کد خبر: ۳۴۳۱۶۱
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۵

مستندی درباره‌ی فاجعه منا رونمایی شد

فیلم مستند «تنگی نفس» که به واکاوی ابعاد مختلف فاجعه «منا» می‌پردازد با حضور جمعی از خانواده‌های جان باختگان این فاجعه و برخی از مسئولان رونمایی شد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، در این مراسم که 27 دی ماه در ایوان شمس برگزار شد، محمدحسین نیرومند مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس که تولیدکننده این اثر بوده است در سخنانی گفت: وظیفه ما به عنوان تولیدکننده ساخت این گونه آثار است، ولی این تولیدات باید امکان نمایش داشته باشند و این بزرگترین ضعف فرهنگی ماست بنابراین برگزاری چنین مراسم‌هایی که امکان نمایش این آثار را فراهم می‌کنند نیز مایه خوشحالی است.

در این مراسم از خانواده 25 تن از جان باختگان فاجعه منا که این فیلم با تمرکز بر زندگی آن‌ها ساخته شده است قدردانی شد و پس از آن فیلم «تنگی نفس» برای اولین بار به نمایش درآمد.

فرود عوض‌پور کارگردان فیلم مستند «تنگی نفس» در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایسنا، درباره علت ساخت این فیلم توضیح داد: در روزهای اولی که این فاجعه اتفاق افتاد من اخبار را رصد می‌کردم و به این فکر می کردم که چطور می‌شود به سوال بزرگی که در ذهن من و بسیاری از مردم شکل گرفته است پاسخ داد و آن سوال این بود که چطور در یک خیابان صاف و بدون مانع چنین فاجعه بزرگی رخ می دهد؟!

این کارگردان ادامه داد: پس از آن که با پیشنهاد تولید این کار مواجه شدم، بلافاصله پذیرفتم زیرا در وهله اول می‌خواستم به پاسخ آن سوال برسم و دیگر اینکه ببینم آیا می‌شود کاری تولید کرد که شرایط را بدون واسطه برای مخاطب توضیح بدهد یا خیر؟ اما وقتی وارد کار پژوهش شدم، دیدم عمق فاجعه بیش از این‌هاست و به سال‌ها قبل و به دیدگاهی که سعودی‌ها درباره حجاج ایرانی دارند، برمی‌گردد.

عوض پور درباره استفاده از تصاویر آرشیوی در این فیلم نیز توضیح داد: هیچ یک از تصاویر این فیلم تاکنون پخش نشده چون بسیاری از آن‌ها را از حجاجی که آن‌جا حضور داشتند گرفته‌ایم و چیزی بیش از 90 درصد کار تولیدی بوده و بخش‌هایی هم که برای اثبات گفته‌های شاهدان عینی به اسناد نیاز داشتیم از تصاویر آرشیوی استفاده کردیم.

این مستندساز درباره زمان ساخت این فیلم نیز گفت: با توجه به اینکه عجله‌ای برای ساخت فیلم نبود از روزی که کار را شروع کردیم حدود 3 ماه درگیر کار بودیم که 45 روز آن تنها به کار تحقیق و نگارش فیلمنامه اولیه اختصاص داشت، البته در همین مدت برای اینکه تصاویر ورود پیکرها به فرودگاه یا تشییع جنازه ها را از دست ندهیم به طور همزمان فیلمبرداری نیز می‌کردیم.

عوض پور در پایان درباره اعتراض یکی از بازماندگان فاجعه منا که در سالن حضور داشت و پس از فیلم ابراز ناراحتی می‌کرد نیز توضیح داد: من به عنوان یک مستندساز قرار بود از یک فاجعه با این هدف که در سال‌های آینده شاهد آن نباشیم فیلمی تهیه کنم. در این فاجعه حدود 465 نفر از حجاج جان باختند اما من برای ساخت مستندم نمی‌توانستم سراغ تمام آن‌ها بروم. اعتراضی هم که شد به من نبود و به روابط عمومی فیلم بود که البته خیلی زحمت کشید و در طول ساخت فیلم لیستی از افراد به من داده بود که من براساس آن و با توجه به شرایط موجود به دنبال سوژه‌ها می‌رفتم که البته برخی از آن‌ها به دلایلی در حین فیلمبرداری حاضر نبودند و حالا معترض بودند که چرا در فیلم نیستند! باید توجه داشت که فیلم درباره فاجعه بود نه درباره اشخاص.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین