم عراق بود و خود عراق دخالت ایران را تکذیب کرده است.

وی افزودک مشارکت مردم عراق نوید بخش آینده خوب برای این کشور است و نشان داد مردم عراق می خواهند مشارکت داشته باشند برای ساختن کشور مستقل.

آصفی افزود: مشارکت بالای مردم در این انتخابات نشان دهنده این است دولت عراقی انشاءالله روی کار خواهد آمد و متوجه خروج بیگانگان را فراهم می کند. امیدوارم این کشور بعد از تشکیل دولت مستقل بتواند یک کشور دوست و همکار برای ایران و هم جامعه جهانی باشد.

وی در خصوص طرح شنیده شده در رسانه ها مبنی بر امضای قرارداد عاری سازی منطقه خلیج فارس از سلاح های هسته ای گفت: جمهوری اسلامی ایران با اکثر کشورهای خلیج فارس موافقتنامه امنیتی بسته است و پیشنهاد داده ایم که موافقتنامه عدم تعرض امضا کنیم در خصوص موافقتنامه عاری سازی کشورهای خلیج فارس از سلاح هسته ای چنین چیزی شنیده نشده است.

وی با بیان اینکه ایران سلاح هسته ای ندارد و این در دکترین جمهوری اسلامی ایران نیست افزود: خطر جدی، رژیم صهیونیستی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرد: اگر درخواست رسمی از ما شود برای موافقتنامه عاری سازی خلیج فارس از سلاح های طبیعی است که آن را بررسی می کنیم و این در راستای سیاست های دولت جدید هم هست که معتقد به روابط دوستانه برادرانه با کشورهای همسایه است برای یک همگرایی منطقه ای است.

آصفی در خصوص اظهارات مقامات آمریکایی و صهیونیستی مبنی بر اینکه ورود حماس به صحنه حکومت در فلسطین را نخواهند پذیرفت گفت: بالاخره کشورهای دیگر و در راس آن آمریکا باید تکلیف خود را با دموکراسی روشن کنند. در انتخابات حماس رای آورده است. این یکی از ریاکاری های آمریکا و متحدانشان است که در ابتدایی ترین مسائل مانده اند.

وی افزود: این از اعترافات تکان دهنده خود آقای بوش است که به بهانه دموکراسی استراق سمع می شود و این در حالیست که به بهانه دموکراسی نمی شود حقوق شهروندی و حقوق بشر را نقض کرد.

آصفی در خصوص که دادگاه فدرال آمریکا که ایران را به خاطر انفجار سفارت لبنان در 1983 به پرداخت غرامت محکوم کرده است گفت: این دادگاه ها دادگاههای محلی است و احکامی که صادر می کند بی پایه و غیر قابل قبول است به گفته وی تا به حال در ایران بیش از 3 میلیارد دلار حکم صادر شده در مورد آمریکا.

وی افزود: دست ما هم بسته نیست دادگاههای ما هم به جرایم و اتهامات آمریکائیها بررسی خواهند کرد.

آصفی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص کشته شدن تبعه ایرانی در کانادا گفت: با مقامات کانادایی در حال گفتگو هستیم، کانادا به ترویج به عنوان کشورهای ناامن برای مهاجرین در می آید.

وی با بیان اینکه روشن است که به وظایف کنسولی و حقوقی خودمان عمل می کنیم گفت: به تدریج یک چهره ناامن از کانادا در جهان تصویر می شود.

خبرنگاری از اظهارنظرهای مسئولان و نمایندگان مجلس در خصوص WTO پرسید و گفت: آیا ایران خواستار تغییر این سازمان جهانی قبل از پیوستن به آن است؟ آصفی پاسخ داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناظر در این اجلاس شرکت کرد و طبیعی است که ما دیدگاه و رویکرد داریم و مواضع خودمان را می گوئیم کماآنکه کشورهای دیگر هم مواضع خود را می گویند در عرصه ای بین المللی تشریح مواضع برای اینکه ساختاری بهتر شود امری طبیعی است.

خبرنگاری پرسید: در پیمان همکاری خلیج فارس در مورد سه جزیره رایزنی هایی صورت گرفته موضع رسمی ایران چیست؟ آصفی پاسخ داد: ما از هر اقدامی که به خروج نیروهای خارجی از منطقه و همگرایی کشورهای منطقه ای کمک کند حمایت می کنیم و معتقدیم که در پرتو همکاریهای منطقه ای و همفکری و گفتگو بین کشورهای منطقه صلح و ثبات در منطقه برقرار می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیانیه دیده بان حقوق بشر علیه دو تن از وزرای آقای احمدی نژاد را بی ارزش تر از آن خواند که پاسخ دهد و در عین حال گفت: این دیده بان حقوق غرب را دیده بانی می کند نه حقوق بشر را.

وی در خصوص واکنش ایران به اهانت به آیت الله سیستانی در تلویزیون الجزیره گفت: خانم افخم مدیر کل ارتباطات و مطبوعات وزارت خارجه سفیر قطر را احضار کردند و اعلام کردند که این کار در چارچوب اطلاع رسانی نیست و موجب تفرقه در منطقه می شود و خواستار توضیح در این خصوص شدند.

به گفته وی سفیر قطر ابراز تاسف کرد و گفت: این برنامه بیانگر دیدگاه دولت قطر نیست.

آصفی در خصوص تصویب قطعنامه کانادا در خصوص حقوق بشر در ایران در سازمان ملل گفت: این خبر تازه ای نیست و قبلا هم بوده است و متاسفانه یک مساله داخلی را بهانه کرده اند و از آن استفاده سیاسی می کنند.

وی افزود: متاسفانه بحث حقوق بشر ابزار در دست برخی کشورها شده که استفاده مکرر از آن کارایی آن را از بین می برد.

وی تاکید کرد: کانادا در حقوق بشر مشکلات جدی دارد. 2 تن از شهروندان ایرانی در مدت زمان کوتاهی کشته شده که به آن رسیدگی نشده است.

آصفی با اشاره به وضعیت اسف بار بومیان کانادا گفت: ما برای کانادا آن جایگاه را قائل نیستیم که چنین اظهار نظری داشته باشند.

آصفی در پاسخ به این سوال که بیانیه اتحادیه اروپا بر مذاکرات روزهای آینده ایران و اروپا چه تاثیری خواهد داشت گفت: جلسه مذاکره جلسه جدی و صریح خواهد بود و ممکن است جلسه مشکلی هم باشد و این بر می گردد به اروپا که تا چه اندازه حقوق قانونی ما را به رسمیت بشناسد. بیانیه اتحادیه اروپا در ادبیات رایج جهان جایی ندارد باید بر احساسات غلبه کنند و از منطق و عقل پیروی کنند که متاسفانه این دو موضوع در بیانیه نبود.

وی در خصوص خبر رسانه های روسی مبنی بر لغو شدن جلسه دومای روسیه با حداد در پی اظهارات آقای احمدی نژاد گفت: این خبر درست نیست دو برنامه برای روز چهارشنبه گذاشته شده بود. یکی جلسه در دوما و دیگری سفر به تاتارستان که فکر کردیم سفر به تاتارستان با توجه به وجود مسلمانان در منطقه مهمتر است و این برنامه را ترجیح دادیم.

وی در خصوص عدم دیدار حداد عادل با پوتین در مسکو نیز توضیح داد: آقای پوتین در کشور نبودند و به آسیای میانه رفته بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه سفر هیات ایرانی به روسیه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دراین سفر فرصتی شد که دیدگاه هایمان را در مورد نیروگاه بوشهر بگوئیم.

خبرنگاری خارجی با اصرار و چندین بار بطور مکرر پرسید که موضع اعلام شده از سوی آقای احمدی نژاد آیا موضع دولت و موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران است و آصفی هر بار با تاکید پاسخ داد: این یک نظر علمی است.

خبرنگاری گفت اخیرا مقامات آمریکایی ایران را تهدید واقعی خوانده اند نظر شما چیست آصفی گفت: تهدید واقعی در منطقه کسی است که از هزاران کیلومتر آن طرف تر آمده و آسایش منطقه را بر هم ریخته و نتوانسته امنیت را برقرار کند.

وی گفت: آمریکا در ماههای اخیر چند ضرر کرده است. مهمترین آن از دست دادن افکار عمومی مسلمانان جهان و بخشی از سیاست مداران خودشان بوده است حال طراحی می کنند که این ضرر را جبران کنند اما طراحان خوبی نیستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در صورت حمله به ایران جامعه جهانی از مهاجمان حمایت خواهد کرد گفت: موضوع حمله به ایران موضوعی تخیلی است ما خیلی روی جامعه جهانی فکر نمی کنیم هر چند عامل مهمی است ولی ما ظرفیت های داخلی مان به حدی است که به دنبال این حرفها نرویم.

وی در خصوص حمایت ایران از حل مساله فیمابین عراق و سوریه اظهار داشت: ما از هر اقدامی که به امنیت در منطقه و به روابط بهتر در عراق و سوریه حمایت می کنیم و فکر می کنیم موضوعات کشورهای اسلامی باید با همفکری کشورهای اسلامی به نتیجه برسد.

خبرنگاری گفت: در رسانه های آلمان آمده است که مقامات آلمانی با تجدید نظر در روابط خود با ایران در پی اظهارات آقای احمدی نژاد ممکن است این موضوع ممنوعیت ورود آقای احمدی نژاد را به کشورشان مطرح کنند. آصفی پاسخ داد: اولا خیلی چیزها درکشور ما جرم است که اروپایی ها انجام می دهند چه کسی گفته تحقیق و مطالعه جرم است. اگر اروپا به این نتیجه رسیده باشد که تحقیق راجع به موضوعات جرم است باید دوباره نشست و دنیا را طور دیگری دید.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خاتمه اظهار داشت: این بحث مخالفت با ورود احمدی نژاد بحث رسانه ای است ضمن اینکه کسی هم نخواسته برود و باب اقدام متقابل هم همیشه باز است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین