کد خبر: ۳۴۷۷۷
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۸۴ - ۱۸:۴۸

دولت مخالف عوام‌زدگي‌وخرافه‌پرستي است

آفتاب‌‌نیوز : متمم بودجه 84 و سياست دولت درباره بودجه 85 

حجت‌الاسلام دكتر سيد احمد موسوي، معاون حقوقي و امور مجلس رييس‌جمهور افزود: دولت بر خلاف ميل باطني خود ناچار به تقديم اين لايحه است؛ چرا كه به دليل غيرواقعي بودن، بخشي از درآمدها در سال 84 تحقق نيافته است. از جمله مهم‌ترين دلايل عدم تحقق درآمدها، تحقق نيافتن اعتبار رديف مربوطه از محل واردات اتومبيل خارجي و نيز قيمت واقعي فروش ارز كه پايين‌تر از عدد پيش‌بيني شده در قانون بودجه سال 84 است، مي‌باشد. هم‌چنين در سال‌هاي قبل يعني از سال 80 به بعد، ما بدهي‌ها را به سال بعد منتقل كرديم و اين انتقال بدهي الان در سال 84 متراكم شده است.

وي ادامه داد: 500 ميليارد يارانه، 500 ميليارد آموزش و پرورش، حدود 200 تا 300 ميليارد هم بازنشستگي و ايثارگران و پرستاران و ساير موارد ديگر به مبلغ فوق اضافه مي‌شود. با توجه به اين‌كه حدود 4600 ميليارد تومان از درآمدهاي دولت به دلايل فوق و هم‌چنين به دليل عدم صرفه‌جويي شركت‌هاي دولتي در هزينه‌هاي جاري‌شان در نيمه اول سال تحقق نيافته است، دولت چاره‌اي نداشته كه جهت پرداخت حقوق كاركنان خود در ماه‌هاي پاياني سال، لايحه متمم بودجه را تقديم مجلس نمايد. اميدواريم مجلس شوراي اسلامي نيز با فوريت اين لايحه را رسيدگي و تصويب كند تا در آستانه‌ي سال جديد مشكلي براي پرداخت حقوق كاركنان نداشته باشيم.

موسوي سپس اظهار داشت: دولت و مجلس مصمم‌اند با واقعي‌كردن درآمدها و لايحه بودجه سال 1385 و پي‌گيري جدي بر اجراي صحيح و كامل آن، بودجه‌ي سال آتي به گونه‌اي تدوين و عملياتي شود كه در پايان سال آتي با كسري بودجه مواجه نباشيم و به اميد {خدا}، سياست دولت در بودجه 85 عدم افزايش بودجه جاري بلكه كاهش آن است و اگر افزايش باشد، فقط در بودجه عمراني است. دولت در بودجه 85 كسري‌ها را پاك مي‌كند و به صورت شفاف بودجه تنظيم و تدوين مي‌گردد. دولت از تمامي پيشنهادهايي كه براي صرفه‌جويي ارايه مي‌شود استقبال مي‌كند. بر همين اساس هم اينك جلسات متعددي با حضور روساي محترم جمهور و مجلس و تيم اقتصادي دولت و نواب رييس و چند نفر از نمايندگان مجلس برگزار مي‌شود تا بودجه‌ي سال آتي بر پايه و محور توزيع عادلانه يارانه‌ها، كوچك‌سازي دولت، واگذاري شركت‌هاي دولتي طبق ضوابط، واگذاري سهام عدالت و نيز رعايت حداكثر صرفه‌جويي و جلوگيري از اسراف در دستگاه‌ها خصوصا شركت‌هاي دولتي، تنظيم شود.

معاون پارلماني رييس‌جمهور سپس از برگزاري دومين نشست مشترك اعضاي هيات دولت و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خبر داد و گفت: قرار است روز سه‌شنبه 13/10/84 دومين نشست نمايندگان مجلس و اعضاي دولت به ميزباني مجلس شوراي اسلامي برگزار شود.

با توجه به اين‌كه در آستانه‌ي تقديم لايحه بودجه سال 1385 كل كشور به مجلس شوراي اسلامي هستيم برگزاري اين نشست به بااطلاع شدن دولت و مجلس از ديدگاه‌هاي يكديگر و هماهنگي بيشتر در تصويب قانون بودجه سال 85 منجر خواهد شد.


بحث استيضاح

موسوي سپس در رابطه با بحث استيضاح برخي وزيران اظهار داشت: همان‌طور كه بارها اعلام شده اعضاي دولت همواره آماده‌ي توضيح دادن به نمايندگان مجلس در جهت اقداماتشان هستند. در دولت جديد نيز اعضاي دولت بيشترين ارتباط ، ديدار و تعامل را با مجلس و نمايندگان داشته‌اند.

نكته‌ي قابل توجه اين است كه نبايد اختلاف سليقه و اختلاف نظر يك وزير با يك يا چند نماينده نسبت به يك موضوع يا يك پروژه در يك منطقه را به استيضاح كامل تبديل كرد. به نظر من در اكثر مواردي كه گفته مي‌شود قرار است وزيري نسبت به فلان موضوع استيضاح شود، با جلسات و توضيحات وزير به نمايندگان زمينه‌ي استيضاح منتفي خواهد شد، كما اين‌كه پس از توضيحات وزير دفاع، تعدادي از نمايندگاني كه درصدد استيضاح بودند از استيضاح منصرف شدند و كلا استيضاح از دستور كار مجلس خارج شد. اين اصل را نبايد فراموش كرد كه مجلس اصولگرا و دولت عدالت‌محور بايد از اين فرصت استفاده كنند. وقت مانند ابر زود مي‌گذرد و مشكلات عمده كشور {بايد حل شود ولي دشمن اين را نمي‌خواهد.}


زمينه همكاري‌هاي دولت و مجلس

وي ادامه داد: رهبر معظم انقلاب، رياست محترم جمهور، مجلس شوراي اسلامي بارها اشاره كرده‌اند كه عمده مشكلات اقتصادي است و در راس آنها بيكاري جوانان خوب ما است. مجلس و دولت موضوع مختلفي دارند كه در جلسات مشترك درصدد پيدا كردن راهكارهاي اصولي و اساسي براي رفع آن مشكلات هستند. برخي از رفع آن مشكلات ان شاءالله در لايحه بودجه 1385 ديده مي‌شود. من مطمئن هستم اين همدلي مجلس و دولت هرچه بيشتر شود، به همان اندازه مشكلات برطرف مي‌شود و مردم عزيز ما خوشحال و دشمنان غمگين و ناراحت مي‌شوند. از جمله مشكلاتي كه در دستور كار است مثلا

1-استفاده‌ي صحيح و بهينه از ذخاير ارزي به عنوان سرمايه‌هاي اصلي

2- آغاز عملياتي نمودن بودجه سال 85

3- رسيدگي و توجه به وضعيت شركت‌هاي دولتي

4- تدوين و اصلاح قوانين مورد نياز در بخش اقتصادي

5- پي‌گيري مكانيزم‌هاي تثبيت قيمت‌ها

6- صرفه‌جويي در بودجه‌هاي جاري و عمراني

7- آسيب‌شناسي بودجه‌ي 1384.

8- ايجاد هماهنگي در روند اجراي سند چشم‌انداز 20 ساله با قانون برنامه چهارم و قوانين بودجه سالانه و ساير مصوبات مجلس و دولت.

9- كاهش بهره و سود در نظام بانكي كشور.

10- مبارزه با قاچاق كالا.

11- برنامه‌ريزي، مديريت و هدايت منابع بانكي كشور.

12- كوچك‌سازي دولت.

13- برنامه‌ريزي و ايجاد تحول در بحث يارانه‌ها.

14- نحوه‌ي واگذاري سهام شركت‌ها.

15- توجه به بازنشستگان


قانون جامع انتخابات

به گزارش ايسنا موسوي سپس در رابطه لايحه قانون جامع انتخابات، گفت: همان‌طور كه مي‌دانيد، پس از انقلاب تقريبا هر سال يك انتخابات در كشور ما برگزار شده است. اين نيز از عجايب روزگار است كه كشوري كه در آن هر سال يك انتخابات برگزار مي‌شود و در بسياري از آنها نتايج انتخابات براي هيچ‌كس معلوم نيست، از سوي برخي مجامع بين‌المللي و قدرت‌هاي خارجي به استبداد و عدم آزادي متهم مي‌گردد، ليكن همين كشورها و مجامع نسبت به سياست غلط تعدادي از كشورها سكوت مي‌كنند. در هر صورت، گرچه برگزاري يك انتخابات در هر سال نشانه بارز و روشني از وجود آزادي كامل در كشور است، ليكن به نظر مي‌رسد مي‌توان با همزمان كردن برخي از انتخابات با يكديگر، ضمن صرفه‌جويي در هزينه‌ها و افزايش مشاركت مردم، به نوعي ثبات بيشتر در سياست‌ها و مديريت‌ها و هم‌گرايي كلي‌تري را در نظام و مديريت كشور براي مدت بيشتر و طولاني‌تري ايجاد كرد. در هر صورت فعلا اين موضوع مراحل اوليه خود را در وزارت كشور مي‌گذراند. بديهي است پس از بررسي‌هاي كارشناسي و جمع‌بندي آن، دولت و مجلس مطابق مصلحت كشور، تصميم نهايي را خواهند گرفت.


خرافه‌پرستي و عوام زدگي

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ، معاون حقوقي رييس‌جمهور سپس در پاسخ به سوالي در رابطه با موضوع مبارزه با خرافه‌پرستي كه اخيرا در سطح جامعه مطرح شده است گفت: واضح است دولت با هرگونه عوام‌زدگي و خرافه‌پرستي و اشاعه‌ي آن به شدت مخالف است. به گمان من ريشه خرافه‌پرستي در جهل و بيسوادي و سوءاستفاده از احساسات برخي افراد است كه بايد با آن مبارزه كرد. اما نكته‌ي مهم و قابل توجه اين است كه برخي افراد معلوم‌الحال به بهانه‌ي لزوم برخورد با خرافه‌پرستي، با رندي به نوعي با مقدسات و دستورات ديني نيز مخالفت مي‌كنند و آن را نيز زير سوال مي‌برند كه نشان از شيطنت دارد. بايد به همان نسبتي كه با خرافه‌پرستي مقابله مي‌شود، در حفظ حرمت مقدسات و دستورات ديني كوشيد و با شيطنتي كه به بهانه‌ي مخالفت با خرافه‌پرستي، اصول و اعتقادات ديني را به سخره مي‌گيرد، مقابله كرد.


سخنان رييس جمهور درباره رژيم صهيونيستي

معاون پارلماني رييس‌جمهور، سپس در مورد بازتاب‌هاي داخلي و خارجي سخنان دكتر احمدي‌نژاد راجع به اسرائيل، گفت: ما از دشمنان خود توقعي جز آنچه نسبت به سخنان اخير آقاي احمدي‌نژاد بر زبان راندند نداشتيم و نداريم. اما آنچه باعث تعجب است برخي اظهارنظرها و موضع‌گيري‌هاي دوستان‌مان در داخل است كه يا از سر كم توجهي و يا بي‌دقتي و يا ناآگاهي به مخالفت و انتقاد از سخنان آقاي رييس جمهور پرداختند. در زماني كه بسياري از روشنفكران، محققان و نويسندگان جهان و اكثريت مردم و امت اسلامي از مواضع قاطع رييس‌جمهور نسبت به اسرائيل حمايت كردند، انتقاد و گلايه عناصر مرعوب داخلي قابل تامل است. به نظر من سخنان آقاي احمدي‌نژاد محك خوبي براي تشخيص سره از ناسره شد و مشخص گرديد چه كساني در اعتقادشان نسبت به حمايت از فلسطين و آزادي قدس شريف از چنگال رژيم اشغال‌گر قدس صادق هستند. سخنان اخير آقاي احمدي‌نژاد سياست منفعلانه سال‌هاي اخير نسبت به فلسطين را به سياستي فعال و پويا در منطقه نسبت به فلسطين تبديل كرد كه مورد استقبال بسياري از آزاديخواهان در كشورهاي اسلامي و حتي برخي از جوامع غربي قرار گرفت.

به نمونه‌اي از هزاران نمونه اشاره مي‌شود كه در سايت WWW.Cattolicesimo.com آمده است:

«جناب آقاي رييس جمهوري اسلامي ايران

ما شما را نمي‌شناسيم، شما نيز ما را نمي‌شناسيد. شكاف عميقي ما را از هم جدا ساخته و در واقع دنياي ما و شما را به دو قسمت تقسيم كرده است. اين شكاف تئولوژيكي، متافيزيكي و تاريخي برخاسته از اين مساله است كه شما مسلماني پايبنديد و ما جزء كاتوليك‌هاي يكپارچه‌ي كليساي رم هستيم. ولي اگر شناخت حقيقت را امري انكارنشدني و وظيفه‌اي واجب بدانيم، بيان آن با هر زبان يا در هر مكاني، قابل دفاع است و بر اساس همين اصل، موضع‌گيري شما را در برابر «دولت» يهود پاس مي‌داريم. در كمال احترام به سخنان شما در قبال خط مشي انفعالي و وابسته كشورهاي اروپايي در برابر لابي قدرتمند و در عين حال كم‌جمعيت صهيونيست‌ها ارج مي‌نهيم.

تكريم از آن شما و تعهدي كه در مبارزه با صهيونيسم داريد.

دليل ما از نوشتن اين نامه نه به واسطه‌ي آن كه ديني را در قبال شما بر روي دوش خود احساس مي‌كنيم و يا اين كه ما حقي بر گردن شما داشته باشيم، اين نامه تنها به رسم ادب، احترام و حق‌شناسي است كه ميان مردان شريف حاكم است و بدون هيچ قصد و غرض و نفع شخصي برايتان فرستاده مي‌شود.

صادقانه آرزو مي‌كنيم كه آزادانديشي در قضاوت و شهامت كنوني شما كه «شيرگونه» در جهان تاريك «بره‌ها» اتخاذ موضع مي‌كنيد، هميشه مستدام باشد. اميدواريم خداوند متعال، مريم مقدس و حضرت مسيح (ع) نيروبخش قلب شما و ملت‌تان باشد.

الساندرو فرتي

Alessandro Ferretti »


اقدامات مركز خدمات حقوقي بين‌المللي

سيد احمد موسوي در ادامه اين مصاحبه در خصوص اقدامات مركز خدمات حقوقي بين‌المللي كه زير نظر معاونت حقوقي رييس‌جمهور است، اظهار داشت: در دوره‌ي جديد با پي‌گيري‌هاي مستمر معاونت حقوقي و مركز امور حقوقي بين‌المللي موفق شديم راي دادگاه هلند را نسبت به محكوميت رژيم بعث عراق و صدام حسين در حمله به ايران و استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در جنگ تحميلي به تعدادي از شهرها از جمله شهرهاي خرمشهر، سردشت و اشنويه بگيريم. در حكم اين دادگاه اتهام تهيه و فروش مواد اوليه سلاح‌هاي شيميايي به عراق جهت استفاده در جنگ عليه ايران به اثبات رسيده است. مطابق تحقيقات، متهم، مواد اوليه‌ي سلاح‌هاي شيميايي را از يكي از كشورهاي اروپايي كه خود را از مدافعان حقوق بشر مي‌داند، علي‌رغم اطلاع از مصرف آن در جنگ در اختيار متهم قرار داده است. مطابق قوانين بين‌المللي، با عنايت به اثبات اتهام در دادگاه، كشورها و دولت‌هايي كه مبادرت به تهيه و ارايه‌ي مواد اوليه سلاح‌هاي شيميايي به متهم كرده‌اند، نيز قابل پي‌گيري مي‌باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین