کد خبر: ۳۲۸۳۷۸
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹

سازمان اوقاف: وجود 175 هزار موقوفه در کشور

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: حدود 175 هزار موقوفه در کشور داریم که این آمار شامل مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و موقوفات است که به دو دسته فاقد درآمد و یا درآمدزا تقسیم می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در نشست مشترک کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که «سازمان اوقاف در سه حوزه قرآن، موقوفات و بقاع متبرکه فعالیت‌هایی دارد» اظهار کرد: سازمان اوقاف در حوزه قرآنی به برگزاری مسابقاتی در سطح شهرستان‌ها، استان‌ها و در کل کشور پرداخته است. مسابقات قرآنی اوقاف که در سطح کشور برگزار می‌شود محصول برگزاری 1300 مسابقه در سطح شهرستانی و استانی است که از مجموع برگزاری این مسابقات در نهایت دو نماینده از کل استان‌ها در رشته‌های قرائت و حفظ شرکت می‌کنند.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در سال 1390 مطالبه‌ای مبنی بر تربیت 10تا 15 میلیون حافظ در کشور داشتند و سازمان اوقاف متعهد شد که در تربیت این حفاظ نقشی ایفا کند به همین سبب در طی این چهارسال یک میلیون نفر حافظ قرآن را در سطوح مختلف تربیت کرده‌ایم و هم اکنون که در چهارمین سال اجرایی طرح هستیم یک میلیون و 235 هزار نفر در سطوح مختلف این طرح شرکت کرده‌اند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: ماموریت بعدی سازمان اوقاف در راستای ساماندهی امامزادگان است. ما در کشور بیش از هشت هزار و 51 امامزاده و بقعه داریم که برخی از این‌ها امامزاده نیستند بلکه یک عالم معروف بوده‌اند مانند بقعه شیخ صدوق در شهر ری و یا بقعه علامه مجلسی در اصفهان. در برخی از بقاع متبرکه هم چندین امامزاده مدفون هستند که برخی از آن‌ها فرزندان بلافصل ائمه محسوب می‌شوند مانند علی بن محمدباقر (ع) که با چند واسطه به یکی از ائمه اطهار (ع) می‌رسد.

محمدی تصریح کرد: ماموریت سوم سازمان اجرای سنت حسنه وقف و موقوفات و اجرای امینانه موقوفات است. برخی از موقوفات کشور توسط وارثان اداره می‌شود ولی در مجموع بیش از 8 هزار موقوفه در کشور متولی دارند و پرونده آن‌ها در سازمان اوقاف موجود است و ما تنها وظیفه نظارت بر این موقوفات را بر عهده داریم. موقوفات فاقد متولی هم توسط سازمان اوقاف اداره می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: اداره این موقوفاتی که بدون متولی است بر اساس احکام اسلامی برعهده حاکم اسلامی است و این ماموریت از سوی ولی فقیه به سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار شده است. در مجموع در حدود 175 هزار موقوفه در کشور داریم که این آمار شامل مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و موقوفات است که به دو دسته فاقد درآمد و یا درآمدزا تقسیم می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین