آفتابنیوز : به نوشته خبرگزاری فرانسه گروه خودروسازی پژو سیتروئن قرار است سالانه 200 هزار دستگاه خودرو در ایران به تولید برساند و برای رسیدن به این تیراژ، از قطعات تولید داخل (تولید ایران) نیز استفاده خواهد شد.
به گزارش آفتاب، مدلهای پژو 208، 2008 (شاسی بلند) و مدل کامپکت 301 تحت قرارداد جدید ایرانخودرو و پژو به تولید خواهد رسید با این حال پیش از این سه محصول، تولید 206 پلاس (یا به قول ایرانخودروییها 207 آی) از سرگرفته میشود.
هرچند هنوز قیمت قطعی خودروهای جدید پژو در ایران اعلام نشده، اما پیش بینی می شود پژو 207 در بازه قیمتی حدود 50 میلیون تومان، پژو 208 در بازه قیمتی حدود65 تا 75 میلیون تومان و پژو 2008 در بازه قیمتی حدود 110 میلیون تومان عرضه خواهند شد.
اما ورود این خودرو ها با این ارقام با رقبایی در بازار هم مواجه می شوند که در این مطلب به آنها می پردازیم.
پژو 208
پژو 208 از این قابلیت برخوردار است که موفقیت و کامیابی 206 را مجدداً در ایران تکرار نماید و بهعنوان محصولی جوانپسند و یا شاید هم عامهپسند بازار داخلی را از ورود هاچ بکهای مشابه وارداتی بینیاز کند.
پژو 208 از یک پیشرانه 4 سیلندر و 1.6 لیتری نیرو میگیرد. این پیشرانه توان و گشتاور مناسبی را از خود ارائه داده و ارقام مربوط آن نیز به ترتیب معادل 120 اسببخار و 160 نیوتنمتر است.
پژو 208 احتمالا در بازده قیمتی 65 تا 75 میلیون تومان عرضه شود
پژو 208 احتمالا در بازده قیمتی 65 تا 75 میلیون تومان عرضه شود که این در حالی است که اگر این خودرو با این رقم از سوی کارخانه عرضه شود در بازار و با در نظر گرفتن حاشیه سود برای کسانی که این خودرو را خریداری و می خواهند بفروشند حدود 3 تا 4 میلیون تومان افزایش در بازار را باید در نظر گرفت.
در این بازده قیمتی خودروهای چینی و برخی از خودروهای وارداتی بازار رقیب جدی برای این خودرو محسوب می شود. از جمله خودروهای رقیب برای 208 را با توجه به هاچ بک بودن آن می توان میتسوبیشی میراژ و کیا پیکانتو با 70 میلیون ،و هیوندا آی 20 با 75 میلیون تومان ذکر کرد.
اگر با این رقم قصد خرید خودروی سدان نیز داشته باشید می توان به جک J5 باحدود 60 میلیون تومان و بسترن بی 50 اتوماتیک با 76 میلیون تومان وMVM 550 اتوماتیک با حدود قیمت 57 میلیون نیز اشاره کرد.
پژو 2008 (شاسی بلند)
پژو 2008 یک خودروی شاسی بلند است که حدود 3 سال پیش به بازارهای دنیا عرضه شده است. این کراس اوور فرانسوی در سال 2013 میلادی به بازار معرفی شد و جانشین پژو 207 SW محسوب میشود.
این خودرو از یک پیشرانه 4 سیلندر به حجم 1.6 لیتر بهره می برد که توان خروجی آن معادل 120 اسب بخار و گشتاور تولیدی آن برابر با 160 نیوتن متر است. پیش بینی می شود این خودروی شاسی بلند در بازده قیمتی حدود 110 میلیون تومان عرضه شود.
در این بازه قیمتی چندین خودرو نیز می تواند به عنوان رقیب این تازه وارد فرانسوی مطرح شود. در این رده خودروی رنو کپچر با قیمت 105 میلیون تومان و تیوولی با حدود 85 میلیون تومان، تیگو 5 تولیدی "ام وی ام" با حدود قیمتی 92 میلیون تومان، "رنو داستر" با حدود 95 میلیون تومان و خودروهای شاسی بلند کره ای کار کرده ذکر کرد اما شاید مقایسه شاسی بلند باخودروهای سدان کار چندان درستی نباشد ولی با این رقم پرداختی حدود 110 میلیون تومان در رده خودروهای سواری نیز می توان به مزدا 3 با حدود قیمت 115 میلیون تومان نیز اشاره کرد.
پژو 2008 اگر با قیمت منطقی در ایران عرضه شود به دلیل اینکه در رده قیمتی حدود 110 میلیون تومان تنوع خودروی های شاسی بلند کم است می تواند بازار را در دست خود بگیرید.
پژو 301
پژو 301 خودرویی تولید شده توسط شرکت خودروسازی پژو فرانسه است. این خودرو در سال 2012 در نمایشگاه بینالمللی اتومبیل پاریس رونمایی و از سپتامبر همان سال به بازار عرضه شد.
پژو 301 را می توان یک خودروی اقتصادی دانست که محصول مشترک شرکت چینی دانگ فنگ و پژو فرانسه است. پیش بینی می شود در سیستم کد گذاری خودروهای پژو اگر خودروی در پایان شماره خود عدد 1 را داشته باشد آن خودرو یک خودروی اقتصادی تلقی می شود.
پیش بینی می شود پژو 301 قیمتی حدود 60 تا 75 میلیون تومان را داشته باشد که در این صورت به عنوان یک رقیب جدی برای خودروهای چینی که معمولا در این رده وجود دارند تبدیل شود. هرچند که خودروهای چینی در این رده قیمت تلاش دارند تا با ارائه آبشن های بیشتر بازار خودر را در این رده قیمتی حفظ کنند.
از رقبای این خودرو می توان به هیوندا اکسنت معمولی با حدود قیمتی 75 میلیون تومان، رنو سیمبل با 75 میلیون تومان و سراتوی دنده ای سایپا اشاره کرد.
ورود این خودروها به بازار اگر چه اقدام بسیار مثبتی برای بازار خودرویی ایران تلقی می شود ولی ارائه قیمت منطقی و درست در خودروهای جدید نکته ای است که باید به صورت ویژه به آن توجه شود و این مهم منوط به آن است که این خودرو ها با قیمتی معقول عرضه شود و با تیراژی بالا و بهعنوان خودرویی عادی و مردمی در مدار تولید قرار گیرد و نه بهعنوان محصولی لوکس و با تیراژی اندک و بهایی گران.
منبع: عصرایران