کد خبر: ۳۴۲۱۷۱
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲

چرا خبرنگاران را به کمپ ترک اعتیاد شفق راه نمی‌دهند؟

مدت‌هاست اخبار ضد و نقیض بسیاری درباره کمپ شفق که تنها مرکز نگهداری زنان معتاد کارتن‌خواب در تهران است، منتشر می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 شرق نوشت: در این میان چندی‌پیش از سوی یک منبع خبری، فکسی ارسال شد که حکایت از آن داشت ستاد مبارزه با مواد مخدر در نامه‌ای از کلیه مراکز اقامتی میان‌مدت معتادان خواسته بوده از ورود افراد غیرمسئول و خبرنگاران به این مراکز جلوگیری کنند.

پیش از این هم سختگیری‌های بسیاری در زمینه انتشار اخبار در این رابطه اعمال شده بود اما انتشار این نامه هم‌زمان با طرح جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها از سطح شهر، نشان از حساسیت اجرا‌کنندگان طرح داشت. از اول جمع‌آوری معتادان از پارک‌ها، حرف و حدیث فراوان بود. هیچ‌کس جواب درستی نمی‌داد. سؤال اصلی هم واضح و روشن بود. مواد ١٥ و ١٦ جواب خود را پس داده‌اند، نمی‌شود معتاد را به‌زور وادار به ترک کرد.

این ترک‌های اجباری که هرساله نزدیک سال نو برای پاک‌سازی شهر دامن‌گیر معتادان می‌شود و درست حوالی اردیبهشت دوباره آنها را در خیابان رها می‌کنند، نتیجه عکس خواهد داد و آنها را به مواد حریص‌تر می‌کند. کمپ شفق که حالا مرکز نگهداری زنان کارتن‌خواب است، پیش از آن امتحان خوبی پس نداده بود... . اینها تمام سؤالات بی‌جوابی بود که پشت درهای بسته کمپ شفق جا ماند. موبایل‌ها خاموش شد و مسئولان تصمیم گرفتند سکوت کنند. راهی برای ورود به کمپ نبود. کسانی که سازمان‌های مردم‌نهاد را اداره می‌کردند، ترجیح دادند سکوت کنند. خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسید و هرکسی از ظن خود خبرهایی از شفق را به گوش خبرنگاران می‌رساند.

متن نامه ارسال‌شده به این شرح است: با توجه به حساسیت بحث نگهداری معتادان متجاهر و به‌منظور جلوگیری از انتشار هرگونه اخبار متناقض، خواهشمند است از ورود و پذیرش افراد غیرمسئول و همچنین ارباب رسانه به مراکز تحت پوشش اکیدا خودداری کنند. بدیهی است در مواقع لزوم مراتب پس از هماهنگی با سایر دستگاه‌های مسئول کتبا به آن انجمن ابلاغ خواهد شد.

سؤال اساسی اینجاست. اگر وضعیت این کمپ‌ها خوب است، اگر همه‌چیز بر وفق مراد است، چرا باید از ورود خبرنگاران جلوگیری شود، به چه دلیل هیچ خبرنگاری حق ورود به کمپ را نداشته و از ورود به تمامی کمپ‌های میان‌مدت جلوگیری می‌شود؟

این سؤالی بود که از محمدرضا آذرنیا، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران که امضای وی پایین این بخش‌نامه بود، پرسیده شد.

آذرنیا با دقت و آرامش پاسخ داد و اظهار کرد: «تحلیل من این است که این اخبار ضد و نقیض از جانب کسانی است که سه سال قبل، این مرکز تحت نظر آنها بوده و آن زمان مرکز را با هزینه هر نفر ١٤‌ هزار تومان در روز اداره می‌کردند. مبلغی که به نسبت امروز بالا بود، درحالی‌که امروز این مرکز با مبلغ ٩هزارو ٨٠٠ تومان برای هر نفر در روز اداره می‌شود. آنها می‌خواستند مرکز در انحصار خودشان باشد و از آن کاسبی می‌کردند. امروز این مرکز به‌عنوان اولین مرکز زنان استان تهران، زیر نظر نماینده ویژه دادستان تهران اداره می‌شود و مسئولیت کلی آن از راه‌اندازی و دایر تا انتخاب بهره‌بردار با شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر است». 

وی تأکید کرد: «مرکز زنان، مرکزی بسیار حساس است و در سال‌های گذشته شاهد چندین اتفاق ناخوشایند در مجموعه‌های این‌چنینی بوده‌ایم و برای همین با آقای دادستان توافق کرده‌ایم غیر از اعضای شورای هماهنگی هرکسی که می‌خواهد به بازدید این مراکز برود، باید از دادستانی کسب مجوز کند. خانم خاکی هم به‌عنوان نماینده امور زنان، مرتب به این مرکز سرکشی می‌کنند. همین امروز مددکار شهرداری را بدون مجوز دادستانی راه ندادند و اجازه ملاقات با مددجو به وی داده نشد. تا این هماهنگی انجام شود، کمی زمان‌بر است. ما یک بنایی گذاشتیم و حتی اگر این بنا بد باشد، از بی‌قانونی بهتر است».

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران خاطرنشان کرد: «مجموعه‌های مسئول در بحث تنویر افکار عمومی برای بازدید از این مراکز، به ما اعلام کنند و ما برای آنها مجوز اخذ خواهیم کرد. اما از ورود بدون مجوز افراد جلوگیری خواهیم کرد. ما در تهران ٨٧ مرکز مشابه شفق داریم اما با ظرفیت کمتر. درحال‌حاضر حدود چهار هزار معتاد مرد تحت درمان در این مراکز، مشغول سپری‌کردن دوران ترک اعتیاد هستند. اما در مراکز آقایان این محدودیت‌ها را اعمال نمی‌کنیم. اما از این بخش به‌شدت مراقبت می‌کنیم».

وی با تکذیب شایعه خودکشی در کمپ شفق تأکید کرد: «هیچ شرایطی برای پرت‌شدن از پنجره‌ها وجود ندارد، این افراد در طبقه اول نگهداری می‌شوند. صحبت‌کردن در این موارد بسیار ساده است. روز گذشته آخرین‌باری بود که به این مرکز سر زدم و شرایط مساعد بود. خانواده ٥٠ نفر از این افراد شناسایی شده و آنها حاضر هستند این افراد را دوباره پذیرا شوند و بعد از طول دوره درمان به خانه بازگردند و بقیه این افراد در مراکزی با نام بهاران مستقر خواهند شد و بازتوانی روی آنها انجام می‌شود. من به‌جد می‌گویم ما در مرکز شفق نارضایتی در حد اندکی داریم. تیم پزشکی و مددکاری در این مرکز مستقر است و تمام تأسیسات به‌روز شده و آموزش‌های لازم برای بازتوانی به آنها داده می‌شود. نگذاریم اولین مرکز ویژه زنان در تهران که ٤٠٠ نفر را در خود جای داده است، زمین بخورد. عده‌ای منافعشان به خطر افتاده و در گذشته این پروسه درمان به افراد غیرمتخصص و فاقد مجوز رسمی با قیمت‌های بالا و بدون انجام تشریفات قانونی واگذار می‌شد و حالا که قانونمند شده، عده‌ای را آزار می‌دهد. پیش از این به افراد وابسته به افراد خاص، بازنشسته از یک سازمان خاص مدیریت این مرکز داده می‌شد، اما حالا ما اعلام می‌کنیم برای اداره این مرکز، مناقصه برگزار می‌کنیم؛ هرکسی و از هر جایی اگر مجوز و توان دارد، در این مناقصه شرکت کند و این کار را انجام دهد».

اما این همه قصه نیست. برخی از مسئولان مراکز مردم‌نهاد، از همین ٨٧ مرکزی که دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران از آن نام می‌برد، نظر دیگری دارند. زمان کوتاهی به بازگشت آنها باقی مانده، باید دید کمپ شفق از این امتحان سربلند بیرون خواهد آمد یا زنان پس از پیاده‌شدن از سرویسشان به اولین پاتوقشان سر می‌زنند و با ولع بیشتری به پایپی که دو ‌هزار تومان خریده‌اند، پک می‌زنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین