کد خبر: ۳۵۷۵۴۴
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹

نامه آمریکا و اروپا به بان کی‌مون: آزمایش موشکی ایران خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ بود

آمریکا و متحدین اروپایی این کشور در نامه‌ای مدعی شدند آزمایش موشک‌های بالستیکی، «نامنطبق» و همچنین «در مخالفت» با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
آمریکا، فرانسه، انگلستان و آلمان در نامه‌ای مشترک در جولای گذشته به رومن اویارزون، نماینده اسپانیا در سازمان ملل و همچنین بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، که رویترز مدعی است نسخه‌ای از آن را مشاهده کرده، ادعا کرده‌اند آزمایش‌های اخیر بالستیک ایران شامل موشک‌هایی هستند که می‌توانند تسلیحات هسته‌ای حمل کنند و بنابراین «نامنطبق» و «در مخالفت» با قطعنامه 2231 شورای امنیت هستند.

در این نامه ادعا شده موشک‌های که در آزمایش‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته‌اند «ذاتا قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای هستند.» این نامه همچنین از شورای امنیت ملی خواسته تا «واکنش‌های مناسب» به عدم پایبندی ایران به تعهداتش را بحث کرده و همچنین از بان درخواست کرده درباره عدم تطابق فعالیت‌های موشکی ایران با قطعنامه 2231 گزارش دهد.

اسپانیا مسؤول هماهنگی مباحث شورای امنیت درباره قطعنامه 2231 است.

دیپلمات‌های شورای امنیت می‌گویند با توجه به ادبیات مبهم قطعنامه‌ای که پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در جولای گذشته تصویب شد، احتمال اعمال تحریم‌های جدید ضعیف است. مقامات غربی نیز می‌گویند این آزمایش‌ها اگرچه بر ضد قطعنامه 2231 هستند اما نقض توافق هسته‌ای نیستند.

روسیه از اعضای دائم و دارای حق وتو در شورای امنیت تأکید کرده که از هیچ تحریم جدیدی علیه ایران حمایت نخواهد کرد.

قطعنامه 2231 از ایران «می‌خواهد» به مدت هشت سال از کار بر روی موشک‌های بالستیکی که توانایی حمل تسلیحات هسته‌ای دارند اجتناب ورزد. آمریکا و سه کشور اروپایی در این نامه دقت داشته‌اند که از لفظ «نقض قطعنامه» توسط ایران استفاده نکنند.

دیپلمات‌ها می‌گویند قدرت‌های بزرگ توافق دارند که این درخواست از نظر حقوقی الزام‌آور نبوده و نمی‌تواند بر اساس فصل هفت منشور سازمان ملل، که با تحریم‌ها و استفاده از نیروی نظامی در ارتباط است، اجراء شود. اما دولت‌های غربی که ادبیات قطعنامه را به عنوان نوعی محدودیت می‌پندارند می‌گویند ایران یک تعهد سیاسی برای اجرای این قطعنامه دارد.

به گزارش تسنیم، چندین دیپلمات می‌گویند بدترین چیزی که ایران می‌تواند انتظارش را داشته باشد نوعی توبیخ و سرزنش علنی توسط شورای امنیت است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین