کد خبر: ۳۵۹۴۱۹
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹

سفر 20 ميليارددلاری ملک سلمان به قاهره

ملك سلمان پادشاه ٨٠ ساله عربستان كه به دليل كهولت سن به راحتي سفر نمي‌كند، در معدود سفرهاي رسمي خود به قاهره سفر كرد.
آفتاب‌‌نیوز :
اين سفر پنج روزه كه از روز پنجشنبه آغاز شده براي ديدار با مقامات بلند پايه مصر صورت گرفته تا در آن پادشاه به نوعي در راستاي تقويت روابط عربستان با متحدان سنتي در منطقه قدم بردارد. عبدالفتاح سيسي، رييس‌جمهوري مصر در يك مراسم به صورت رسمي از پادشاه عربستان در فرودگاه قاهره استقبال كرد. سيسي پيش از ورود ملك سلمان به قاهره در پيامي در حساب كاربري توييتر خود نوشت: برادر من اعلي حضرت پادشاه سلمان بن عبدالعزيز خوش آمديد كه مصر كشور دوم شما است. پس از آن دو رهبر در كاخ رياست‌جمهوري اتحاد در شرق قاهره با يكديگر ملاقات كردند و ملك سلمان برابر گارد رياست‌جمهوري مصر سان ديد. در اين سفر ملك سلمان را ١٨ وزير و ٢٥ شاهزاده به علاوه بزرگ‌ترين هيات سرمايه‌گذاران همراهي مي‌كنند.

به گزارش اعتماد، اين ديدار نخستين سفر رسمي ملك سلمان به مصر از زمان رسيدن به تاج و تخت عربستان در ژانويه ٢٠١٥ است. در طرف مقابل اما عبدالفتاح سيسي بارها به عربستان سعودي سفر كرده كه آخرين آنها در ماه گذشته ميلادي و همزمان با رزمايش تندر شمالي بود كه از آن بازديد كرد.

در بيانيه‌اي كه دفتر رياست‌جمهوري مصر منتشر كرده ملك سلمان را مورد ستايش قرار داده و گفته كه روابط ميان دو كشور بسيار ويژه است. اين بيانيه مي‌افزايد اين سفر همزمان شده است با چالش‌هاي بزرگ و رو به رشد منطقه‌اي كه در اين شرايط همكاري و هماهنگي ميان دو كشور در مسائل مهم منطقه بيش از هر زماني نياز است.

قراردادهايي شگفت‌انگيز

گفتني است پادشاه عربستان علاوه بر ديدار با مقامات بلند پايه مصري روز يكشنبه به مجلس مصر مي‌رود و در آنجا براي نمايندگان مجلس اين كشور سخنراني مي‌كند. سپس ملك سلمان و سيسي به يك دانشگاه در منطقه سيناي جنوبي مي‌روند و علاوه بر راه‌اندازي آن، يك دكتراي افتخاري نيز دريافت مي‌كند.

اين دو رهبر همچنين در اين سفر بيش از ٢٠ پيمان با هدف تقويت همكاري در زمينه‌هاي انرژي، نفت، سرمايه‌گذاري، گردشگري، مسكن و نيروي انساني را به امضا مي‌رسانند. همچنين عربستان بناست يك برنامه ٥/١ ميليارد دلاري را نيز براي توسعه صحراي سينا به اجرا در‌آورد كه در طول سال‌هاي مختلف شورشيان و همچنين تروريست‌ها در اين منطقه رشد پيدا كرده‌اند. احمد قطان سفير عربستان سعودي در قاهره گفت: ارقام قراردادهاي سرمايه‌گذاري كه ميان مصر و عربستان سعودي در روز شنبه به امضا خواهد رسيد شگفتي همه را برمي‌انگيزد.

گفتني است، در ماه دسامبر گذشته پادشاه عربستان دستور افزايش سرمايه‌گذاري و ايجاد كسب و كار به ارزش ٨ميليارد دلار را در مصر صادر كرد. در آن زمان او همچنين دستور پوشش نيازهاي مصر به نفت و محصولات نفتي به مدت پنج سال را نيز صادر كرد كه در اين سفر قراردادهاي آن رسما به امضا مي‌رسد.

رسانه‌هاي دولتي و خصوصي مصري صفحه اول روزنامه‌هاي خود را به اين سفر اختصاص دادند. روزنامه دولتي الاهرام از تيتر «همكاري و چالش‌ها» استفاده كرد. همچنين روزنامه خصوصي مصري اليوم از تيتر «هديه سلمان: ٢٠ ميليارد پوند سرمايه‌گذاري» استفاده كرد.

ارتزاق سياسي – اقتصادي سيسي از كودتا

مصر اگرچه به عنوان يك شريك در ائتلاف نظامي عربستان عليه يمن به صورت اسمي قرار دارد اما تاكنون از آغاز اين حملات در مارس ٢٠١٥ اقدام عملي مشخصي را انجام نداده است. همچنين مصر به صورت اسمي نيز در ائتلاف ضد تروري كه عربستان سعودي در اواخر سال گذشته اعلام كرد حضور دارد. اما از آنجايي كه مسائل داخلي از جمله بحث بحران مالي و اقتصادي كه اين كشور با آن دست به گريبان است و همچنين مبارزه با تروريسم و به خصوص رشد داعش تبديل به بزرگ‌ترين چالش‌هاي مصر شده است كه اجازه مانور به اين كشور در مسائل منطقه‌اي مانند سابق را نمي‌دهد. گفتني است تاكنون اقتصاد بيمار مصر با توجه به از بين رفتن مهم‌ترين منبع درآمدي اين كشور يعني توريسم تنها متكي به كمك‌هايي بوده است كه از طريق عربستان و كشورهاي حاشيه خليج فارس به اين كشور شده است. اين را مي‌توان مرهون اقدامي دانست كه عبدالفتاح سيسي عليه محمد مرسي رييس‌جمهوري سابق و اخواني مصر انجام داد و با كودتا وي را بركنار كرد تا خيال كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس از خطر رشد اخوان راحت شود.

ميانجيگري ميان مصر و تركيه

به گزارش اعتماد، رابطه تركيه و مصر پس از كودتاي ارتش عليه محمد مرسي و روي كار آمدن عبدالفتاح سيسي به‌شدت تيره شد به گونه‌اي كه تاكنون دولت تركيه رياست‌جمهوري سيسي را به رسميت نشناخته است. اما از آنجايي كه بر سر مسائل منطقه‌اي و به خصوص بحث سوريه، عربستان به‌شدت نيازمند تركيه و مصر است، تلاش كرده تا اين دو دولت را به هم نزديك كند و نقش ميانجيگر را ايفا كند. يكي از مسائل مهم سفر ملك سلمان را مي‌توان ميانجيگري و صحبت بر سر ترميم روابط ميان تركيه و مصر دانست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین