آفتابنیوز : وی افزود : نگاه دقیق به سینمای ملی مستلزم کارشناسی دقیق و ایجاد تعصب در فیلم سازهاست و رسیدن به این کار شاخصهای متفاوتی داردکه پیدا کردن و ساختن آن سخت و دشوار است.
کارگردان سینمای ایران در مورد شاخصهای سینمای ملی گفت: شاخصهای سینمای ملی فرهنگ یک قوم است که باید ایران را جمع آوری کرده و یک نمونه واحدی از آن به دست آوریم.
وی فیلم دیدهبان را یک نمونه ملی مقطعی ازتاریخ ایران ذکر کرد و گفت: سینمای امروز به استانداردهای سینمای ملی جهان نزدیک نیست.
وی ادامه داد: در تمام سینماهای دنیا از جمله سینمای امریکا و ایتالیا و حتی چین به بحث در مورد مسایل فرهنگی و قومی و ملی خود میپردازند اما متاسفانه در سینمای ایران اینگونه مسایل به صورت اندک به چشم میخورد. کارگردان سینمای ایران با اشاره به فیلم سینمایی مهمان مامان گفت: این فیلم شاید از مضمون ساده برخوردار باشد، اما به طور دقیق مهمان نوازی ایرانیها را به تصویر میکشد.
وی ادامه داد این فیلم همه مسایل فرهنگی درحد امکان و خلاصه مطرح میشود و میتوان این فیلم را یک فیلم سینمایی ملی در ایران نام برد.
وی علی حاتمی را تنها فیلم سازی دانست که به فرهنگ و قومیت ایران میپرداخت و گفت: علی حاتمی در فیلمهای خود گوشههایی از زندگی ایران را در مورد مسایل فرهنگی به تصویر میکشد و از آن جمله میتوان به هزاردستان اشاره کرد.
وی از جمله مشکلات سینمایی ملی را نبود بودجه کافی دانست وگفت: سینمای ملی ما به دلیل وابسته بودن به دولت و نبودتوان اقتصادی دچار مشکل است.
وی افزود: مشکلات فیلمنامه و عدم شناخت قصه نویسی و کم بودن قصه نویسی را ازجمله مشکلات دیگر سینمای ملی دانست.
باکیده گفت: سینمای ملی تنها این نیست که نشان دهیم ایرانی ها مسلمان و شیعه هستند بلکه باید تمام مشخصات یک ایرانی ،نظیر جوانمردی و مهمان نوازی در فیلم هایمان بپردازیم.