کد خبر: ۳۴۵۵۱۹
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴

خانم سفیر نشست ابتکاری بازرگانان را افتتاح کرد

مرضیه افخم، سفیر کشورمان در مالزی، نخستین نشست ابتکاری با حضور بازرگانان را افتتاح کرد.
آفتاب‌‌نیوز : شورای بازرگانان ایران و آ.سه.آن در ابتکاری جدید نخستین قدم را برای تشکیل در مالزی برداشت تا در دوران پسافرجام اتصال بین دو منطقه جنوب شرق آسیا با خاورمیانه و آسیای میانه را از طریق ایران و مالزی به واقعیت تبدیل کند.

به گزارش ایرنا، نخستین نشست این شورای ابتکاری غیردولتی روز گذشته با حضور 'مرضیه افخم' سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی و دهها بازرگان و دست اندرکار امور صنعتی مالزی و ایران در کوالالامپور برگزار شد تا افخم ظرفیت های موجود در ایران را برای مناسبات دوجانبه با جنوب شرق آسیا تشریح کند.

وی با تقدیر از این ابتکار، به ویژگی های جمعیتی ایران با 80 میلیون نفر اشاره و تاکید کرد که اکنون زمینه های گسترده ای برای فعالیت های تجاری، صنعتی، مالی، پژوهشی، بازرگانی، نوآوری، لجستیک و خدماتی بین ایران و مالزی وجود دارد.

دیپلمات بلندپایه ایران در مالزی با تاکید براینکه کشورمان آماده ارائه خدمات و تجارت گسترده با جهان است، زیرساخت های ایران را مورد اشاره کرد و گفت که ایران با در اختیار داشتن 200 هزار کیلومتر جاده استاندارد، 12 هزار کیلومتر خط ریلی، 35 فرودگاه و 15 بندر دریایی بهترین نقطه اتصال بندری، فرودگاهی، ریلی و جاده ای بین اروپا و شبه قاره هند و پاکستان، آسیای مرکزی و آبهای آزاد است.
به گفته وی، مالزی نیز در حوزه جنوب شرق آسیا ظرفیت های زیادی در تولیدات کارخانه ای، تجارت، امور مالی و لجستیک دارد. بنابراین اتصال بین جنوب شرق آسیا و این منطقه از طریق ایران و مالزی می تواند به واقعیت تبدیل شود.

افخم با اشاره به لغو تحریم های ناعادلانه و یکجانبه علیه ایران با توجه به گزارش 26 دی ماه آژانس بین المللی انرژی اتمی و انجام تعهدات کشورمان در برجام، گفت که با این اقدام عرصه جدیدی برای افزایش همکاری با ایران فراهم شده است.
به گفته وی، در حال حاضر قرار است میزان تولید نفت ایران روزانه 500 هزار بشکه افزایش یابد. علاوه بر این، اولویت بعدی دسترسی به میلیاردها دلار دارایی های بلوکه شده ایران برای کمک به ساخت اقتصاد است و براساس نظر تحلیلگران، ظرفیت تبدیل ایران به نخستین کشور صنعتی خاورمیانه وجود دارد.
سفیر ایران با اشاره به ظرفیت بالای نیروی کار انسانی مستعد و تحصیلکرده در ایران و موقعیت جغرافیایی کشورمان، افزود: ایران در حال حاضر سومین کشور بزرگ صادرکننده استیل در جهان و فروشنده خودرو است و براساس برنامه 2020 قرار است ایران سالیانه دو میلیون خودرو به فروش برساند.
وی افزود: ایران از نظر منابع طبیعی جز برترین های دنیاست که هفت درصد از ذخایر معدنی جهان به ارزش بیش از 750 میلیارد دلار را اختیار دارد. مس، روی، سنگ آهن و آلومینیوم از جمله اصلی ترین ذخایر معدنی ایران محسوب می شود.
افخم ظرفیت ها تولید نفت و گاز در ایران را تشریح کرد و گفت که در پنج سال آینده، ایران قصد دارد تنها در بخش انرژی 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.
وی در خصوص رشد اقتصادی ایران نیز به نقل از نهادهای معتبر مالی جهان گفت که ایران پس از لغو تحریم ها با رشد اقتصادی شش درصدی روبرو می شود.
وی تاکید کرد صنعت هوایی، تولید برق، شبکه ارتباطات پرسرعت، هتل و موارد بسیار زیاد دیگر بستر مناسبی برای سرمایه گذاری و همکاری با ایران ایجاد کرده است.
سفیر کشورمان در مالزی در ادامه بخش بانکداری، حمل و نقل، هوانوردی، انرژی، زیرساخت، صنعت نفت و گاز، زمین قابل کشت و آب را از جمله بخش هایی دانست که طرف های مالزیایی می توانند نسبت به ورود در آنها و سرمایه گذاری اقدام کنند.

افخم از شرکت کنندگان در نشست و فعالان عرصه تجارت و صنعت خواست با انرژی زیاد برای دستیابی به مقصدی درست تلاش کنند و با حمایت از این ابتکار، رابطه ای مطمئن برای دریافت طیف گسترده ای از خدمات تجاری در ارتباط با توسعه پروژه ها، توسعه طرح های تجاری، سرمایه گذاری مشترک، بازاریابی، مجوز کار و روادید برقرار کنند.

وی در حاشیه این نشست نیز گفت که علاقه مندان و تجار مالزیایی و ایرانی مایل هستند از فضای جدید در ایران پس از اجرای برجام و لغو تحریم ها استفاده کنند و با ابتکار تشکیل شورای بازرگانان ایران و آ.سه.آن، همکاری های اقتصادی فی مابین دو منطقه جنوب شرق آسیا و خاورمیانه و آسیای میانه را برقرر کنند.

این دیپلمات بلندپایه ایران در مالزی گفت که کشورمان در موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک خوبی قرار دارد و این ظرفیت و توان را دارد که پلی بین مناطق مختلف شود.
وی این نشست را نیز نخستین قدم برای تشکیل شورای بازرگانان ایران و آ.سه.آن دانست و اظهار امیدواری کرد این نخستین قدام محکم باشد تا بتوان قدم های بعد و فعالیت های دیگر را براساس آن تعریف کرد.
در این نشست ده ها بازرگان ایرانی و مالزیایی حضور داشتند و قصد دارند پس از ایجاد این شورای غیردولتی، آن را به سایر قسمت های اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آ.سه.آن گسترش دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین