آفتابنیوز : به گفتهي آهنگسازان، نوازندگان، ترانهسرايان حاضر،"طرح مسايل و مشكلات حوزه موسيقي" با حضور رييس سازمان صداوسيما، اتفاق مباركي در جهت ارتقاء موسيقي است كه طي سالهاي گذشته صورت نگرفته بود.
لوريس چكنواريان، شاهين فرهت، مجيد انتظامي، اميناللهرشيدي، عبدالحسين مختاباد، سيدمحمد ميرزماني، سهيل محمودي، ساعد باقري، بيگلري، درويش رضا معظمي، امير بكان، بيگي حبيبآبادي، اميني، فداييان از جمله هنرمنداني بودند كه به گزارش سرويس تلويزيون و راديو ايسنا در نشست ماه آذر صداوسيما حضور داشتند.
** صوفي: ماههاي گذشته نقطهي عطف براي موسيقي
در ابتداي اين نشست، محمدحسين صوفي ـ رييس سابق مركز موسيقي و سرود صداوسيما ـ با بيان اين كه به خاطر تعامل مناسب بين هنرمندان و مركز موسيقي اتفاقات خوبي به وقوع پيوست و ما شاهد رونق كمي و كيفي موسيقي شديم، افزود: در ابتدا بنا را بر تعامل گذاشتيم و اين همكاري هم در شوراي موسيقي هم در عرصهي مديريت به وقوع پيوست و جزو اتفاقات نادر و نقطه عطف موسيقي بود.
وي تعامل آهنگساز، خواننده، نوازنده و شاعر با صدا و سيما و مركز موسيقي و همچنين عنايت رييس سازمان به توليد موسيقي بهخصوص آثار فاخر، معناگرا و هدفمند را در رشد كيفي آثار موسيقيايي صداوسيما موثر دانست.
صوفي به راهاندازي اكسترا به ويژه اكستر ملي اشاره كرد و گفت: فضا براي امكان توليد و حضور فعال علاقهمندان ايجاد شده است و ماههاي گذشته در عرصه موسيقي نقطه عطفي براي اين حوزه بوده است.
رييس سابق مركز موسيقي صداوسيما با بيان اين كه در عرصه هنر، هنرمندان موسيقي (شاعر و ترانهسرا و ...) جزو خوبان هستند، اذعان كرد: اهالي موسيقي با صداقت، سلامت و پاكي آمادهي خدمت هستند و آيندهي بسيار روشنتري براي موسيقي كشور و صدا و سيما وجود دارد.
صوفي به ترسيم «افق رسانه» اشاره كرد و گفت: در جلسات افق رسانه بخش مهمي به موسيقي اختصاص يافته است.
** فرهت: سمفوني خليج فارس در حال خاك خوردن
شاهين فرهت ـ آهنگساز پيشكسوت ـ نيز در همين نشست گفت: صحبتهاي آقاي صوفي صحيح است. من 40 سال است كه كار موسيقايي ميكنم و شاگردان من سالهاست در تلويوزيون فعال هستند و در 10 و 15 سال گذشته براي نخستين بار است كه با رييس سازمان نشست داريم.
وي با بيان اين كه قبلا نيز ميخواستم در اين جلسات شركت كنيم اما اين اتفاق نميافتاد، گفت: من جزو كساني هستم كه با هيچ نوع موسيقي مخالف نيستم. ولي هر موسيقي جاي خودش را دارد. مثلا اگر قرار است پاپ جاي اجراي سنتي و ايراني را بگيرد وضعيت نابسامان مي شود. سقراط نيز مي گويد: «زماني كشور نابسامان ميشود كه موسيقي نابسامان شود.»
اين آهنگساز با بيان اين كه انتظار نداريم در فرصت كم همه چيز درست شود. افزود: در اين مدت آثار خوبي سفارش دادهاند (سمفوني امام رضا را خواستند نشد چون براي ارشاد بود) من سمفوني خليج فارس را آماده كردم كه بسيار بهتر از سمفوني دماوند شده است، اما در حال خاك خوردن است و ميخواهم تدابيري براي آن بينديشيد. موسيقي دماوند نيز موسيقي خوبي است و ميتوان از آن بهره برد.
فرهت در ادامه با بيان اين كه براي خوبي موسيقي، چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن تلاش كردهام گفت: از 22 سالگي تهيه كنندهي اف ام راديو بودم.
**رشيدي: ساخت ملودي بر روي اشعار حافظ و مولانا را متوقف كنيد
امينالله رشيدي ـ خواننده و آهنگساز پيشكسوت ـ نيز از تغييرات و كم شدن كوتاهنگريها در صدا و سيما در اين نشست ابراز خرسندي كرد و پيشنهاد داد: ما در اين چند سال اخير در قسمت آهنگسازي دچار يك توقف شدهايم و پيشنهاد ميكنم كه موقوف كنند از روي اشعار حافظ و مولوي ... آهنگسازي شود.
وي اضافه كرد: چون در اين صورت آهنگسازي با ملودي يكنواخت كم ميشود و كار با شاعران نوپرداز امكان خلاقيت را بيشتر مي كند.
امينالله رشيدي ادامه داد: آثار ماندگار به دليل ساخته شدن ملودي در اول جاويد شدهاند. براي اينكه حس آهنگسازي بيدار شود مدتي در ساخت آهنگ روي اشعار شاعران بنام بايد توقف كنيم.
وي همچنين پيشنهاد داد: هر ماه آثار راديو و تلويزيون را برآورد و ارزشگذاري كنند. همچنين روي آهنگهايي كه قصه و موضوع دارند تصويرسازي شود.
رشيدي در پايان خواستار اين شد كه آهنگهاي مناسب دوران گذشته پخش شود.
**سهيل محمودي: حرمت هنرمندان را حفظ كنيد
سهيل محمودي ـ شاعر و برنامه ساز ـ نيز به خط قرمزهاي رسانه اشاره كرد و در ادامه خواستار حرمتگذاري بيشتر براي ورود هنرمندان به داخل سازمان صداوسيما شد.
** عبدالحسيني: آيا ميخواهيد موسيقي باشد؟!
همچنين عبدالحسيني ـ شاعر و سرايندهي «شور ولايت» ـ گفت: بخشي از زحماتي كه در حوزهي و شعر و موسيقي كشيده ميشود به سمع و نظر بينندگان نميرسد.
وي با بيان اين كه نميخواهم وارد مافياي كار شوم، افزود: فقط بگوييد موسيقي قرار است باشد يا نباشد؟ اگر قرار است باشد، معتقدم با همه وجود و با قدرت بايد كار كرد و اميدوارم با سياستهاي جديد، كارهاي شما بهتر شود.
** معظمي: اهالي موسيقي از حقوقشان آزردهاند
درويش رضا معظمي ـ آهنگساز، نوازنده و استاد دانشگاه ـ نيز در نشست اهالي موسيقي اظهار كرد: در گذشته جلسات كاري با دكتر لاريجاني داشتيم؛ آن جا نيز مطرح كرديم كه مشكل اول هنرمندان امكانات مالي است و نخست بايد مسايل مالي حل شود.
وي خواستار اين شد كه اعتبارات موسيقي را بيشتر كنند، چون اهالي موسيقي در صدا و سيما آزردهاند.
معظمي با بيان اين كه موزيسينهاي سازمان نگران حقوق خود هستند، افزود: در نامهاي به مجلس خطاب به آقاي حداد عادل آوردهايم كه زماني ميتوان هنر مناسب عرضه كرد كه حقوق بيشتر باشد. اما زماني كه حقوق موزيسينهاي سازمان تنها 80 هزار تومان است، من شرم ميكنم.
اين آهنگساز در پايان سخنانش با ابراز تاسف گفت: با وجود اين مسايل چگونه ميتوان انتظار داشت موسيقي در تبليغ اصالت ايران نقش بسزايي داشته باشد؟
**ميرزماني: موسيقي در انقلاب و دفاع مقدس نقش اساسي داشت
ميرزماني ـ آهنگساز و مدير توليد مركز موسيقي صداوسيما ـ نيز گفت: من از همكارانم در مركز موسيقي تشكر ميكنم. موسيقي همراهي خود را با مردم شريف اعلام كرده است.
وي متذكر شد: موسيقي بعد از انقلاب و در دفاع مقدس نقش اساسي داشته است. حتي در دوران بازسازي واقعا موسيقي حضوري فعال در تهييج روحيهي مردم داشت. موسيقيدانان ميتوانند هميشه مطالبه كنند كه عنايتي نيز به آنان وجود داشته باشد. هنرمندان اگر سالها تلاش كنند با يك لبخند و محبت نرم ميشوند و آمادهي همكاري هستند.
مير زماني گفت: دعوت از هنرمند مشكل است، اما نگهداري هنرمند كرامت و حقوق ميخواهد. اگر هنرمندان با حقوق كم ميسازند، حداقل به كرامت نياز دارند.
وي ادامه داد: مشكل شعر مسالهي بعدي است. يك مساله مضامين شعر، ريتم و دوم مسالهي معدل شعر است كه آنقدر بالا ميگيرند كه وارد آن نميشوند. از آن طرف راديو و ... قطعاتي را ميخوانند كه به مراتب ضعيفتر است.
مدير توليد مركز موسيقي صداوسيما در پايان از حضور مجيد انتظامي، پژمان در شوراي موسيقي براي توليد آثار بهتر قدرداني كرد.
** بيگلري: موسيقي پاپ در صداوسيما به سرمايهگذاري مضاعف نياز ندارد
بيگلري ـ سازنده سمفوني انقلاب ـ نيز خطاب به اهالي موسيقي و ضرغامي در اين نشست گفت: با ادامه اين سمفوني ميتوان انقلاب 57 را به اين سالها وصل كرد و اين اقدام تاثير خوبي روي ما و نوازندهها دارد.
وي با بيان اين كه در يك سال گذشته موسيقيهاي فاخري ضبط شده است اظهار نظر كرد: موسيقي ملي و حماسي ركود داشته است و ما اگر ميخواهيم گفتوگويي با دنيا داشته باشيم، با موسيقي سنتي بايد پيش برويم.
اين آهنگساز با بيان اين كه موسيقي پاپ به سرمايهگذاري مضاعف در صداوسيما نياز ندارد، توضيح داد: چون بيرون از سازمان كارهاي زيادي در حال انجام است كه ما آنها را انتخاب و پخش ميكنيم.
در عين حال، وي با بيان اين كه راديو و تلويزيون به تامين موسيقي نياز دارد افزود: براي راديو پيام و غيره هرچه موسيقي توليد شود، پخش ميكنند.
بيگلري با تاكيد به ساخت كارهاي مناسبتي گفته بود: براي اين منظور بايد تعدادي نوازنده به گروه صداوسيما اضافه شود.
وي همچنين خواستار اين شد كه نظارت بر آثار موسيقيايي بيشتر شود، چون بعضا كارهاي رد شده، پخش ميشود.
سازنده سمفوني انقلاب در پايان اضافه كرد: البته با اين تخلفات برخورد شده، اما جمعآوري و جايگزيني آن زمان ميبرد.
** بكان: مردم فرق بين تار و سنتور را نمي دانند
امير بكان ـ آهنگساز ـ در اين نشست با گله از نبود چنين جلساتي براي موسيقي در صداوسيما گفت: در حالي كه هيچ برنامهاي بدون موسيقي نيست (از متن، تيتراژ و ...) اما برنامهسازي مستقل و جدي براي موسيقي در راديو و تلويزيون نداشتهايم و اين درحالي است كه در همهي رشتهها برنامههاي اختصاصي داريم.
بكان گفت: با چنين برنامههايي ما شاهد اين كه مردم فرق بين تار و سنتور را نميدانند، نخواهيم بود و خواهش ميكنيم به برنامهسازي موسيقي توجه بيشتري داشته باشيد.
وي تصريح كرد: با ساخت اين برنامه و نشان دادن جذابيتهاي موسيقي به راحتي ميتوان بسياري از مخاطبان ماهواره به پاي تلويزيون نشاند.
** حبيب آبادي: براي آثار مناسبتي طبقه بندي محرمانه داشته باشيد
بيگي حبيبآبادي ـ شاعر و ترانهسرا ـ نيز در نشست اهالي موسيقي با ضرغامي گفت: در سال 24 هزار قطعه شعر براي انتخاب ميآيد و پارسال 384 كاست منتشر شد كه صدا و سيما ميتواند به آنها توجه كند.
وي ادامه داد: صداوسيما اثر استراتژيك ندارد به طوري كه اگر ناگهان اتفاقي ميافتد صدا و سيما براي آن تعريفي داشته باشد.
حبيبآبادي بر اساس گزارش ايسنا از اين نشست گفت: ما ميتوانيم در طبقهبندي خيلي محرمانه، آثار قابل پخش مناسبتي را فراهم كنيم تا غافلگير نشويم و زماني كه ميخواهيم مردم را تهييج كنيم و براي آن فكر شود. مثلا خليج فارس و قوميتها طوري است كه صدا و سيما نبايد دربارهي آنها غافلگير شود.
اين شاعر در ادامه به فاصلهي بين آثار توليد شده و پخش شده اشاره كرد و افزود: مشكل بعدي شاعراني است كه به مناسبتي دعوت ميشوند كه وجهه ندارند و در طبقهبندي شعر ما درجه 6 دارند و يا اصلا محلي از اعراب ندارند.
حبيبآبادي متذكر شد: چرا كميتهاي بر روي دعوت كارشناسان اين برنامهها نظارت ندارد؟.در اين دعوتها هم مسايل علمي و فني و هم مسايل اخلاقي بايد مورد توجه قرار گيرد.
** مختاباد و تئوري صداي موسيقي در خاورميانه
مختاباد ـ خواننده و مشاور مركز موسيقي در امور استانها صداوسيما ـ در اين نشست با بيان اين كه دانشگاههاي ما در حوزهي موسيقي عملا فلج هستند، گفته بود: موسيقي در دو بخش نرمافزاري و سختافزاري مشكل دارد. بخش نرمافزاري موسيقي، مديريت آن است. در ارتباط با مديريت هنري نيز دو طيف هستند؛ يكي تصميمگيران و ديگر كارشناسان.
مختاباد با يادآوري اين كه خودش هم در صندلي شاكي و هم متهم است، افزود: در ايران تمركزگرايي افراطي هنرمندان را شاكي كرده است در صورتي كه در اروپا و آمريكا چيزي به نام دولت براي هنرمندان وجود ندارد. شركتهاي تجاري هنرمندان را حمايت ميكنند و ما نيز نيازمند درگير كردن بخش خصوصي هستيم.
اين خواننده در بخش ديگري از سخنانش به مشكلات سختافزاري حوزهي موسيقي اشاره كرده و افزود: تلويزيون همچون گذشته نتوانسته است مركز علمي موسيقي باشد و دچار دستپاچگي است.
وي با بيان اين كه ما از هنر بعد از انقلاب نتوانستهايم خاطره بيافرينيم اظهار نظر كرد: ما مانيتور و ويترين خوبي از هنر نداريم.
وي با بيان اين كه بايد جمهوري اسلامي با برنامهريزي هدفمند به خصوص از طريق صداوسيما در سطح منطقهي خاورميانه موسيقي ايراني را معرفي كند، گفت: در منطقهي خليج فارس عملا موسيقي با سكس و برنامههاي نازل آميخته شده است و تنها جمهوري اسلامي است كه مي تواند موسيقي مناسب را عرضه كند و اگر اقدام نكنيم زمان از دست ميرود.
مختاباد به يك تحقيق از فيلمهاي هندي اشاره كرد و گفت: اين تحقيق نشان ميدهد كه 80 درصد زبان انگليسي وارد زبان آنان شده است و اين خطر، زبان فارسي را نيز تهديد ميكند. من هنرمند دغدغهي مالي و وسوسهي مالي دارم و با وجود مشكلات و محدوديتها چهقدر به پيشنهادهاي بيروني توجه نكنم.
مشاور مركز موسيقي صداوسيما در پايان بحث «تئوري صداي موسيقي ايراني در منطقهي خاورميانه» را مطرح كرد.
** اميني: شعر بد را در تيتراژ پاياني سريالها بشنويد
اميني ـ شاعر و نوازنده ـ با بيان اين كه در جمع اهالي موسيقي از همه كوچكتر هستم گفت: من در كار تدريس ادبيات هر جا ميخواهم غلطهاي فارسي را بگويم از رسانهي ملي مثال ميزنم و شعر بد را مي توان در تيتراژهاي پاياني سريالها شنيد.
وي با بيان اين كه رسانه به هر حال الگوساز است و بايد سخت بگيرد. گفت: زبان فارسي، زبان هويت ما و دومين زبان اسلام است و معتقدم در تصويب شعرها نبايد سهل بگيريم.
اميني در پايان تصريح كرد: ما به دانشجوي خارجي كه فارسي را ياد ميگيرد نميتوانيم بگويم تلويزيون و راديو گوش دهد.
** باقري: در تلفيق كلام و آهنگ اهمال شده است
ساعد باقري ـ شاعر و مجري ـ نيز با بيان اين كه در اين نشستها گفتوگوي دو طرف قطعا مثبت است، به دو مساله اشاره كرد: يك تفاوت تصويب شعر در صدا و سيما و ارشاد و مساله ديگر متولي بودن صداوسيما در آموزش.
وي گفت: بيعيبي در تصويب شعر مهم است. ما كار بيعيب و بيرمق كم نداريم. اما در يك سال گذشته ارتقا كيفيت ميبينيم.
وي ادامه داد: اما در بخش تلفيق آهنگ با كلام طي 50 سال گذشته اهمال صورت گرفته است. قطعا كاري جز آموزش نميتواند اين را رفع كند.
او همچنين، دربارهي متوقف كردن آهنگسازي روي اشعار حافظ و ... گفت: ما چند وزن معروف داريم. چند وزن آهنگهاي يكسان را به وجود آورده است و تصنيف است كه امكان نوآوري را به وجود ميآورد. راهحل اين است كار تصنيفسرايي را جديتر بگيريم و شعرا را به سمت تصنيفسرايي سوق دهيم. آنقدر كه وقت صرف اصلاح كارها ميشود و گله سازندگان را در بر دارد (كه اين كار ما نيست) روي آموزش صرف شود.
** رييس سازمان صداوسيما: جلوگيري از ورود نااهلان به حوزه موسيقي ضروري است
عزت الله ضرغامي نيز در اين نشست حضور بزرگان موسيقي ايران را مغتنم دانست و گفت: مباحث مربوط به جايگاه هنرمندان و حرمت آنان در صداوسيما مرتفع خواهد شد.
رييس سازمان صداوسيما با بيان اين كه جايگاه و اهميت موسيقي بر مسوولان صداوسيما روشن است، گفت: موسيقي امري فاخر و هنري برجسته است و هر كسي را به اين هنر راه نيست.
وي با اشاره به ضرورت جلوگيري از ورود نااهلان به اين عرصه گفت: آموزش و سرمايهگذاري در اين امر بايد دقيق و حساب شده باشد تا با ورود اهل موسيقي، محصولات حساب شدهاي از آن را شاهد باشيم.
ضرغامي از زحمات دكتر لاريجاني در دوران رياست سازمان صداوسيما تقدير كرد و گفت: در آيين نامه دوران ايشان نيز آمده موسيقي به دست اهل آن ساخته شود. در اين جا بحث شرعي و غير شرعي بودن آثار پاپ و سنتي مطرح نيست بلكه بدون ترديد موسيقي سنتي و ملي ما آن قدر بضاعت دارد كه هويت خود را در آن جستجو كنيم.
رييس سازمان صداوسيما به كنترل وضعيت موسيقي به خصوص تيتراژ پاياني برخي از سريالها ـ كه مرسوم شده از آهنگ با كلام استفاده كنند ـ اشاره كرد و گفت: بررسي و نظارت اين آثار در مركز موسيقي مورد توجه قرار گرفته است تا صرفا به خاطر جذابيت يك فيلم و سريال موسيقي نازل براي آن نگذارند.
ضرغامي در پايان اعلام كرد: اين نشست با حضور اهالي موسيقي تجديد خواهد شد.