کد خبر: ۳۵۳۴۶۹
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
در حاشیه جنجال جدید دلواپسان علیه دولت

توصيه رسانه‌اصولگرا به‌دلواپسان سوئیفت: اعتماد‌عمومی را خدشه‌دار نکنید

فرافكني‌هاي دلواپسان به جايي رسيده است كه يك سايت اصولگرا نيز به آنها توصيه كرده است تا اعتماد عمومي را در اين مورد خدشه‌دار نكند. سايت اصولگراي الف منتسب به احمد توكلي امروز در مطلبي توصيه‌آميز به بررسي روند عملياتي شدن سوئيفت پرداخته است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- در روزهايي كه سايت‌ها و رسانه‌هاي دلواپسان تمام تلاش خود را براي تشكيك در عملياتي شدن سوييفت به كار گرفته‌اند و با تمسخر تيتر «سوييفت براي ايران ممنوع، براي داعش آزاد» را مندرج مي‌كنند، ساير اصولگرايان معتدل به اعتراض در اين مورد پرداخته اند. در اين مطلب آمده است: «به نظر می‌رسد مشکل اصلی در اعلام تمدید برقراری سوئیفت در کشور مشکلات بانک‌ها داخلی در راه‌اندازی سامانه‌های نرم‌افزاری این شبکه بین‌بانکی است مشکلاتی که بانک مرکزی و بانک‌های وابسته به آن به دلایل نامعلوم آنرا پنهان می‌کنند.»

به گزارش آفتاب، هفته گذشته ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در یگ گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد: ۹ بانکی که قبلاً تحریم شده بودند تا ساعات پایانی شب به سوئیفت متصل می‌شوند. وی با اشاره به فرایند عضویت بانک‌های تحریم شده به سوئیفت، گفت: هفته گذشته اعلام شد تا شنبه ــ یکشنبه هفته آینده (این هفته) مشکل این ۹ بانک برای اتصال به سوئیفت حل خواهد شد. امروز به من گزارش دادند که این مشکل حل شده و ۹ بانک تحریم شده شب به سوئیفت متصل می‌شوند. سیف با بیان اینکه ممکن است نصب نرم‌افزار اتصال به سوئیفت یک تا دو روز زمان ببرد، گفت: ولی در این هفته به‌طور کامل فرایند اتصال به این سامانه برای این بانک‌ها حل خواهد شد و این بانک‌ها می‌توانند برای مخابره پیام‌های مالی از این سامانه استفاده کنند.این اظهارت رییس بانک مرکزی در حالی است که پیش از این وی مدعی شده بود بانک‌ها به سوئیفت متصل هستند و می‌توانند پیام مخابره کنند. وی با بیان اینکه مطالب‌ منتشرشده در برخی رسانه‌ها درباره عدم اتصال سوئیفت به بانک‌ها درست نیست قدم اول در اتصال بانک‌ها به سوئیفت را راه اندازی برخی سامانه‌های ارتباطی و نرم افزاری عنوان و می‌گوید: می‌بایست بانک‌ها که چندین سال این سامانه را نداشتند، سیستم‌های نرم‌افزاری لازم را تهیه و پیاده‌سازی کنند.وی در هفته‌های گذشته با تاکید برتجهیز کامل همه بانک‌ها به این سامانه مدعی شده بود: هم‌اکنون همه بانک‌ها به این نرم افزارها مجهز هستند و می‌توانند پیام‌های سوئیفتی را مخابره کنند اما اظهارات اخیر رییس محترم بانک مرکزی خلاف ادعای وی مطرح شده است.

مشكلات تكنيكي در مورد فعاليت‌هاي بانكي وجود دارد

در ادامه مطلب سايت الف آمده است: امروز (شنبه) هم سفیر ایران در آلمان در دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا گفته بود "هرچند ۴۵ روز از اجرای برجام می گذرد اما هنوز به طور کامل فعالیت‌های بانکی آغاز نشده و دولت آلمان همه تلاش خود را به کار بسته تا این روابط آغاز شود". وی افزود: مشکلات تکنیکی در این زمینه وجود دارد که به راحتی می توان آن را حل کرد.براساس نظر کارشناسان در حالت عادی برای اتصال به سوئیفت فرایندی حدود دو تا سه ماهه لازم است زیرا این شبکه در دوره‌های مختلف سیستم را قطع کرده و بانکهابی جدید را به ان اضافه می‌کند اما برای اتصال بانک‌های ایرانی یک فاصله دو هفته ای ایجاد شد و این شبکه خارج از عرف خود فرایند اضافه کردن بانک‌های ایرانی را انجام داد که حدوداً دو هفته ای طول کشید.نمونه آن که طرف ایرانی نتوانسته بود پول را از طریق سوئیفت پرداخت کند، مبلغ ۵۳۹۰۰ فرانک سوئیس بود که مجلس شورای اسلامی باید بابت بین المجالس در سال ۲۰۱۶ به حساب اتحادیه بین المجالس در بانک USPA سوئیس واریز می کرد ولی تا به امروز این کار مقدر نشده است.

طبق اعلام مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گرچه اتصال به سوئیفت برقرار شده و دیگر مانعی در این خصوص وجود ندارد ولی استفاده بانک‌ها از سوئیفت چند روزی زمانبر خواهد بود.

نرم‌افزارهاي داخلي بايد متصل شوند

آنطور که مدیر کل فن آوری اطلاعات بانک مرکزی توضیح داده است اتصال از سمت سوئیفت و از لحاظ بین المللی برقرار شده است اما با توجه به اینکه بانک‌ها باید نرم افزارهای داخلی را متصل کرده و آموزش کافی داشته باشند بستگی به سرعت عمل آن‌ها حدود دو تا سه روز و حد اکثر یک هفته طول می‌کشد تا بتوانند از طریق سوئیفت کارهای خود را انجام داده و پیام ارسال کنند که پیگیری‌های به عمل آمده از چند بانک نشان می‌دهد که فرایند اجرایی اتصال به سوئیفت به دلایل مختلف هنوز صورت نگرفته است اما بانک‌ها در تلاش هستند که این فرایند را تکمیل کنند که احتمالاً یک هفته تا ۱۰ روز زمانبر خواهد بود که دلیل عمده آن مشکلات نرم افزاری است.

این اظهارت ضدو نقیض از سوی مسئولان مالی و اعتباری کشور در شرایطی مطرح می‌شود که طبق اعلام رییس کل بانک مرکزی مقرر بود روز یکشنبه ۱۲/۱۱/۹۴ اتصال بانک‌های ایرانی مشمول ارتباط با سوئیفت عملیاتی و اجرا شود زیرا بنا بر برنامه جامع اقدام مشترک شبکه سوئیفت نیز تحریم‌های خود علیه بانک‌های ایرانی را در ۲۷ دی ماه امسال (اولین روز اجرایی شدن برجام) پایان یافته اعلام کره بود و مشکلی برای برقراری سوئیفت از سوی طرف خارجی ظاهراً وجود نداشت. به نظر می‌رسد مسئولان بانکی در کشور به دلیل عدم شناخت کافی از مشکلات موجود در حوزه بانک‌های داخلی (مشکلات نرم‌افزاری) تاریخ اجرای سوئیفت را در چندین مرحله و با توجه به مشکلات موجود در حوزه بانکداری در کشور تغییر داده‌اند فارغ از آنکه این نوع برخورد غیر‌کارشناسی با مسائل اقتصادی علاوه بر تبعات مستقیم اقتصادی بر بازار سرمایه در کشور به شدت سرمایه‌های اجتماعی و باورعمومی را نسبت به سلامت اخبار پیرامون ثمره برجام مخدوش و موجب دلسردی مردم از اقدامات صورت گرفته در این زمینه می‌شود. بنابراین می‌طلبد تا مسئولان با در نظر گرفتن شرایط روانی جامعه (امیدهای مردم در زمینه گشایش‌ها اقتصادی پس از برجام) اخبار پیرامون ثمرات برجام در کشور را با درایت و تأمل بیشتری منعکس نمایند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین