کد خبر: ۳۳۷۲۹۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲

آرزوی 20 ساله عضویت ایران در WTO محقق می‌شود؟

جمهوری لیبریا و افغانستان هم به تازگی مراحل پیوستن به سازمان تجارت جهانی را پشت سرگذاشتند و عضو WTO شدند، اما درخواست عضویت 20 ساله ایران به این سازمان همچنان ناکام مانده و اکنون وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرده در پساتحریم ایران هم عضو WTO شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 اگرچه ایران سال‌هاست خواستار پیوستن به سازمان تجارت جهانی است اما نه درخواست عضویت ایران به این سازمان پذیرفته شده و نه هنوز ایران توانسته خود را برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی آماده کند. اکنون با نهایی شدن پرونده هسته‌ای ایران و آغاز رفع تحریم‌ها امیدواری برای پذیرش ایران در WTO بیشتر شده است. 

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع وزرای تجارت و صنعت کشورهای عضو WTO گفته است: عمر درخواست عضویت ایران درسازمان تجارت جهانی به اندازه تاریخچه WTO است. درخواستی که سال‌ها با مخالفت آمریکا مواجه بوده و هیچ‌گاه عملیاتی نشده است. 

اما به گفته نعمت‌زاده اکنون نتایج مثبت توافق هسته‌ای، زمینه را برای ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی با دنیا فراهم کرده و عضویت در WTO را به یکی از اولویت‌های ایران تبدیل کرده است. 

احتمالا ضرورت حضور ایران پس از عضویت کشوری مانند افغانستان در سازمان تجارت جهانی بیش از بیش حس شده است. کشوری که سال‌ها در لیست کشورهای بسیار فقیر شناخته می‌شد که اقتصاد به سامانی هم ندارد و افغان‌ها را وادار کرده بود برای اشتغال به کشورهای مجاور مهاجرت کنند. 

حال ایران پس از به نتیجه رسیدن توافقات هسته‌ای گویا عزم خود را برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی عزم کرده است. این خبر را نعمت‌زاده اعلام کرده و گفته: سرانجام پس از چندین سال مذکرات فشرده تمام ابهامات از برنامه هسته‌ای ایران زدوده شده است و ما گام بعدی را در جهت همراهی عمیق‌تر با اقتصاد جهانی بر می‌داریم. برای این امر رژیم تجاری و سرمایه‌گذاری خود را ارائه داده و همکاری دوجانبه و منطقه ای با شرکای تجاری خود را دنبال می کنیم. با این وجو ، ما بر این باوریم که منطقه گرایی مکمل سیستم تجاری چندجانبه است ونه جایگزین آن. در این راستا نهایی کردن عضویت ما در WTO اولویت جمهوری اسلامی ایران است.

نعمت زاده اظهارداشت: به عنوان بزرگترین اقتصاد خارج از WTO، عضویت کامل ما رویکردی برد-برد برای همه و گامی مهم برای ایجاد یک سازمان جهانی به معنای واقعی کلمه خواهد بود.

نعمت‌زاده با اشاره به تاریخچه درخواست ایران برای عضویت در WTO گفته: ما اینجا نیستم تا در گذشته سیر کنیم. ما باید روی آینده تمرکز کنیم. لذا، من خوشحالم که اعلام کنم گزارش رژیم تجارت خارجی ایران که در سال 2009 ارائه گردید به کلی مورد بازبینی و به روز رسانی قرار گرفته و (این رژیم) منعکس کننده تمام قوانین و قواعد لازم‌الاجرای چند سال پیش است. وی گفته ایران آماده است این گزارش را در جلسه کارگروه الحاق ایران دراختیار دبیرخانه قرار دهد و حتی اعلام آمادگی کرده که فهرست پیشنهادی کالا و خدمات خود را در صورت تمایل اعضا برای وارد شدن به مذاکرات دوجانبه دسترسی به بازار ارائه دهد. 

نعمت‌زاده همچنین خواستار حمایت فنلاند از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی شده است.

اما موضوع درخواست برای عضویت در WTO یک سوی داستان است و میزان آمادگی ایران برای اجرای پیش‌شرط‌های عضویت در این سازمان جهانی یک سوی دیگر داستان. اگرچه به قول نعمت‌زاده عمر درخواست ایران برای پسوستن به WTO برابر عمر این سازمان است و ایران از ابتدا خواستار عضویت در WTO بوده است اما هیچ‌گاه به معنای واقعی کلمه الزامات پیوستن به ایران سازمان را رعایت نکرده است. 

ایران برای نخستین بار در سال 1995 درخواست عضویت در سازمان تجارت جهانی را مطرح کرد که از همان زمان با مخالفت آمریکا مواجه شد. اما در شرایط فعلی حل شدن مناقشه هسته ای و رفع تحریم‌ها احتمال رفع موانع داخلی را برداشته. مساله‌ای که نعمت‌زاده هم بر آن تاکید می‌کند اما وی از موانع داخلی سخنی به میان نیاورده است. 

اقتصاددانان می‌گویند با وجود رفع موانع خارجی، موانع داخلی پیوستن ایران به WTO فراهم نیست. یکی از این موانع تعرفه‌هاست که باید کاهش یابد که بسیاری با کاهش تعرفه‌ها مخالفند. رقابت‌پذیر شدن اقتصاد و توانمندی بخش خصوصی مشکل دیگری است که حل نشده باقیمانده است و از آن مهم‌تر قوانین مزاحمی است که مدت‌هاست در صدد حذف آن برآمده‌اند اما هنوز به نتیجه نرسیده است. 

به گزارش اقتصادنیوز،محمد مهدی بهکیش که سال‌هاست در مورد پیوستن ایران به WTO فعالیت می‌کند می‌گوید: از هر 10 قانونی که در اقتصاد ایران وجود دارد بیش از 9 قانون آن مازاد است. یعنی 30 هزار قانون ما باید به 2 هزار قانون برسد. قوه قضاییه باید اصلاح شود، تولید باید بین‌المللی شود. سرعت نقل و انتقال باید افزایش یابد و بازار سرمایه باید ساختار جدیدی به خود بگیرد. 

اما باید دید آیا ایران در کنار رفع موانع خارجی می‌تواند این موانع داخلی را بردارد و بالاخره بعد از 20 سال عضو این سازمان شود یا خیر؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین