کد خبر: ۳۵۳۵۱۸
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱

درخواست از ترکیه برای مهار ریزگردها

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران جلالپور از نخست وزیر ترکیه خواست که دولت این کشور راهکارهای مناسب برای بازگشت هوای سالم و مهار دیو ریزگرد و عواقب شوم آن در منطقه بیندیشد.
آفتاب‌‌نیوز :
 محسن جلالپور عصر امروز در همایش تجاری ایران و ترکیه که با حضور نخست‌وزیر ترکیه، معاون اول رییس جمهور ایران، وزیر اقتصاد ترکیه، وزیر ارتباطات ایران و جمعی از فعالان بخش خصوصی در حال برگزاری است، با بیان اینکه فعالان اقتصادی و اصحاب کسب و کار در هر دو کشور ایران و ترکیه عمیقا نگران روند تحولات منطقه‌ هستند اظهار کرد: آنچه به صورت تکفیر و فرقه‌گرایی منطقه را درمی‌نوردد، با دین و فرهنگ ما رابطه ندارد و متاسفانه قدرت‌هایی در داخل و خارج منطقه آن را تشدید و تشویق می‌کنند. ابراز امیدواری کرد که در خاک ایران و ترکیه و کشورهای منطقه به منظور گسترش امنیت و سودآوری تولید مشترک انجام شود.

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه تداوم روند موجود رغبت به سرمایه‌گذاری در منطقه ما را کاهش می‌دهد و سبب فرار سرمایه‌های انسانی و ثروت‌های دو کشور خواهد شد تصریح کرد: راهکار عملی این است که همکاری مشترک بنگاه‌های دو طرف را در خاک دو کشور و کشورهای منطقه گسترش دهیم تا سایر ملل از جمله عراقی‌ها، افغان‌ها و اعراب ببینند که ایرانی‌ها و ترک‌ها در دست یکدیگر کار می‌کنند، می‌سازند و شکوفایی و ثروت می‌آفرینند.

وی افزود: این سرمشقی برای ملل منطقه است که آن‌ها نیز به این مشارکت برد برد بپیوندند و مرزهای ناآرام امروزی از این طریق به مرزهای مشارکت، رفاه و سعادت تبدیل خواهد شد.

به گفته رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، یک پروژه مشترک ایران – ترک در کابل، بغداد یا باکو امروز بسی فراتر از یک کار صرفا اقتصادی است و قدمی به سوی مهار دیو جنگ است.

جلالپور همچنین خطاب به نخست وزیر ترکیه اشاره کرد: رییس پارلمان اروپا در جمع‌بندی بازدید هیات‌های اروپایی اعزامی به ایران گفته است که اولا به ایران باید به عنوان کشوری با بنگاه‌های مناسب برای جذب تکنولوژی نگاه کرد و پس از آن در کار با ایران نه فقط بازار این کشور بلکه باید بازار بزرگ همسایگانش را نیز در نظر گرفت که به اعتقاد من این برداشت منطبق با واقعیت است.

وی لازمه تولید مشترک در دو کشور در منطقه را طراحی ساختار تجارت آزاد بین دو کشور دانست و گفت: سیاست اقتصادی ایران امروز حول تئوری اقتصاد مقاومتی که ابلاغیه مقام معظم رهبری است در حال شکل‌گیری بوده و دو محور این رویکرد اتکا به توان داخلی و تولید برای بازار خارجی است و بستر این تحول نیز خروج دولت از بنگاهداری و تقویت بنگاه‌های خصوصی است.

به گزارش ایسنا،او با تاکید بر اینکه تمام حرکات دولت یازدهم سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی ایران است خاطرنشان کرد: در طول تاریخ دجله و فرات دو رود پیام‌آور زندگی، نشاط و خرمی اهالی منطقه را به وجود می‌آوردند. اما امروز با اضافه برداشت آب از دجله و فرات در سرتاسر مسیرش تا خلیج فارس منطقه آبریز عظیم دجله و فرات در فرودست دچار کم آبی شدید و آلودگی شده است.

به گفته وی این کم‌آبی سبب خشک شدن تالاب‌های عظیم و تاریخی عراق و سوریه و بروز پدیده ویرانگر ریزگردها در ابعادی غیر قابل باور شده است.

وی با بیان اینکه استاندارد زندگی در پهنه وسیعی از فلات ایران برای انسان، حیوان و گیاه در حال افول است، اظهار کرد: ریزگردها بزرگترین تهدید بهداشتی ایران و عراق در ربع قرن آتی است که سبب مهاجرت وسیع، فقر و گسترش خشونت در منطقه خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین