کد خبر: ۳۵۵۷۴۱
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
روبیو کنار کشید

کلینتون و ترامپ در رأی‌گیری فلوریدا برنده شدند

پنج ایالت دیگر آمریکا روز سه شنبه در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رای گیری کردند و نتایج نشان می‌دهد که دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون هر دو پیروزی‌های قاطعی در ایالت بزرگ فلوریدا به دست آورده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز : روز سه شنبه ایالتهای اوهایو، فلوریدا، کارولینای شمالی، ایلینوی و میزوری رای گیری کردند.

ترامپ علیرغم پیروزی در فلوریدا، در ایالت بزرگ اوهایو از رقیب خود جان کیسیک، فرماندار این ایالت، شکست خورد.

پیش بینی می‌شود که دونالد ترامپ در ایلینوی و کارولینای شمالی هم پیروز شود.

کلینتون هم پیشتازی خود را با پیروزی در فلوریدا، اوهایو، ایلینوی و کارولینای شمالی گسترش داد. با این حال رقیب او سناتور برنی سندرز در جمع طرفدارانش گفت که قبلا بارها پیروزی‌های غیرمنتظره داشته و قصد ترک رقابت را ندارد.

همزمان سناتور مارکو روبیو پس از پذیرش شکست در ایالت خود، فلوریدا، تصمیم به ترک رقابت‌ها برای کسب نامزدی حزب گرفت.

او که در هفته‌های اخیر وارد نبرد لفظی تندی با ترامپ شده بود پیروزی او را در فلوریدا تبریک گفت و گفت که آمریکا در میانه یک "توفان سیاسی" است و رای دهندگان خشمگین و کلافه هستند.

سناتور روبیو پیشتر گفته بود باید فلوریدا را ببرد تا مانع "ربودن نامزدی حزب توسط ترامپ" شود.

به گزارش بی.بی.سی کلینتون روز سه شنبه در کارولینای شمالی از مبارزات انتخاباتی خود و سندرز تمجید کرد و در اشاره به مجادله‌های تند لفظی میان جمهوری خواهان گفت او و سناتور سندرز "به جای اهانت به دیگران .... بر مسائل تمرکز دارند."

از سوی دیگر دونالد ترامپ که امید اصلی کسب نامزدی حزب به حساب می‌آید با مقاومت شدید تشکیلات حزب جمهوری خواه و همچنین با محکومیت دموکرات‌ها روبرو است.

فلوریدا و اوهایو از این نظر اهمیت دارند که برندگان آنها همه امتیازات انتخاباتی - ۹۹ نماینده برای فلوریدا و ۶۶ نماینده برای اوهایو - را خواهند گرفت. براساس سیستم انتخاباتی پیچیده آمریکا همین نمایندگان ایالتی هستند که در گردهمایی ماه ژوئیه به نامزد برنده رای خواهند داد.

ترامپ به خاطر یک رشته حوادث خشونت بار در تجمع هایش مورد انتقاد شدید دموکرات‌ها و جمهوری خواهان قرار گرفته.

منتقدان می‌گویند که اظهارات تند او در مورد مسلمانان و مهاجران، و نطق‌های تحریک آمیز درباره معترضان در تجمع هایش، به خشونت و فضای نفرت دامن زده است.

این درحالی است که او خود را عنصری "وحدت بخش" معرفی می‌کند.

پال رایان، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان، روز سه شنبه خواستار "ایجاد هارمونی برای کاهش خشونت" شد و از سیاستمداران خواست کاری کنند که بهترین جنبه‌ها و روحیات انسانی رای دهندگان بروز کند.

به گزارش ایسنا، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفته است که او از حوادث اخیر در گردهمایی‌های انتخاباتی مایوس است و هر "تلاشی برای گستراندن ترس یا تشویق خشونت" را رد می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین