کد خبر: ۳۵۵۲۵۷
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶

ایندیپندنت: اوباما از عربستان و هم پیمانان سنی اش روی برمی گرداند

روزنامه ایندیپندنت روز یکشنبه در گزارشی نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور امریکا به خاطر نفرت پراکنی های فرقه ای عربستان و دیگر متحدانش سنی اش در منطقه در حال روی برگرداندن از این کشورها است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، روزنامه ایندیپندنت در این گزارش با اشاره به مصاحبه های اخیر باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا با 'جفری گولدبرگ ' که در نشریه آتلانتیک منتشر شده، عنوان کرد: اوباما ضمن عدم علاقه مندی اش به ادامه برخی از جنبه های سنتی سیاست خارجی دولت این کشور معتقد است ادامه حمایت ها از عربستان و دیگر متحدان سنی اش به نفع واشنگتن نیست.

ایندیپندنت نوشت: اوباما در اظهارات خود با انتقاد شدید از عربستان و برخی دیگر از هم پیمانانش در خاورمیانه گفته است آنها «فرصت طلبانی» هستند که قصدشان کشاندن پای آمریکا به جنگ های فرقه ای ویران کننده در منطقه است تا واشنگتن به جای آنها بجنگد.

این روزنامه انگلیسی افزود: اوباما با اشاره به منشاء شکل گیری القاعده و داعش، می گوید: در سال 1990 عربستان سعودی آموزشگاه های وهابیت و تدریس نسخه های افراطی و مورد حمایت خاندان آل سعود را به راه انداخت و به شدت آنها را مورد حمایت مالی خود قرار داد.

ایندیپندنت با بیان اینکه «ریاض علاوه بر اهرم دینی اقدام به خرید شماری از افراد و موسسات نافذ بین المللی نیز کرده است» نوشت: جفری گولدبرگ که به نظر می رسد توانسته است ارتباط خوبی را با باراک اوباما و کارکنان کاخ سفید برقرار کند، در گزارش های خود می نویسد: دیدگاه حاکم بر کاخ سفید حاکی است که بسیاری از شخصیت های برجسته و اندیشکده های واشنگتن در چارچوب منافع عربستان و رژیم اسرائیل فعالیت می کنند.

این روزنامه ادامه داد: گولدبرگ در این گزارش افزود: یکی از کارکنان کاخ سفید حتی خیابان ماساچوست را که میزبان بسیاری از اندیشکده های سیاسی است «سرزمین عربستان» نامیده است.

این روزنامه با بیان اینکه رهبران پیشین آمریکا چشمان خود را بر واقعیت بسته بودند، افزود: اما گولدبرگ می گوید: پرواضح است که اوباما از سیاست خارجی که در آن واشنگتن مجبور به پذیرش عربستان به عنوان متحد باشد خشمگین است.

ایندیپندنت نوشت: موضوع بسیار عجیب، روی گرداندن امریکا از متحدانش در خاورمیانه به ویژه عربستان با تاخیری بسیار طولانی در حال وقوع است. در بحبوحه حادثه 11 سپتامبر، مشخص شد که 15 تن از هواپیما ربایانی که برج های دو قلوی نیویورک را هدف قرار دادند، به همراه اسامه بن لادن و افرادی که از این عملیات حمایت مالی به عمل آوردند، سعودی بودند. با این حال واشنگتن همچنان خود را به عربستان، ترکیه و پاکستان به عنوان قدرت های بزرگ منطقه ای متعهد دانست.

این روزنامه انگلیسی افزود: گولدبرگ نوشت اوباما می گوید چرا کشور پاکستان که به اعتقاد او یک کشور ناکارآمد و فاجعه آمیز است باید متحد آمریکا باشد.

ایندیپندنت نوشت: وجه تمایز سیاست خارجه باراک اوباما با سایر رهبران آمریکا در این است که او از اشتباه های گذشته عبرت گرفته است؛ چیزی که دقیقا در نقطه مقابل دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس است که می گوید ما در جریان سرنگونی معمر قذافی کار درستی را انجام داده ایم.
این روزنامه انگلیسی افزود: این درحالی است که اوباما اوضاع لیبی را آشفته و مقصر آن را همپیمانان آمریکا چون انگلیس و فرانسه و قبایل لیبیایی می داند.

ایندیپندنت نوشت: سه سال بعد از حمله نیروهای ناتو به لیبی و استمرار ناآرامی در این کشور به دلیل فقدان یک دولت کارآمد، سبب شد که اوباما با حمله به سوریه مخالفت کند؛ چرا که او از تکرار اشتباه لیبی نگران بود. با این حال دیوید کامرون و وزیر خارجه اش فیلیپ هاموند چنین عبرتی را نگرفتند و به ادامه تشویق آمریکا به حمله علیه سوریه تن دادند.

ایندیپندنت افزود: با وجود انتقادهای اوباما از کشورهای عربی باید دید که آیا رئیس جمهور بعدی امریکا نیز در مسیر فاصله گرفتن از این کشورها – که هدفشان استفاده از قدرت نظامی و سیاسی امریکا برای منافع خود است – گام برمی دارد یا خیر؟
این روزنامه انگلیسی افزود: به نظر می رسد که اگر هیلاری کلینتون برنده انتخابات شود این احتمال وجود دارد که این سیاست ادامه پیدا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین