آفتابنیوز : با توجه به دين و ريشههاي فرهنگي مشترك بسيار ما بين كشورهاي جهان اسلام و بنا به وضعيت كنوني دنياي مدرن نياز به تعامل و تبادل فرهنگي و سينمايي بين ملل مسلمان بيش از پيش ضروري، نظر ميآيد واين در حالي است که سينماي ايران از ظرفيتها و استعدادهاي كافي جهت تشكيل جبهه هنري واحد اسلامي با همكاري ديگر كشورهاي مسلمان منطقه برخودار بوده و حتي صنعت سينماي ايران امكان ورود به بازارهاي كشورهاي اسلامي را نيز دارد.
گامهاي اوليه براي تحقق سينماي سرزمينهاي اسلامي از مدتها پيشتر بحثهايي در خصوص ايجاد بازار فيلم كشورهاي اسلامي در حوزه مديريت فرهنگي و سينمايي كشور به ميان كشيده و تصميم بر اين شد كه در جهت شكوفايي سلايق متفاوت بر فضاي كشورهاي اسلامي چنين بازار فيلمهايي به طور مستمر تشكيل گردد و از آن پس گفتگوهايي در خصوص تشكيل يك قلمرو گسترده سينمايي با حضور كشورهاي صاحب سينماي منطقه به طور جدي توسط متوليان سينمايي كشورمان دنبال و سعي بر آن شد كه آثاري ارزشمند و با كيفيت در اين راستا توسط سينماي ايران توليد و عرضه شود كه اولا به سليقه مخاطبان نزديك باشد و در ثاني با نيازهاي فعلي مخاطبان همخواني داشته باشد و به لحاظ فني از فيلمهاي روز سينماي جهان فاصله بسيار نداشته باشد و به نظر ميرسد ساخت و عرضه فيلم سينماي « دوئل» به كارگرداني احمد رضا درويش دراين راستا صورت گرفت اما در مورد دو سويه بودن اين تبادل آثار بحث و گفتگوي بيشتري مورد نياز است چون اكثر كشورهاي اسلامي يا به طور كلي فاقد تشكلهاي فرهنگي و خصوصا سينمايي هستند و يا از امكانات پرتواني در خصوص هنر هفتم بهرهاي نبردهاند.
وضعيت هنر هفتم در كشورهاي اسلامي صاحب سينما تركيه : در كشور تركيه يك سال بعد از راهاندازي هنر هفتم توسط برادران لومير در فرانسه يك نمايش خصوصي فيلم در كاخ « ايلديز» استانبلو برگزار شد كه تماشاگرانش خليفه عثماني وعدهاي از درباريان بودند و بعد از آن زمان چرخ صنعت سينمايي اين كشور همچنان گشت وگشت و افرادي چون «يلمازگوني» با آثاري چون « راه» خوش درخشيده و مورد توجه محافل سينمايي جهان واقع شدند.
پاكستان: پس از جدا شدن پاكستان از كشور هند در سال 1967 هنرمندان مسلمان هندي به كشور پاكستان رفته و صنايع فيلمسازي «لاهور» را راهاندازي كردند كه البته نتايج كارشان تا كنون چندان راضيكننده نبوده و حتي به لحاظ رواج و شهرت نيز نتوانستند به «باليوود» نزديک شوند.
اندونزي: اندونزي نيز با داشتن بيشترين جمعيت مسلمان در بين كشورهاي ذكر شده، تا كنون صنعت سينمايي قابل توجهي نداشته است و از افتخاراتش ميتوان به بازسازي فيلم « بچههاي آسمان» به كارگرداني مجيد مجيدي اشاره كرد.
كشورهايي چون تاجيكستان ، امارات، مصر و ... نيز جزء اين طبقهبندي به حساب ميآيند كه البته در چند سال اخير گاهي به عنوان رقيب سينماي ايران عمل كردهاند.
اما سينماي ايران با توجه به قدمت و تواناييهاي بالفعل خود و اوضاع موجود علاوه بر كمك به بهبود وضعيت سينماي كشورهاي اسلامي جهان ميتواند حضوري پررنگتر درا ين ممالك داشته و به چرخش روان تر، تنه نسبتا سنگين خود نيز، خدمتي شايسته نمايد.
در اين راه سينماي ايران در چند سال اخير با تلاش در توليد آثار برجسته متاثر از انديشه هاي ديني مسلمانان گامهايي بلند برداشته است و مخاطبان خوبي نيز در كشورهاي اسلامي همسايه چون عراق كسب كرده است و اين امر نويد روزهايي خوش در راه تكامل و تعالي سينماي كشورهاي اسلامي در امتداد دست يابي به سينمايي ملي را به ذهنها متبادر ميكند.