کد خبر: ۳۶۰۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۸۴ - ۰۸:۵۹
در نقد نگاه روزنامه نگاران به خبر

معرفت شناسی خبر

آفتاب‌‌نیوز :
وقتی این عنصر انسانی باشد و با پدیده ای اجتماعی روبه رو باشیم طبیعی است که جنین نگاهی ضرورت بیش تری پیدا می کند. برای شناخت پدیده های اجتماعی نگاه بی واسطه کافی نیست . نگاه بی واسطه هر پدیده را به طور مجرد بررسی می کند . آن را از پدیده های دیگر جدا وسپس شناسایی می کند ؛ در حالی که جدا کردن پدیده ای از پدیده های دیگر به تغییر در آن می انجامد .
این مقدمه را گفتم تا به این جا برسم که روزنامه نگاری ما جنین نگاهی به خبر دارد . خبر در روزنامه نگاری ما خبر مجرد است ، مجرد و نا مربوط به رویداد ها و خبر های دیگر .

روزنامه نگار و خبرنگار با اکتفا کردن به دیده ها و شنیده های خود رویدادی را از متن رویدادها جدا می کند و از آن خبر می سازد ، بدون این که از ارتباط آن خبر با رویداد ها و خبر های دیگر مطلع شود ، در حالی که این ارتباط ها برای خبر معنا می سازد .
ما برای این که بتوانیم جنین نگاهی به خبر داشته باشیم نیازمند نگاهی معرفت شناسانه ایم ، نیازمند جارجوب های تحلیلی هستیم که تنها با شم خبرنگاری و مشاهده و دقت و ... به دست نمی آید . جنین نگاهی به خبر نیازمند دانایی است ، نیازمند آگاهی به روش های علوم انسانی است .
یکی از رمز های موفقیت محمد قوجانی به عنوان روزنامه نگار اتفاقا در همین جاست . او از معدود روزنامه نگاران ایرانی است که نگاهی معرفت شناسانه به رویداد ها و خبر ها دارد . شاید برخی از روزنامه نگاران اطلاعاتشان درباره موضوع هایی که او درباره شان می نویسد بیش تر از او باشد ، اما او نتیجه کار را با جنین نگاهی به نفع خود تمام می کند . برای نمونه می توانم سرمقاله ای از او را درباره سخنان وزیر علوم درباره علوم انسانی به یادتان بیاورم ویا....
او در تکنیک روزنامه نگاری بسیار تحت تاثیر مسعود بهنود است و شیوه روایتش به بهنود شباهت دارد ،اما از این لحاظ هم با بهنود و هم با بقیه کسانی که به شیوه بهنود و به تقلید از او می نویسند - و در همان صفحه های شرق نمونه هایی از این دست را بسیار می توان یافت - تفاوت دارد .
فقدان جنین نگاهی به خبر در میان روزنامه نگاران ما باعث شده است خبرنگاری در ایران به " خبربیاری " محدود شده و منبع تحلیل ها به جاهایی بیرون از روزنامه ها منتقل شود .
به هر حال ممکن است برخی از دوستان خبرنگار با من در این زمینه اختلاف نظر داشته باشند ، اما به نظرم خبرنگاری در دنیای امروز بدون مجهز شدن به دیگر علوم محلی از اعراب ندارد و تقلیل دادن این شغل به خبرجینی است و خبربیاری.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین