کد خبر: ۳۳۲۰۵۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
رییس کمیته سیاست خارجی مجلس عوام انگلیس:

انزوای ایران فاجعه بود/ هدف بسیار مهم و مشترک ما شکست داعش است

'کرسپین بلانت' رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس عوام انگلیس در آستانه سفرش به تهران، با 'فاجعه بار خواندن انزوای'پیش از این ایران،تصریح کرد: 'ما اکنون هدف بسیار مهم و مشترکی را در پیش رو داریم و آن شکست گروه تروریستی داعش و برقرار کردن امنیت و ثبات برای مردم منطقه است'.
آفتاب‌‌نیوز :
«کرسپین بلانت» رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس عوام انگلیس در گفت وگو با ایرنا گفت: 'هر کس که با این قسمت از کره زمین آشنایی داشته باشد، می داند که ایران یکی از تمدن های بزرگ جهان است و اینکه تاکنون به نحوی نامناسب در انزوا بوده است، برای همه ما فاجعه بوده است.' 

رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس انگلیس اظهار کرد: اکنون خاورمیانه مرکز بسیاری از ناآرامی ها و درگیری ها بدل گشته و ایران در مرکز این گرداب قرار گرفته است. این مهم است که ایران بتواند به عنوان بازیگر مهم منطقه و در چارچوب جامعه جهانی، ایفای نقش بکند.

وی درپاسخ به این سووال که سیاست انگلیس درقبال ایران را در شرایط فعلی چگونه ارزیابی می کند، گفت:'باتوجه به تاریخ روابط ما (انگلیس) و ایران، داستان پردازی هایی شکل گرفته که از کنترل ما خارج شده است.'

بلانت بابیان اینکه «باید این داستان پردازی ها شکسته شود» افزود: این امکان از طریق ارتباطات رودررو میان نمایندگان پارلمان و درک بیشتر از واقعیت های جایگاه دو کشور، به جای دامن زدن به داستان پردازی ها قابل تحقق است.

وی افزود: ما باید این مسایل را کنار بگذاریم و به اهداف مشترک توجه بیشتری کنیم و با همکاری هم اهداف مشترکمان را محقق سازیم. 

این سیاستمدار انگلیسی اظهار داشت: 'ما اکنون هدف بسیار مهمی را در پیش داریم که همان شکست داعش است. بنابراین منافع مشترک ما برقرار کردن امنیت و ثبات برای مردم منطقه است. '
بلانت اظهار داشت: هر روز که از به دام افتادن برخی از شهروندان انگلیسی و سایر مردم جهان در اندیشه های اغواگر آن ها (داعش) می گذرد و اینکه آن ها از این اندیشه ها برای ترور و کشتار مردم استفاده می کنند، یک تأخیر به حساب می آید.

وی تصریح کرد: ایران و انگلیس در کنار هم نقش مهمی را برای پایان بخشیدن به این جریان دارند.
این سیاستمدار انگلیسی در پاسخ به این سووال که انگلیس و ایران چگونه می توانند علیه داعش با یکدیگر همکاری کنند، گفت: در حالی که ائتلاف جهانی از طریق آموزش ارتش عراق تلاش می کند تا از آن حمایت کرده و آن را به قوایی مؤثر بدل کند، ایران نیز نقش مهمی در کمک به ترمیم ارتش عراق داشته است.

وی افزود: 'البته سووالاتی در خصوص نفوذ بیش از اندازه ایران به دلیل همسایگی اش با عراق مطرح است اما ایران علاقه مند است که ارتش عراق به قوای اصلی این کشور، تحت رهبری دولت در آید. 

وی همچنین توافق هسته ای میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک را گامی مهم توصیف کرد و گفت: با گام بزرگ توافق هسته ای، پروسه بازگشت ایران به جامعه جهانی آغاز شد و تهران به دلیل جایگاه مهم اش در منطقه، نقشی را که شایسته آن است را ایفا خواهد کرد. 

بلانت افزود: این توافق همچنین موانع را برای ایجاد انسجام بیشتر در سیاست های بین المللی برطرف خواهد ساخت. 

رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس عوام انگلیس در ادامه به برنامه سفرش به تهران اشاره کرد و گفت: این سفر در چارچوب انجام بررسی ها در مورد سیاست های خارجی انگلیس در رابطه با داعش صورت می گیرد. 

وی اظهار داشت: در جریان این سفر موضوعاتی همچون توافق هسته ای وین مطرح نخواهد شد.

این سیاستمدار با بیان اینکه ‘اعضای کمیته سیاست خارجی مجلس عوام انگلیس به 9 کشوری که داعش در نزدیکی آنها فعالیت دارد سفر خواهند کرد’ افزود: با توجه به اهمیت ایران در این جریان، به عنوان رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس انگلیس تصمیم گرفتم که به تهران و ابوظبی سفر کنم؛ و سایر همکاران این کمیته نیز قرار است به آنکارا، بغداد، قاهره، عمان و بیروت سفر کنند.

وی باتأکید دوباره براینکه«این موضوعی(داعش) است که ما [با ایران] اهداف و منافع مشترکی داریم» ادامه داد: 'بنابراین تمام مسائل حساس و ناهموار در رابطه انگلیس و ایران به دلیل اهمیت این مساله کنار گذاشته خواهد شد تا ما بتوانیم در منافع مشترکی که داریم متمرکز شویم.'

بلانت ادامه داد: به دنبال آن زمینه برای برطرف ساختن برخی از مسایل و تبیین سیاست هایی که براساس آن بتوان برای اهداف مشترک همکاری کرد، فراهم خواهد شد که این نیز به تقویت روابط دو کشور کمک خواهد کرد.

بلانت در ادامه افزود: من از اینکه فرصتی برای دیدار از ایران حاصل شده و مهمان نوازی که می دانم در انتظار ما خواهد بود، سپاسگزارم. 

وی افزود: من می دانم که تنظیم چنین دیدارهایی ساده نیست، لذا من از متصدیانی که این برنامه را تدارک دیده اند تشکر می کنم.

این سیاستمدار انگلیسی در ادامه و در پاسخ به این سووال که آیا پیشرفتی در مساله صدور ویزا در سفارت انگلیس در تهران صورت گرفته یا نه گفت: 'این بخشی از جریان ترمیم روابط دو کشور است؛ من امیدوارم که رهبران ایران در این فرایند با اطمینان بیشتری گام بردارند.'

وی همچنین در پاسخ به این سووال که پارلمان های دو کشور چگونه می توانند در راستای ترمیم روابط گام بردارند گفت: هرچه تعامل ما بیشتر باشد درک ما از یکدیگر هم افزایش خواهد یافت. همکاران من که تاکنون به ایران سفر داشته اند، نظرات مساعدتری را نسبت به ایران و اهمیت آن دارند. 
رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس انگلیس در پاسخ به این سووال که آیا دولت انگلیس برنامه ای برای دعوت از رئیس جمهور ایران دارد یا نه اظهار کرد: 'من جزوی از دستگاه دولتی نیستم، اما دلیلی برای انجام ندادن آن نمی بینم. '

وی افزود: من از اینکه اکنون در شرایطی به سر می بریم که به دلیل تعمیق روابط با ایران و فرصت های تجاری، وزیر خارجه ما (انگلیس) اعلام می کند ایران جزیی از برنامه های توسعه آبادانی انگلیس به شمار می آید، احساس خرسندی می کنم. 

این سیاستمدار انگلیسی در پاسخ به این سووال که 'آیا پیام خاصی را برای مقامات ایران در این سفر دارد'، گفت: گروه پنج بعلاوه یک، از قدرت های منطقه ( خاورمیانه ) انتظار دارند که در سطح عمل با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به جای حملات لفظی در این خصوص (شکست داعش) با یکدیگر گفت وگو کنند. 

وی افزود: 'تمام این کشورها منابع مشترکی را در برقراری ثبات و امنیت در منطقه دارند و این مهم است که آن ها بتوانند در فضایی مسالمت آمیز اختلافاتشان را کنار گذاشته، به یکدیگر احترام بگذارند و باهم همکاری کنند. تنها در چنین شرایطی می توان به برقراری امنیت و ثبات در منطقه کمک کرد.'

«کرسپین بلانت» رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس عوام انگلیس قرار است روز جمعه در رأس یک هیات پارلمانی انگلیسی راهی تهران شود. 

به گفته 'حسین شیخ الاسلام ' مشاور امور بین الملل رییس مجلس شورای اسلامی این سفر به دعوت علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و باهدف گسترش و توسعه روابط پارلمان دو کشور صورت می گیرد.

حسین شیخ الاسلام روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان این که این هیات پارلمانی قرار است در سفر سه روزه اش با جمعی از مسوولان ایرانی دیدار و گفت وگو کند، بیان داشت: در این سفر قرار است هیات پارلمانی انگلیس با علی لاریجانی رئیس مجلس، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه و یکی از معاونان دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت و گو کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین