کد خبر: ۳۶۲۴۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹
دونرخی‌شدن بنزین راه‌های سوء‌استفاده و دلالی را باز نگه می‌دارد

هزینه‌های بنزین‌دو‌نرخی؛ دلالی، رانت و فساد/جزییات توزیع 70‌هزار‌میلیارد‌ رانت در سال 91

یک اقتصاددان معتقد است که «در اقتصادهایی مانند اقتصاد ایران چند نرخی شدن کالاها باعث فساد می‌شود و عامل اصلی رانت و فساد است.»
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان این‌که «قیمت دو نرخی در مصوبه بنزین با رفتن اقتصاد به سمت آزادشدن مغایرت دارد» گفت: خود این مساله ایجاد راه‌های سوء استفاده و دلالی را باز نگه می‌دارد.

به گزارش آفتاب، حسین امیری‌خامکانی درباره مصوبه مجلس در مورد بنزین در بودجه سال 95 گفت: این مصوبه دو بعد دارد، نخست احیا و حفظ کارت سوخت است که این مساله هم نیاز به بررسی دارد. بعد دیگر آن هم دو نرخی شدن بنزین است.

وی تصریح کرد:‌ در مورد حفظ کارت سوخت با مسئولان وزارت نفت در کمیسیون انرژی تبادل نظر کرده‌ایم و آنها معتقد بودند که اطلاعاتی که از این کارت‌ها به دست می‌آید در جای دیگری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد ضمن این که دارندگان کارت در جایگاه‌ها زمان سوخت‌گیری وقت زیادی را باید صرف کنند.

سخنگوی کمیسیون انرژی در مورد دو نرخی بودن قیمت بنزین هم گفت: قیمت چند‌گانه تا حدی با رفتن اقتصاد به سمت آزادسازی مغایر است و این مساله راه‌های سوء‌استفاده و دلالی را باز نگه می‌دارد.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس که با خبرگزاری ایسنا گفت‌وگو کرده است، ادامه داد: طبق احکامی که وجود دارد بر اساس برنامه پنجم قرار بوده در قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت فرآورده‌ها به قیمت تمام شده ( فوب خلیج فارس )‌ برسد. البته دولت هم در حال مدیریت کردن این مساله است که در این مصوبه هم تا حدی بنزین به فوب خلیج فارس نزدیک شده و با توجه به اختلاف کم قیمت که وجود دارد مساله قاچاق محلی از اعراب نخواهد داشت.

امیری خامکانی در پایان اظهار کرد: با توجه به مصوبه مجلس اکنون باید منتظر ماند تا ببینیم روند اجرایی چگونه پیش خواهد رفت ضمن این که شورای نگهبان هنوز نظر خود را در مورد بودجه 95 ارائه نکرده است.

مهدی پازوکی، اقتصاددان نیز درباره هزینه‌های بنزین دو نرخی برای اقتصاد کشور به خبرآنلاین گفته است: «من با چند نرخی شدن کالاها مخالف هستم، چون در اقتصادهایی مانند اقتصاد ایران چند نرخی شدن کالاها باعث فساد می‌شود و اصلا عامل رانت و فساد است.»

وی با بیان این‌که شاید صاحبان پمپ‌های بنزین خیلی دوست داشته باشند چنین اتفاقی بیفتد، افزود: «کار خوبی که دولت در سال گذشته کرد، این بود که نرخ بنزین را یکسان کرد.»

این اقتصاددان تصریح کرد: «من به لحاظ تئوری‌های اقتصادی، چند نرخی شدن در یک اقتصاد باز را عامل فساد اقتصادی و رانت می‌دانم. دو نرخی شدن، اخلال‌کننده اقتصاد است و به نفع اقتصاد کشور نیست که ما می‌خواهیم به سمت بازار رقابتی و شفافیت برویم.»

وی ادامه داد: «به طور متوسط بالای 70 درصد خودروهای شخصی کمتر از 180 لیتر در ماه مصرف سوخت دارند و با توجه به هزینه کارت‌های سوخت و نگهداری آنها، دو نرخی شدن بنزین برای اقتصاد کشور هزینه‌زا خواهد بود و در جهت رفتن اقتصاد کشور به سمت اقتصاد بازار نیست.»

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: «حتی در رابطه با کالاهای دیگر نیز چند نرخی شدن آسیب‌زاست. برای مثال، ارز زمانی که دو نرخی شود، کسانی که دسترسی به ارز مبادله‌ای دارند، می‌توانند مابه‌التفاوتی را به جیب بزنند.»

پازوکی گفت: «در سال 1391 که ارز مبادله‌ای مطرح شد، حدودا قریب 70 هزار میلیارد تومان رانت توزیع شد. یعنی یک‌سری از تجار واردکننده ارز 1226 تومانی گرفتند، اما کالای خود را با ارز 3 هزار تومانی فروختند.به نظر من چه در ارز و چه در بنزین و در سایر کالاها، دو نرخی شدن باعث منفعت عده‌ای خواهد شد.»

این اقتصاددان عنوان کرد: «من اعتقاد دارم قیمت بنزین به طور قطع باید به سمت فوب خلیج فارس برود، اما قیمت باید یکسان باشد و دو نرخی بودن بنزین باعث توزیع رانت و فساد می شود و در بلندمدت به نفع اقتصاد ملی کشور نخواهد بود.امیدوارم مجلس بعد نسبت به اصلاح این مصوبه اقدام کند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
0
1
با دو نرخی کردن بنزین اقتصاد درست نمیشه حالا که دارید قیمت ها میبرید بالا قیمت ارزها را بیارید پایید
هر چه قیمت بنزین بره بالا مجبور میشوید حقوق ها و دستمزدها هم ببرید بالا یعنی سه برابر چون اگه دویست هزارتومن اضاف کنید و قیمت بالا باشد این دویست تومن فقط تا پانزده روز اول ماه می کشد
.هیچ دین و مکتبی نگفته انسان برای زندگی کردند باید زجر بکشد
ناشناس
|
Canada
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
0
0
جهت جلوگیری از قاچاق در مرزها ، قیمت سوخت را به تدریج از یک مبدا به سمت مرز مورذ نظر اضافه کنید و جهت جبران این هزینه مالیات بر ارزش افزوده را در استانهای مرزی کاهش دهید . با این کار اشنغال در شهرهای مرزی هم به سبب جذابیت سرمایه گذاری افزایش می یابد .
این پروڑه وقتی از نیویورک به سمت مرز کانادا رانندگی میکنید کاملا مشهود است .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین