کد خبر: ۳۳۰۴۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۸۴ - ۱۸:۴۰

کلیات برگزاری بزرگترین رویداد سینمائی کشور

آفتاب‌‌نیوز : وي در نشست مطبوعاتي اين جشنواره تصريح كرد: سعي كرديم تا در اين رويداد كارنامه يكساله سينمايي كشور را بصورت كامل ارزيابي كنيم و فيلمي از قلم نيافتند .
وي با اشاره به لزوم توجه به حيات طبيعي سينما، عنوان كرد: در سال‌هاي اخير تلاش شد تا مقررات جشنواره به نفع صاحبان فيلم و بازگشت سريع سرمايه آن‌ها تعديل شود و اكران فيلم‌ها بدليل شركت در جشنواره به تعويق نيافتد.
وي با تاكيد برسياست توفيق اقتصادي سينماي ايران ، ادامه داد: خوشبختانه برخي از فيلم‌هايي كه به دلايل اقتصادي توفيق شركت در جشنواره را پيدا نكرده‌اند، مي‌توانند در جشن خانه سينما كه محدوديت اكران عمومي ندارد، مورد قضاوت قرار مي‌گيرند.
رضاداد به اعمال سياست‌هاي معاونت جديد سينمايي كشور در توليدات شركت‌كننده در جشنواره اشاره كرد و ادامه داد: البته برخي از اين رويكردها در بخش پروانه ساخت اعمال شده و حضور شخصيت هاي عضو شوراي پروانه نمايش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌تواند ضمن تطبيق اثر توليد شده با معيارهاي اين معاونت ، زمينه نمايش عمومي فيلم‌ها را فراهم كند.
دبير بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر ضمن منحصر به فرد شمردن اين رويداد به تنوع بخش‌هاي رقابتي آن اشاره كرد و ادامه داد: بخش بين‌المللي جشنواره فيلم فجر با توجه به شكل‌گيري زير مجموعه‌هايي چون مسابقه سينماي آسيا و مسابقه سينماي معناگرا، توسعه مطلوبي يافته و از ظرفيت مناسبي براي برگزاري بصورت مستقل برخوردار شده است اما با توجه به محدويت امكانات امكان برگزاري آن بصورت مستقل هنوز وجود ندارد، ضمن اينكه در جشنواره‌هاي مختلف جهاني نيز رقابت آثار منحصر به يك بخش نمي‌شود.
رضا داد خاطر نشان كرد: سينماي معناگرا به عنوان يك رويكرد در جشنواره فيلم فجر مطرح مي‌شود و ژانرهاي مختلفي را در برگيرد، اما هدف ما در اين سينما اين است كه به گوهر ناب سينماي ديني نزديك ‌شويم و با عبور از دامنه در قله اين سينما به سينماي ارزشي و فاخر با رويكرد ديني برسيم.
وي درجه بندي‌هاي جشنواره‌ها را عاملي محدودكننده براي اين رويدادها عنوان كرد و اظهار داشت: برخي از جشنواره‌هاي معتبر از جريان درجه بندي جهاني جدا شده‌اند ، درواقع رسيدن به درجه الف جهاني اگرچه مساله مطلوبي است اما نياز به تامل دارد و بايد به اين سوال فكر شود كه اين درجه چه توفيقاتي را نصيب جشنواره فيلم فجر مي‌كند و تا چه اندازه نقشي بازدارنده براي توسعه آن خواهد داشت .
رضا داد به بخش بين‌اللمل جشنواره اشاره كرد و افزود: در اين بخش سعي شده آثاري انتخاب شود كه قابل رقابت با سينماي ايران باشند و فيلم‌هاي متقاضي نسبت به فيلم‌هاي شناسايي شده در اولويت قرار دارند، در اين رقابت است كه امكان محك زدن وضعيت سينماي ايران با جريان سينماي جهاني فراهم مي‌شود.
وي تقاضاي شركت آثار فاقد پروانه ساخت در اين رويداد را بلامانع عنوان كرد و تاكيد كرد: نمايش در جشنواره تضميني براي اكران عمومي آثار نيست ، ضمن اينكه در اين رويداد از منظر سينماي حرفه‌اي به آثار نگريسته مي‌شود، درواقع در اين جشنواره ممكن است آثاري شناسايي شوند كه ازاستانداردهاي لازم براي اكران عمومي برخوردار باشند كه تعيين تكليف در خصوص آن‌ها به شوراي مخصوصي در معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مربوط مي‌شود.
وي نقش ادبيات به عنوان بخش مهمي از هنرهاي نمايشي را در حوزه سينما حياتي برشمرد و يادآور شد: نگاه ما در جشنواره فيلم فجر به سمت توجه به ادبيات كهن و معاصر ايراني سوق يافته و در اين راستا يك سيمرغ بلورين در بخش فيلم‌نامه اقتباسي اضافه شده است .
وي يادآور شد كه در جهت تلاش در اين حوزه اقداماتي هم در بنياد سينمايي فارابي صورت گرفته كه در حوزه كودك و نوجوان و با همكاري انجمن نويسندگان كودك تاكنون ۲۰۰ عنوان كتاب بررسي و ۸۰ كتاب انتخاب اوليه شده و براي بررسي نهايي به بنياد معرفي شده است .
دبير بيست و چهارمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر به محدويت منابع جشنواره براي برگزاري همزمان در استان‌ها اشاره كرد و افزود: در صورتيكه استان‌ها منابع مالي را تامين كنند و امكان و زمان هماهنگي وجود داشته باشد ما از برگزاري اين رويداد در استان‌ها استقبال مي كنيم .
وي تقويت بخش خصوصي در ايجاد ارتباط تجاري با سينماي جهان را از اهداف بازار جهاني جشنواره فيلم فجر دانست و عنوان كرد: تشويق بخش خصوصي و كارآمد كردن نيروهاي بالقوه اين بخش مي‌تواند باعث حركت سينماي ايران به سمت ارتباط با مخاطبان منطقه و جهان شود.

محورهای اصلی مصاحبه مطبوعاتی دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر

اهداف اصلی جشنواره عبارت اند از :
•آشنایی دست‌اندرکاران تولید و مخاطبان با بخشی از آثار برگزیده تولیدات سینمای ایران
•تلاش در جهت ارزیابی کمی و کیفی عملکرد یک‌ساله سینماگران به وسیله خود آن‌ها و مدیریت سینمایی و فرهنگی کشور
•شناسایی نقاط ضعف و قوت عملکرد مجموعه سینمایی کشور به منظور تجربه‌اندوزی و اصلاح روش‌ها و عملکردها
•تشویق آثار و فعالیت‌های برجسته‌تر با هدف ارتقای کمی و کیفی فرهنگی‌، هنری و صنعتی سینمای کشور
•شناسایی استعدادهای جدید سینمایی کشور و معرفی و ارزیابی آثار آن‌ها
•ایجاد شرایط رقابتی با سینمای قابل رقابت در دنیا و تلاش در جهت رشد سینمای کشور به نسبت آثار در حال تولید در دنیا

بخش‌های رقابتی جشنواره عبارت اند از:
بخش مسابقه سینمای ایران بلند و کوتاه
بخش مسابقه فیلم‌سازان اول و دوم
بخش مسابقه سینمای مستند
بخش مسابقه سینمای بین‌الملل
بخش مسابقه سینمای آسیا
بخش مسابقه سینمای معناگرا
امسال نیز چون گذشته برای هر بخش، هیات انتخاب ویژه‌ای در نظر گرفته شده که هیات انتخاب بخش‌های بین‌الملل، مستند و سینمای ایران کار خود را آغاز کرده‌اند.

بخش سینمای ایران:
امسال در بخش سینمای ایران تعداد ۴۵۹ فیلم بلند، کوتاه و مستند متقاضی شرکت در بخش‌های مختلف سینمای ایران جشنواره شده اند .
از میان ۴۵۹ فیلم متقاضی تعداد ۱۰۱ فیلم بلند سینمایی ، ۱۵۴ فیلم کوتاه و ۲۰۴ فیلم مستند برگه تقاضاي شركت به دبیرخانه جشنواره رسیده است .
هیات انتخاب هر دو بخش فیلم‌های داستانی و مستند کار انتخاب آثار را از هفته گذشته آغاز کرده‌اند و انتظار می‌رود تا تاریخ پنجم دی ماه کار انتخاب آثار به پایان رسیده و نتایج انتخاب فیلم‌ها دهم دی ماه از سوی روابط عمومی جشنواره اعلام شود.
در بخش سینمای ایران بین ۲۰ تا ۲۲ فیلم برای بخش مسابقه انتخاب می‌شوند و تعدادی دیگر برای بخش مهمان انتخاب می‌شوند.
در بخش مسابقه فیلم های اول و دوم استقبال فیلم‌سازان به نحو چشمگیری افزایش یافته است به گونه‌ای که ۴۰ فیلم متقاضی مسابقه فیلم‌های اول و دوم در میان آثار ارسال شده به این رویداد حضور دارند.
امسال تعداد فیلم‌های بلند رسیده به دبیرخانه جشنواره چه در زمینه سینمای ایران و چه در زمینه سینمای جهان افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است .
به نظر می‌رسد که با پایان کار هیات انتخاب سینمای ایران از میان ۱۰۱ فیلم بلند متقاضی جشنواره، ۳۰ تا ۳۵ فیلم ايراني در بخش‌های مختلف این رویداد به نمایش در می آید.
امسال در مقررات جشنواره توجه ویژه‌ای به اقتباس ادبی شده و این موضوع از محورهای جدید مقررات جشنواره است و امسال یک سیمرغ بلورین تحت عنوان بهترین فیلم‌نامه اقتباسی به فهرست جوایز این رویداد اضافه شده است .

بخش سینمای بین الملل:
کار هیات انتخاب بخش بین الملل جشنواره از ۱۸آبان ماه آغاز شده و تا هفته اول دی ماه ادامه دارد در بخش بین الملل از میان ۱۸۷ فیلم متقاضی شرکت در جشنواره، ۱۰۵ فیلم بلند به دبیرخانه این رویداد ارسال شده است، ضمن اینکه در راستای شناسایی فیلم‌های جهان برای این رویداد ۱۶۰ فیلم بلند دیگر نیز بررسی شده اند.
در مجموع در بخش بین‌الملل از میان ۲۶۵ فیلم بلند ۴۲ فیلم بلند برای بخش‌های مسابقه و تعدادی برای بخش‌های غیر رقابتی انتخاب خواهند شد .
از میان ۸۲ اثر ارسالی کوتاه و مستند خارجی حدود ۲۰ اثر برای بخش مسابقه بین‌المللی انتخاب خواهند شد.
۴۲کشور خارجی متقاضی شرکت در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هستند که از میان آن ها ۲۲ کشور از قاره اروپا، ۱۳ کشور از قاره آسیا ،۴ کشور از قاره آمریکا ،۲ کشور از قاره افریقا و یک کشور از قاره اقیانوسیه خواستار حضور در این رویداد هستند.

اسامی کشورهای متقاضی:
کشورهای آرژانتین ،آفریقای جنوبی ، آلمان، آمریکا، ارمنستان ،اتریش ،اسپانیا، استرالیا، اندونزی، ایتالیا، ایرلند، بلژیک، چین، دانمارک، روسیه، رومانی، ژاپن، سوریه، سوئد، سوئیس، شیلی، عراق، هلند، هند، فرانسه، فلیپین، فلسطین، فنلاند، قزاقستان ، کانادا، کره جنوبی، کرواسی، لهستان، لیتوانی، مالزی، مراکش، نپال، نروژ، یونان و ویتنام خواستار حضور در این رویداد هستند.
فیلم های بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر تا دهم دی ماه انتخاب و از طریق روابط عمومی جشنواره معرفی می شوند.

بخش های غیر رقابتی خارجی:
همچنین در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر شاهد حضور بخش‌های غیررقابتی زیر خواهیم بود :
سینمای امروز چین (به مناسب یکصدمین سال سینمای چین)
مروری بر آثار یوجی یامادا (بازمانده نسلی فاخر)
سینمای انیمیشن
پنجره ای به آسیا
جشنواره جشنواره ها
نمایش های ویژه مستند
نمایش فیلم های سینمایی روز جهان
چشم انداز سینمای آمریکای لاتین
مروری بر آثار سیدنی لومت
که اسامی فیلم های هر بخش به مرور توسط روابط عمومی جشنواره اعلام می شود.

سینماهای جشنواره :
مردم می توانند از مجموعه برنامه های جشنواره امسال در سینماهای عصر جدید، فلسطین، بهمن، پایتخت، فرهنگ، سپیده و آستارا استفاده کنند.
سینمای صحرا مخصوص رسانه‌های جمعی و مطبوعات پیش‌بینی شده است و دو سینمای دیگر به نمایش اختصاصی فیلم‌ها برای هنرمندان و اعضای خانه سینما و اتحادیه تهیه‌کنندگان اختصاص خواهد داشت .

انتشارات جشنواره :
همزمان با بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر و در راستای تحقق سیاست رشد و اعتلای فرهنگ مكتوب در حوزه سینما امسال ۱۸ جلد کتاب در سه بخش منتشر میشود .
بخش اول شامل ۴ کتاب است که به مباحث نظری در سینما می پردازند .
بخش دوم شامل ۸ کتاب در حوزه سینمای معناگرا است .
بخش سوم شامل ۶ کتاب است که به مسائل فنی و آموزشی سینما می پردازد.

مراسم افتتاحیه و اختتامیه :
مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر شامگاه پنج شنبه بیست و نهم دی ماه سال جاری همزمان با عید سعید غدیر خم در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار می شود.
همچنین در این مراسم از سه هنرمند سینمای کشور سرکار خانم گلاب آدینه و آقایان خسرو سینایی و مجید انتظامی تجلیل به عمل می‌آید.
با توجه به تعداد جوایز بخش های بین الملل جشنواره آیین اهدای جوایز این بخش نیز چون سال گذشته بصورت مستقل روز هشتم بهمن ماه برگزار می شود .
همچنین مراسم اختتامیه بخش سینمای ایران روز نهم بهمن ماه و مراسم اهدای جوایز جنبی جشنواره روز دهم بهمن ماه سال‌جاری برگزار می شود.

پیش فروش بلیت ها:
امسال از روز بیستم دی ماه بلیت ها ی جشنواره مانند سال های گذشته پیش فروش می شود که زمان و نحوه مراجعه گروه های مختلف در روزهای آینده اعلام می شود.
امسال قیمت بلیت های جشنواره بصورت شناور خواهد بود و در سینما ها و سانس های مختلف قیمت بلیت های بین هزار تا دو هزار تومان بر اساس سانس های پر مخاطب و سینماهای دارای امکانات بیشتر متغیر خواهد بود.
همچنین در این دوره از جشنواره مثل سال های قبل سانس های صبح سینماها با مشاركت سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران به برنامه زنگ سینما و نمایش برای کودکان اختصاص یافته است .
دانشجویان می توانند در روز مخصوص پیش فروش برای دانشجویان ، با تخفیف ۲۰ درصد بلیت برنامه های بیست و چهارمین فیلم فجر را خریداری نمایند.

بازار فیلم :
بازار فیلم تجربه ای برای ورود سینمای کشور به عرصه تجاری است با توجه به توفیقات فرهنگی سینمای کشور تلفیق این وجه سینما با وجوه اقتصادی وتجاری، امکان شکوفایی هنر و صنعت سینمای کشور را فراهم می کند.
نهمین بازار فیلم ایران امسال از روز چهارم تا هشتم بهمن ماه در تهران برگزار می شود و تاکنون حضور بیش از ۲۵ کمپانی خارجی در این بازار قطعی شده است .
در این بازار علاوه بر شرکت های خارجی شرکت های تولید و پخش داخلی نیز حضور خواهند داشت .

نصب سیستم حفاظتی :
همچون سال گذشته سیستم های امنیتی و حفاظتی در سینماهای جشنواره برای حفظ حقوق مادی و معنوی صاحبان فیلم ها تعبیه شده است .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین