کد خبر: ۳۵۹۳۷۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷

عمر البشیر: 2020 از قدرت کنار خواهم رفت

عمر البشیر وعده داد، در پایان دوره فعلی ریاست جمهوری‌اش در سال 2020 از این سمت کناره‌گیری خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان در مصاحبه‌ای گفت: با توجه به این که وظایف رئیس جمهوری بسیار سنگین است، من در نظر دارم پس از پایان دوره کنونی ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ دیگر نامزد انتخابات نشوم. با این حال، منتقدان عمر البشیر گفته‌اند او در گذشته هم بارها وعده داده بود که دیگر در صدد کسب قدرت برنخواهد آمد اما وعده خود را زیر پا گذاشت.

در ژوئن سال ۱۹۸۹، سرتیپ عمر البشیر با دست زدن به یک کودتای نظامی، قدرت را در سودان در دست گرفت و در سال ۱۹۹۳ خود را رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد. در سال ۱۹۹۶، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و او به عنوان تنها نامزد مجاز به شرکت در این انتخابات، به پیروزی رسید و دوره پنج ساله ریاست جمهوری خود را آغاز کرد. منابع دولتی در آن زمان از شرکت گسترده مردم در رای‌گیری خبر دادند.

عمر البشیر که 72 سال دارد، در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۵ ، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ هم به عنوان پیروز انتخابات اعلام شد اما به گفته منتقدان دولت، هیچیک از این انتخابات منصفانه و آزادانه نبوده است. احزاب و گروه‌های مخالف دولت البشیر، انتخابات آوریل سال ۲۰۱۵ را تحریم کردند و عمر البشیر با بیش از ۹۴ درصد آرا بار دیگر به قدرت رسید.

عمر البشیر در مصاحبه با بی.بی.سی، گفت: در سال ۲۰۲۰، سودان رئیس جمهوری جدیدی خواهد داشت و من رئیس جمهوری سابق خواهم بود.

رئیس جمهور سودان در این مصاحبه اتهام ارتکاب جرایم جنگی و نسل‌کشی در جنگ داخلی دارفور علیه خود را رد کرد و دادگاه کیفری بین‌المللی را به خاطر احضار و صدور حکم بین‌المللی بازداشت خود مورد حمله قرار داد. سازمان ملل گفته است که از سال ۲۰۰۳ تا کنون، بیش از دو و نیم میلیون نفر در نتیجه درگیری نیروهای دولتی سودان و شورشیان دارفور آواره شده‌اند. دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی، ارتش سودان و شبه‌نظامیان وابسته به دولت را به کشتار و آزار غیرنظامیان در دارفور متهم کرده و عمر البشیر را شخصا مسئول این اقدامات دانسته است.

سودان از امضاکنندگان سند ایجاد دادگاه کیفری بین المللی نیست و الزامی به تبعیت از احکام آن ندارد ولی اقدام این دادگاه در رسیدگی و پیگرد عمرالبشیر براساس مصوبه شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته است.

عمر البشیر در نفی حکم بازداشت خود گفت که هنگامی که از محلی در سودان از جمله دارفور بازدید می‌کند، مورد استقبال گرم جمعیت انبوهی قرار می‌گیرد که به طور خودجوش برای دیدن او آمده‌اند و این را نشانه محبوبیت خود در میان مردم و رضایت مردم از دولت دانست. البشیر گفت: اینها همان مردمی هستند که من متهم به نسل کشی و پاکسازی قومی آنان هستم. این اتهام دروغ است و به همین دلیل هم من احضارنامه دادگاه بین‌المللی را نادیده گرفته و آزادانه به هرکجا در جهان که بخواهم سفر می‌کنم.

به گزارش ایسنا، سال گذشته، هنگام سفر رئیس جمهور سودان به آفریقای جنوبی، یک دادگاه محلی حکمی را برای بازداشت و تحویل او به دادگاه کیفری بین المللی صادر کرد اما پیش از اجرای حکم، او به کشورش بازگشته بود. آفریقای جنوبی از جمله کشورهای امضاکننده پیمان ایجاد دادگاه بین المللی است و در نتیجه، ملزم به اجرای احکام دادگاه است.

عمر البشیر جدیدترین گزارش سازمان ملل در مورد تلفات غیرنظامی عملیات ارتش سودان در دارفور را هم تکذیب کرد و گفت: این اتهامات همه بی پایه و اساس است و حقیقتی در آنها نیست. وی افزود: من از هرکس که مایل باشد دعوت می کنم به مناطقی که به تصرف مجدد دولت درآمده سفر کنند و ببینند که حتی یک خانه هم به آتش کشیده نشده است. در واقع اصلا بمباران هوایی صورت نگرفته است.

رئیس جمهور سودان همچنین گفت که آوارگان جنگ با فرار از منطقه درگیری، به مناطقی پناه برده اند که تحت تسلط دولت است و این نشان می دهد که دولت هرگز شهروندان را هدف حمله قرار نداده است. وی آمار سازمان ملل در مورد آوارگان و قربانیان جنگ را هم "بسیار مبالغه آمیز" توصیف کرد.

عمر البشیر با اشاره به این که به نیروی صلحبان سازمان ملل در دارفور نیازی نیست، افزود از آنجا که دولت سودان توانایی تامین نیاز غذایی ساکنان این منطقه را دارد، سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی هم می‌توانند از سودان خارج شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
قلم فرانسه
|
Germany
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
0
0
امیدوارم حضرت ملک الموت همین امسال این دیکتاتور رو برداره
ناشناس
|
Australia
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
0
0
بزک نبین بهار میاد عمرالبشیر با خیار میاد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین