کد خبر: ۳۲۶۲۴۷
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
چراغ سبز WTO برای الحاق ایران

برجام راه صادرات را می‌گشاید/آغاز دوران تازه اقتصاد ایران از آذرماه

معاون اول رئیس جمهوری در روز ملی صادرات گفت: آذرماه تحریم‌ها لغو و همزمان با آن دوران جدیدی از اقتصاد ایران در سطح داخلی و بین‌الملل آغاز خواهد شد و وزیر امور خارجه نیز گفته است: از تمام فعالان اقتصادی می‌خواهیم که ما را به فضای اقتصاد نزدیک کنند تا بتوانیم برای حل مشکلات بین‌المللی آنها تدابیر لازم را بیندیشیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آذرماه تحریم‌ها برداشته می‌شود.این خبر پیش‌بینی معاون اول رئیس جمهوری از لغو تحریم‌ها در روز ملی صادرات بود.صادرکنندگان و تولیدکنندگانی که نمی‌دانستند چه زمانی می‌توانند به اجرایی شدن برجام دل ببندند روز گذشته جواب خود را گرفتند. در این مراسم اسحاق جهانگیری و محمد جواد ظریف با دست پر به سالن اجلاس سران آمدند و از تمام فعالان اقتصادی خواستند که برای گذر از مرحله تحریم آماده شوند و در این مسیر دولت را تنها نگذارند.

به گزارش آفتاب، مرد دیپلماسی ایران نیز به فعالان عرصه اقتصادی تعهد داد که وزارت امور خارجه در خدمت آنهاست و از هر فرصتی استفاده خواهد شد که صادرکنندگان بتوانند در بازار جهانی حضور پررنگی داشته باشند.صادرکنندگان نیز خواسته‌های خود را مطرح کردند و گفتند مالیات از صادرکنندگان نباید اخذ شود،حمایت‌های تشویقی از صادرکنندگان در دستور کار قرار گیرد و تسهیل واردات مدنظر قرار گیرد. دولتی‌ها پس از شنیده شدن  این صحبت‌ها قول دادند مشکلات تولید و صادرات را با سرعت حل کنند تا با اجرایی شدن برجام سدی بر سر راه اقتصاد کشور نباشد.

اما  در مراسم روز ملی صادرات معاون اول رئیس جمهوری سال 94 را غیرقابل مقایسه با سال‌های گذشته دانست و گفت: اکنون در شرایط متفاوتی هستیم و مذاکرات سخت و دشواری در سطح بین‌المللی پشت سر گذاشتیم، این در شرایطی است که دشمنان ایران با پیشروی علیه ملت و نظام به نقطه حساسی رسیده بودند که استنباطشان در این بود که باید فشار بیشتری بر ایران وارد آورند. اما خوشبختانه با مذاکرات صورت گرفته توانستیم به حق خودمان برسیم. از این‌رو با اقداماتی که در سازمان انرژی اتمی صورت گرفته است، در آذرماه تحریم‌ها لغو و همزمان با آن دوران جدیدی از اقتصاد ایران در سطح داخلی و بین‌الملل آغاز خواهد شد.

بر این اساس از روز اعلام لغو تحریم‌ها روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت به تولید کشور اضافه خواهد شد و بسرعت تولید نفت را به دو میلیون بشکه در روز خواهیم رساند. وی با بیان اینکه برخی از گروه‌های خارجی که طی چند وقت اخیر به ایران آمدند و مذاکراتی داشتند باعث شد که نخستین قرارداد در حوزه اقتصادی منعقد شود، تصریح کرد: نخستین قرارداد خارجی به ارزش 2/4 میلیون یورو برای صنعت برق کشور امضا شد و بزودی مراحل تصویب آن در دولت طی خواهد شد.

وی گفت: برخی کشورها به زعم خودشان فضایی فراهم کرده بودند تا به واسطه ایجاد ایران هراسی در دنیا ما را از صحنه‌های مختلف عقب برانند، از طرفی کشورهای 1+5 به دلیل روحیه استکباری به دنبال زیاده‌خواهی از ایران بودند اما در چنین شرایطی ایران وارد مذاکره شد و فرصت‌های خوبی در اختیار تیم مذاکره کننده قرار گرفت.

وی تصریح کرد: دنیا از شرایط نا‌امن منطقه فهمید که با ایران می‌تواند ثبات را به منطقه برگرداند و شاید برای خود  غربی‌ها هم قابل تصور نبود که یک کشور جهان سومی در مقابل 6 قدرت بزرگ دنیا از چنین مذاکره‌ای به دستاوردهایی برسد که دستاوردی تاریخی برای ملت ایران و در دوران انقلاب به ثبت رسید.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه خوشحالیم هرکس هر مطالبه و هر مطلبی چه به حق و چه به ناحق داشت از طریق تلویزیون رسمی کشورعنوان کرد، افزود: پس از تمام اینها موافقان توافق طبق نظرسنجی‌ها در کشور 85 درصد بودند و تعداد مخالفان به 3 درصد هم نمی‌رسید.وی با اشاره به اینکه قبل از مذاکرات برخی صاحبنظران معتقد بودند که قطعنامه‌ها علیه ایران حتی در دوره 16 سال رؤسای جمهوری نیز قابل لغو نخواهد بود، خاطرنشان کرد: در همین مدت کوتاه پس از توافق، شورای امنیت با یک قطعنامه، 5 قطعنامه دیگر را لغو کرده است و آژانس هم وقتی گزارش خود را اعلام کرد کشورهای اروپایی روز اجرای لغو تحریم‌ها را اعلام کردند. جهانگیری تصریح کرد: اینکه یک عده سعی می‌کنند با یکسری حرف‌های کوچک‌ حاشیه‌ای این دستاورد بزرگ را در ذهن مردم کوچک کنند کار درستی نیست.

وی در مورد پول‌های بلوکه شده خارج از کشور گفت: 100 میلیارد دلار ذخایر ارزی در خارج از کشور داشته‌ایم که برخی صرف تضمین فاینانس شده، برخی در پروژه‌های نفت و گاز به‌کار گرفته شده و برخی را به داخل کشور آورده‌ایم و اگرچه برخی می‌گویند معادل ریالی 30 میلیارد دلار خرج شده است اما در نهایت این پول منبعی است که به کشور وارد می‌شود و در اختیار واردات، صادرات و فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد.

جهانگیری بر این نکته تأکید کرد که باید بازنگری‌های جدیدی در سیاست‌های راهبردی اقتصاد کشور انجام شود و گفت رهبری هم فرموده‌اند که اقتصاد مقاومتی باید تبدیل به برنامه‌های جدیدی شود و در جلسه ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی برنامه‌های جدید تدوین شده مصوب خواهد شد .وی در مورد جزئیات بیشتر برنامه‌های جدید راهبردی اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از آنها ارتقای بهره‌وری در 5 حوزه انرژی، نان، آب، سرمایه و نیروی کار است که فکر می‌کنیم ده‌ها میلیارد دلار حول این محورها وجود داشته باشد.معاون اول رئیس جمهوری  یکی دیگر از برنامه‌ها را برون‌گرایی اقتصاد و توسعه صادرات عنوان کرد و افزود: باید در حوزه صادرات با رویکردهای جدید ورود پیدا کنیم و کشورهای هدف را مشخص کرده و به آنها وارد شویم، به عنوان مثال به جای 10 کشوری که به آنها صادرات داریم باید  30 کشور را مد نظر قرار دهیم. جهانگیری در مورد تأثیر قیمت نفت در بودجه کشور نیز به این نکته اشاره کرد که اقتصاد ایران و بودجه بشدت وابسته به قیمت نفت است که با بالا و پایین رفتن آن اوضاع اقتصاد خوب یا متشنج می‌شود.

وی با انتقاد از عملکرد دولت نهم و دهم تصریح کرد: گزارش دیوان محاسبات عنوان می‌کند که حساب ذخیره ارزی باید در هنگام تحویل، 171 میلیارد دلار پول در خود داشته باشد ولی آقایان بی‌حساب میلیاردها دلار پول مملکت را خرج کردند و روزی که حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی انتقال یافت فقط 12 میلیارد دلار مانده بود.معاون اول رئیس جمهوری در مورد توضیح بیشتر درآمدهای نفتی دولت در سال 90 گفت: درآمد ارزی حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی 191 میلیارد دلار بوده که رشد اقتصادی کشور منفی 8/6 اعلام شده است و امسال پول نفت که در بودجه می‌آید کمتر از 20 میلیارد دلار است. در مقطعی مجبور شدند برای کنترل نرخ ارز 22 میلیارد دلار پول کشور را در استانبول و دوبی بفروشند تا بتوانند نرخ ارز را کنترل کنند.

همایش تخصصی برای بررسی مشکلات تولید و صادرات

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در مراسم روز ملی صادرات چندین خواسته از فعالان اقتصادی داشت. وی گفت: ما از تمام فعالان اقتصادی می‌خواهیم که ما را به فضای اقتصاد نزدیک کنند تا ما بتوانیم برای حل مشکلات بین‌المللی آنها تدابیر لازم بیندیشیم.از همین رو نیمه اول آبان ماه وزارت امورخارجه با حضور تمام سفرای کشورمان همایش و نشست‌های تخصصی برگزار خواهد کرد تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان چالش‌های خود را بیان کنند.یک روز کامل را در کنارتیم اقتصادی دولت به طرح مسائل روز اختصاص خواهیم داد و جلساتی با اتاق‌های بازرگانی و وزارتخانه‌های اقتصادی برگزار خواهیم کرد تا ما را راهنمایی کنند که برای توسعه بازارهای صادراتی چه کنیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه طی 30 سال گذشته به دلیل شرایط امنیتی ویژه کشور هم و غم خود را روی مسائل سیاسی متمرکز کرده است، تصریح کرد: ما در وزارت امور خارجه تعهد می‌کنیم که در حوزه صادرات هرکاری که نیاز باشد، انجام دهیم.ظریف در مورد شرایط جدیدی که امروز برای کشور به وجود آمده، گفت: شرایط امروز نقطه پایانی برای دوران تلخ سیاه‌نمایی گذشته است، زمانی از ایران چهره‌ای به عنوان تهدید امنیتی ترسیم کرده بودند و برای هر گفت‌وگو، رفت و آمد و کار با ایران هزینه‌های زیادی باید می‌شد.هراس افکنی از ایران و دشمن انگاری نظام اسلامی مبتنی بر تعالی اسلام را مطرح می‌کردند که امروز این تلاش‌ها رنگ باخته است و ما باید از این شرایط بهترین استفاده را کنیم.وزیر امور خارجه با بیان اینکه در دوران تحریم به گونه‌ای کار کرده بودند که ایران نتواند در صحنه‌های بین‌المللی حضور یابد، گفت: بیش از آنکه قانون و مقررات یا تحریم اثرگذار باشد، فضای روانی علیه کشور و مردم ما ایجاد کرده بودند، امروز این فضا در خارج ایران فرو ریخته است.وزیر امور خارجه اظهار امیدواری کرد: تصمیم گیرندگان برجام را اجرا کنند و اجازه دهند برجام شکل بگیرد. وی افزود: ما باید خودمان باورمان شود که می‌توانیم با کشورهای مهم دنیا مذاکره کنیم و به نتیجه برسیم و امروز وقت بهره‌ برداری است، اگر برجام نمره 5، 10 و 15 دارد، هر نمره‌ای هم که بگیرد، اما اگر از آن استفاده نکنیم و ناامیدی را در مردم تزریق کنیم، یقیناً نمره‌اش صفر خواهد بود.باید کمک کنیم تا فضا را تبدیل به واقعیت کنیم و دیگران آنچنان اقتصادشان با ما گره بخورد که نتوانند ما را تحریم کنند.

تخفیف ۵۰درصدی مالیات برای خارجی‌ها

همچنین محمدرضا نعمت‌زاده وزیرصنعت، معدن و تجارت گفت: برای حمایت از صادرات باید مشوق‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاری مشترک با خارجی‌ها، تخفیف ۵۰ درصدی مالیات برای مشارکت خارجیان در تولید داخل و حداقل صادرات 3۰درصد ازمحصولات تولیدی را لحاظ کرد. وی با بیان اینکه 200 میلیون دلار در جهت حمایت از صادرات به صندوق ضمانت صادرات واریز شد افزود: در برنامه راهبردی وزارت صنعت پیش‌بینی شده است که صادرات کالا و خدمات از ۶۳ میلیارد دلار در سال ۹۳ به نزدیک ۱۹۰ میلیارد دلار در سال چشم‌انداز برسد و بنابراین باید صادرات را در بخش غیرنفتی اعم از کالا و خدمات به سه برابر افزایش دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: سیستم بانکی کشور باید برنامه فشرده‌ای را برای حمایت از صادرکنندگان تدارک ببیند و از سوی دیگر، دفاتر و نمایندگی‌های خارجی از سوی صادرکنندگان در بازار خارج فراهم شود.وی با بیان اینکه برای پنج سال آینده رونق اقتصادی سالانه هشت درصدی پیش‌بینی شده است افزود: در سال گذشته شاهد رشد حدود 20درصدی صادرات غیرنفتی بودیم که نتیجه تلاش همه فعالان در این زمینه است که متأسفانه در نیمه نخست سال جاری با کاهش صادرات مواجه بودیم که ناشی از شرایط عمومی کشور به دلیل بلاتکلیفی و طولانی‌شدن نتایج برجام و از طرفی افت قیمت‌های جهانی و ناامنی‌هایی بود که در بعضی از بازار‌های هدف ما به وجود آمد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار امیدواری کرد:در نیمه دوم سال جاری با فراهم آمدن فضای مناسب برای فعالان، صادرات ما رشدی مثبت داشته باشد و بتوانیم در سال آینده حرکتی جهشی در این زمینه داشته باشیم.

براساس گزارش ایران، ولی الله افخمی راد معاون وزیر صنعت نیز در این مراسم از چراغ سبز سازمان جهانی تجارت (WTO) برای الحاق ایران به این سازمان خبرداد و گفت: مذاکرات گروه کاری ایران بزودی آغاز خواهد شد.امروز که در آستانه اجرای برجام هستیم، دیپلماسی اقتصادی باید الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت را به صورت جدی پیگیری کند.

به گفته وی، هم اکنون صادرات ایران به تعداد کمی از کشورها و کالاها محدود شده و تمرکز بر بازارهای هدف بشدت افزایش یافته است. در ۶ ماهه ابتدای امسال با‌وجود اینکه میزان ارزش صادرات به دلیل رکود کاهش نشان می‌دهد اما در صادرات با ارزش افزوده بالا رشد داشته‌ایم و در ترکیب کالاهای صادراتی غیر از محصولات سنتی، کالاهای با ارزش افزوده بالا رشد داشته‌اند. همچنین محسن جلالپور رئیس اتاق بازرگانی ایران  گفت: تیم اقتصادی دولت خیال بخش خصوصی را بابت اجرای بسته رونق اقتصادی در نیمه دوم سال راحت کرد، چرا که دولتمردان وعده دادند که بخش مولد اقتصاد را از یاد نبرند.نگرانی فعالان اقتصادی از بسته رونق به دلیل چگونگی تخصیص منابع تزریق در این بسته بود که با توضیحات تیم اقتصادی دولت، این نگرانی تا حدودی رفع شده است.

وی اظهار داشت: آنچه به عنوان سیاست‌های تسریع در رشد اقتصادی در قالب بسته رونق از سوی دولت رونمایی شده است، براساس پیشنهاد‌های اتاق بازرگانی و بخش غیردولتی اقتصاد است و البته فکر می‌کنیم برای یک دوره ۵ ماهه، این بسته یک برنامه خوب است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین