کد خبر: ۳۴۳۸۳۹
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
یک متخصص تغذیه اظهار کرد: ویتامین D نقش مهمی در پیشگیری از احساس خستگی دارد، لازم است افراد در رژیم غذایی خود منابع غنی این ویتامین را بگنجانند.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر علیرضا استاد رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: کمبود ویتامین D باعث بروز احساس خستگی و خمودی می‌شود و موثرترین شیوه جذب آن قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید است.
 
وی ادامه داد: مواد غذایی که در ایجاد خستگی مؤثرند عبارتند از نان سفید بدون سبوس (مثل باگت و لواش و فانتزی)، گوشت قرمز، روغن‌های نباتی جامد، شکر و مواد غذایی فرآوری شده مثل کنسرو، نوشابه و.. . مصرف مواد غذایی محرک مثل چای پررنگ و چای سبز و نوشابه در شب نیز باعث عمیق نشدن خواب شده و خستگی در روز را موجب می‌گردد.
 
وی اضافه کرد: کربوهیدرات‌های پیچیده مثل نان و غلات سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزی‌ها، غذاهای غنی از پتاسیم و منیزیم، مواد غذاهایی غنی از آهن، مواد غذایی غنی از ویتامین‌های گروه B، منابع ویتامین‌های گروه B شامل مخمر، ماءالشعیر جو، غلات و نان سبوس دار، جگر و انواع گوشت و مواد غذایی غنی از ویتامین C در طول روز بیاد مصرف گردد.
 
استاد رحیمی توصیه کرد که افراد وعده غذایی صبحانه را به هر بهانه‌ای کنار نگذارند چرا که اگر روز خود را بدون مصرف صبحانه شروع کنیم، در حقیقت منبع اصلی سوخت برای فعالیت روزانه را از دست داده‌ایم.
 
وی در تشریح مواد غذایی مناسب برای وعده صبحانه گفت: صبحانه می‌تواند شامل شیر، نان و پنیر و گردو یا نان و پنیر و خیار و گوجه فرنگی، عسل، تخم مرغ، خامه و مربا باشد ، به ویژه مصرف کربوهیدارت‌های پیچیده بسیار حائز اهمیت است.
 
وی با بیان اینکه کاهش مصرف شکر و کافئین در جلوگیری از بروز خستگی موثر است، تاکید کرد: مواد غذایی حاوی کافئین شامل قهوه، کاکائو، نوشابه‌های سیاه و چای است. غذاهای چرب و دارای کافئین خواب شما را به هم می‌ریزند.
 
این متخصص تغذیه در تشریح منابع غذایی حاوی ویتامین D گفت: ماهی آزاد، روغن جگرماهی، کپسول ها و قرص‌های ساخته شده از آن و تخم مرغ منبع غذایی این ویتامین محسوب می‌شود.
بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین